Holdning til køb af større arter - udskift som de vokser.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Holdning til køb af større arter - udskift som de vokser.

Indlæg af Raavig »

Hej alle, dette er et emne der skrives om af og til specielt i/omkring spørgsmål til fiskevalg.

Førhen, også før jeg fik mit første saltvand - der var det meget normalt at anskaffe sig arter som ville vokse ud af ens system.

Hvad er jeres holdninger i dag?

Min egen mening og holdning er at vælge efter sit system.
Der er mange arter at vælge imellem og med tålmodighed kan en del jo skaffes relativt nemt.

Desværre er jeg jo også selv noget af en sucker for eksempelvis muræner. Og det må jeg jo så afholde mig fra med min nuværende balje :)
Mvh. Christian Raavig
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Holdning til køb af større arter - udskift som de vokser

Indlæg af PederP »

Hvis jeg står og skal vælge mellem 2 fisk jeg godt kan lide, så tager jeg selvfølgelig den der passer bedst til baljen. Og lang hen af vejen har jeg fisk der kan dø af alderdom hos mig. Men har da også et par der må videre en dag.
Hvis man skulle gå ud fra voksenstørrelse, så var udvalget blandt eksempelvis kiruger ret småt for de fleste. Hvem har for eksempel plads til en fuldvoksen palet?
Vi går jo i forvejen af med fisk af og til af alle mulige andre årsager - så kan ikke se der er noget galt i om et af motiverne er at den er blevet for stor.
Heldigvis findes der jo saltfolk som toni, nielsk, kattegatcenteret og den blå planet der har lidt plads :)

Omvendt, så hvis man ikke sender dem videre, så er der fisk der vil "stoppe" deres vækst. Dvs. de stopper ikke helt. Mener der altid er organer mm. der vil fortsætte med at vokse. De kan blive helt deforme.
Så det kan i mine øjne være dyreplageri hvis man ikke sender dem væk i tide.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

I min verden er det ønsketænkning at fisk vokser ud af vores bajler. Prøv at se hvor lidt fisk som er til salg her på forum pga. for stor størrelse.
Det er næsten kun paletter og vlamingi som ofte ses til salg
Vi holder dem på sultegrænsen og jeg har også i mit system med masser af plads og mad svært ved at få store fisk ud af de små. Jeg kender kun Mixbiks som kan det - og han fodrer som en svinelandmand og holder ikke stenkoraller
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

nielsk skrev:I min verden er det ønsketænkning at fisk vokser ud af vores bajler. Prøv at se hvor lidt fisk som er til salg her på forum pga. for stor størrelse.
Det er næsten kun paletter og vlamingi som ofte ses til salg
Vi holder dem på sultegrænsen og jeg har også i mit system med masser af plads og mad svært ved at få store fisk ud af de små. Jeg kender kun Mixbiks som kan det - og han fodrer som en svinelandmand og holder ikke stenkoraller
Meget enig med Niels :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Personligt har jeg det skidt med at folk anskaffer sig kirurger til et 30l.
Det er helt fint at købe noget der kan vokse ud af akvariet, men hvornår er det tid? Så er der ikke lige en køber og så er der lige 1000 andre undskyldninger og i mellemtiden går der fisk rundt og dybest set mistrives.
Men man ser det jo desværre for alle dyr, købes småt og dumpes når det bliver for stort.
Er der nogen der dumper ungen når den vokser ud af vuggen? (det var mest et teoretisk spørgsmål :) )
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af TOSTRA »

Jeg synes, at det er helt fint at gøre sådan. Men så skal man også sælge den, når den er for stor, og virkelig være kritisk.
Jeg ville for eksempel gerne have en palet eller en anden kirurg i mit 90 liters.
Men jeg ved bare, at når det så er tid til at den skal videre, så kan jeg ikke skille mig af med den igen, og så kan det da godt lige vente lidt, for den kan da stadig svømme glad rundt. Og lidt mere. Og så har den det jo dårligt, og så kan man jo ikke sælge den. Og pludselig har jeg slået den ihjel.
Derfor tror jeg, at jeg holder mig til lidt mindre arter, og så må paletterne desværre vente, til jeg enten lukker nogle ferske akvarier ned eller flytter hjemmefra...
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Raavig »

Glædeligt at i vil deltage i debatten :)

Jeg synes selv det er et dilemma.
Jeg har denne gang sat mig en arts liste som jeg selv mener kan gå i mit system.
Men man bliver jo hurtigt fristet af alle de mange arter som svømmer rundt :)
Mvh. Christian Raavig
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Jeg synes det er ok.
Og det gør vi alle jo et eller andet sted. - Ellers kan man jo ikke holde kiruger.

Jeg har denne gang besluttet mig for at holde en Acanthurus Sohal, selv om mit akvarie kun er 150x75x45 cm. Jeg er dog også bestemt på at den skal videre om et års tid, da den 100% sikkert vil komme til at mistrives på et tidspunkt i sådan en lille akvarium.

Der er jo heller ikke en gylden regel om hvornår en fisk mistrives. Man er jo nødt til at kigge på sit akvarium og sine fisk, og se om de fungere sammen, som de plejer.
Er der nu pludselig en kirug som er begyndt at jagte de andre fisk meget, eller er stoppet med at spise, eller slår ud med pletter, ja så er det måske nok tid at den skal videre.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Fint debatoplæg :GO

Jeg synes det er synd at holde fisk med et stort svømmebehov (f.eks. kirurger) i små akvarier - de bør have >1000L. Til gengæld mener jeg godt man kan have en velvoksen frogfish i et mindre akvarium fordi dens bevægelsesbehov er meget mindre.

Begrænset plads ER en stressfaktor, som i sidste ende vil hæmme fiskens vækst, selv om andre parametre er opfyldt (f.eks. rigeligt med mad).

Jeg har selv drømt om en sorttippet revhaj, men jeg må erkende at den får jeg aldrig plads til... :(
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Jeg har haft en hval på 164 m2 og det gik nogenlunde i næsten 12 år inden vi blev skilt.
Nu har jeg en sild på 250 m2 og regner med vi skal være sammen til vi engang stiller træskoene.
Til gengæld har jeg kun klovne og kardinaler i 350l akvariet....
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Dyhr, +1 :GO
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Dyhr skrev:Jeg har haft en hval på 164 m2 og det gik nogenlunde i næsten 12 år inden vi blev skilt.
Nu har jeg en sild på 250 m2 og regner med vi skal være sammen til vi engang stiller træskoene.
Til gengæld har jeg kun klovne og kardinaler i 350l akvariet....
Haha :-D

Jeg synes at man skal give fiskene svømmeplads. Begynder de at jagte hinanden konstant så har men nok for mange fisk i forhold til akvariets størrelse. Det er lidt ligesom inde i København (indre by, Vesterbro + Nørrebro). Der er også for mange mennesker på for lidt plads, og folk er skide sure og hensynsløse :hehe:
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"