Trodsigt kenyatræ!

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
OleJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2013

Trodsigt kenyatræ!

Indlæg af OleJ »

Hjælp, mit kenyatræ vil ikke som jeg!

Jeg har besluttet mig for at flytte ovennævnte koral. Den var ved at blive lige stor nok, til at stå i midten af akvariet, og så ud til at drille min bubbletip anemone.

Som sagt, så gjort, læser mig frem til at man kan få den til at give slip vha. et plastikkort - så mig i gang med at kæle blidt for foden, samtidig med at jeg forsigtigt prøver at få før nævnte kort op under den. Nu begynder problemerne så at opstå, da korallen tilsyneladende ikke har fulgt med i skolen, da de havde om flytteteknik! Det ender med at jeg til sidst giver op, da jeg er bange for at skade dens fod, hvis jeg bare "skraber" den af stenen. Det skal lige siges at den står, eller stod, på en stor sten der ligger nederst i min stensætning, så at flytte stenen var ikke en mulighed.

Nå, men jeg får læst lidt op på lektien igen, hvor jeg finder frem til at jeg bare kan klippe/skære den over hvor jeg lyster, og dermed lave mit første frag, yay!
Jeg finder et barberblad frem og wupti, nu har jeg pludseligt to kenyatræer, fantastisk.

Montere så den afskårne halvdel på en lille sten med elastik, og regner med at alt er i sin skønneste orden - men næh nej, to dage efter har den lige delt sig selv, der hvor elastikken sad. Synes nu ikke jeg havde strammet den så hårdt. Nå, men jeg forsøger mig med tandstikker-tricket. Dagen efter er det dog galt igen, da den lige har delt sig på højkant og er smuttet af tandstikkeren.

Nu er det så at gode råd er dyre og jeg har brug for en livline! Hvad dælen kan jeg ellers gøre, for at korallen bliver siddende? Har læst lidt om sekundlim, men er ikke helt tryg ved tanken.

HJÆLP!
---------------
Venligst,
Ole
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby

Re: Trodsigt kenyatræ!

Indlæg af Meller »

kan du ikke presse dem ned mellem stenene eller sådan? hvis den kan ligge nogen lunde stille vil den selv vokse fast :-)
har aldrig prøvet at lime et kenyatræ, men vil da tro det kan gøres med gel? :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

jeg har limet dem fast med sekundlim, netop af geltypen, det plejer at virke rigtigt fint, man skal dog passe på med at limen ikke løber for meget ud, det giver en grim belægning der ikke kommer kalkalger på, men bare er hvid - det er dog rent kosmetisk.

du skal dog være opmærksom på at limen udvikler varme når den hærder så korallen skal gerne være under vand lige efter du har limet det.
Brugeravatar
OleJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af OleJ »

Meller - Det har jeg også prøvet, men det holder heller ikke ret længe desværre. Tror måske det er min Hugo der vælter den, på sin færd igennem akvariet.

Hvad er det for noget lim i bruger, altså mærke? Er det noget specielt til akvariebrug, eller bare alm. sekundlim man også bruger i husholdingen? Har noget Loctite Super Glue Gel liggende, ville det kunne bruges?
---------------
Venligst,
Ole
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Meller »

Der skulle vidst være en gel i biltema der kan bruges :-)
den jeg selv bruger heder oceans wonders reef glue gel, men er en der er købt hjem sammen med en masse fragging udstyr :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13

Indlæg af mchr »

så længe det er cyanoacrylate er det fint at bruge i akvariet, det er det du skal kigge på på tuben, men gel er nemmest at bruge da det ikke flyder så nemt ud
Brugeravatar
OleJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af OleJ »

Perfekt! Tak for det mchr - det er lige sådan en tube jeg har liggende! "Loctite Super Glue Power Easy", fandt også lige en tråd inde på reefcentral, med nogen der også brugte det. Så nu er jeg mere tryg, og går straks i krig igen!

Tusind tak for hjælpen i to!
---------------
Venligst,
Ole
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13

Indlæg af mchr »

Held og lykke med projektet
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Uanset hvilken lim du bruger, er der bestemt ingen garanti for at korallen bliver siddende.
Jeg bakser selv en del med at få nogle sinularia fragmenter til at blive siddende på stenene. Limer jeg 5 går 3 af dem af i løbet af kort tid.
Og det ser ud som om det er de samme fragmenter der hele tiden løsner sig.
Brugeravatar
OleJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af OleJ »

Tak for det optimistiske indslag Carsten ;)
Jeg er dog et stædig rad, så skal nok få det til at lykkedes på en eller anden måde.
Her en times tid efter at jeg har limet, sidder den stadig på sin plads, og er sågar begyndt at folde sig lidt ud. Så jeg krydser fingre! Men held og lykke med dine trodsige fragmenter, de skal nok føje sig tilsidst! :P
---------------
Venligst,
Ole
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"