Nitratfilter?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7600 Struer
Nitratfilter?
Jeg snakkede med en kolega forleden dag, som gør lidt i opdræt af div fisk til udsætning i søer-fjorde- osv.
Han fortalte at man kunne lave et nitrat filter ved at ha en beholder med en ud og indgang og fylde den med svovlkugler og så lade vandet rende langsomt igennem.
Er det så simpelt?
Han fortalte at man kunne lave et nitrat filter ved at ha en beholder med en ud og indgang og fylde den med svovlkugler og så lade vandet rende langsomt igennem.
Er det så simpelt?
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
En simpel måde at bygge et svovlfilter på er ved at have et rør, hvor vandet presses ind i bunden af røret og ud i toppen af røret. Afhængig af rørets størrelse så kan 4/5 fyldes med svovl og så den sidste 1/5 med koralgrus. Under denitrifikationen i filtret falder pH pga. dannelse af svovlsyre, men det neutraliserer man ved at have den basiske koralgrus i toppen af filtret.
Spørg hvis det er lidt uklart
/Morten.
Spørg hvis det er lidt uklart

/Morten.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Saltvandsbutikken sælger noget got og billigt men man skal bare tage 5 kg.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
- Kontakt:
Hvordan får man vandet til rende så langsomt? Jeg har hørt om noget med 3 dråber/sek.
Vh
Søvnig
Vh
Søvnig

Journalist på www.andeposten.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Geografisk sted: 7600 Struer
Hmm, det var sku da ik meget flow
Kan man bruge svovl man køber i byggemarkeder osv eller skal det være det de sælger i akvariebutikker?

900 L viewtopic.php?t=10798
-
- Copepod
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Odense
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad mener du "klar til brug"? Hvis du tænker på et som er igang, og som blot skal kobles på dit system, så vil du ikke kune bruge det alligevel.
Den tid som der går fra at det kobles af og til du får sat det på igen, er for lang til at bakterier overlever. Og så skal du blot starte forfra alligevel.
Den tid som der går fra at det kobles af og til du får sat det på igen, er for lang til at bakterier overlever. Og så skal du blot starte forfra alligevel.
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Arh det er ikke helt sandt.Carsten skrev:Hvad mener du "klar til brug"? Hvis du tænker på et som er igang, og som blot skal kobles på dit system, så vil du ikke kune bruge det alligevel.
Da filtret kører anaerobt i forvejen vil man godt kunne tage et fungerende filter - koble det af og flytte det - og tilslutte det igen indenfor nogle timer.
Mange af de denitrifikanter jeg forsker i til dagligt har f.eks. ingen problemer med at overleve i glasrør anaerobt og uden nitrat i ugevis. Så jeg ville ikke være nervøs ved at lade mit nitratfilter stå uden flow et døgns tid.
Mvh. Morten.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Har du set et nitrat filter med svamp på?? Det ser ikke rart ud, og skalMorten P. skrev:Arh det er ikke helt sandt.Carsten skrev:Hvad mener du "klar til brug"? Hvis du tænker på et som er igang, og som blot skal kobles på dit system, så vil du ikke kune bruge det alligevel.
Da filtret kører anaerobt i forvejen vil man godt kunne tage et fungerende filter - koble det af og flytte det - og tilslutte det igen indenfor nogle timer.
Mange af de denitrifikanter jeg forsker i til dagligt har f.eks. ingen problemer med at overleve i glasrør anaerobt og uden nitrat i ugevis. Så jeg ville ikke være nervøs ved at lade mit nitratfilter stå uden flow et døgns tid.
Mvh. Morten.
renses helt for end at det kan bruges igen.
Det er da logisk at hvis du køre ud til en og henter det, for at koble det på med det samme, at der ikke sker noget ved det. Det svarer jo stort set bare til afbrydelsen ved et vandskifte.
Men at sende det med postvæsnet er noget andet.
Og noget helt andet. folk som har et nitrat filter kørende, har nok behov for at have det igang, og kan vel ikke sådan lige koble det af og undvære det.
Jeg har da et stående, men det er knastørt og der går lige de der 2-3 uger inden det er klart.
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Ja lige præcis - det er da logisk at det kan kobles af, og sættes på igen indenfor en vis tidshorisont uden problemer.
Men jeg regner med at det var det der blev ment i Mikkels forespørgsel. At sende det med Post DK i denne kolde tid kan sandsynligvis også sagtens lade sig gøre. Svamp kommer ikke over en nat i et nitratfilter og hvis filtret skyldes igennem langsomt inden det sluttes til akvariet er det intet problem at der skulle være nogle bakterier som ikke har klaret turen. Og om så 90% at bakteriebiomassen dør under transport så er det stadig et godt podet filter der hurtigt kan komme op på max. ydeevne igen.
Men ja dem som har nitratfiltre kørende har dem sikkert fordi de har behov for det, men derfor skader det jo ikke at man spørger...
Mvh. Morten.
Men jeg regner med at det var det der blev ment i Mikkels forespørgsel. At sende det med Post DK i denne kolde tid kan sandsynligvis også sagtens lade sig gøre. Svamp kommer ikke over en nat i et nitratfilter og hvis filtret skyldes igennem langsomt inden det sluttes til akvariet er det intet problem at der skulle være nogle bakterier som ikke har klaret turen. Og om så 90% at bakteriebiomassen dør under transport så er det stadig et godt podet filter der hurtigt kan komme op på max. ydeevne igen.
Men ja dem som har nitratfiltre kørende har dem sikkert fordi de har behov for det, men derfor skader det jo ikke at man spørger...
Mvh. Morten.
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Norge
- Kontakt:
Dersom et nitratfilter basert på svovel har vært uten sirkulasjon en stund, så dør bakteriene. Om det da blir startet opp igjen, så vil det avgie STORE mengder nitrat.
Kjør filteret i ferskvann et par uker, det er ikke nødvendig å skifte kulene. Da vil det etter hvert bli rent, og kan brukes med like godt (eller dårlig) resultat som et nytt filter.
Men, etter min mening er ikke nitratfiltre en god løsning. Det beste er å finne årsaken til problemet, om man har det. Eventuelt løse det biologisk, makroalger er oftest det mest nærliggende.
Kjør filteret i ferskvann et par uker, det er ikke nødvendig å skifte kulene. Da vil det etter hvert bli rent, og kan brukes med like godt (eller dårlig) resultat som et nytt filter.
Men, etter min mening er ikke nitratfiltre en god løsning. Det beste er å finne årsaken til problemet, om man har det. Eventuelt løse det biologisk, makroalger er oftest det mest nærliggende.
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Norge
- Kontakt:
Takk, Morten
Det var mest en skrivefeil, du har så veldig rett !!
Selvfølgelig er ammonium det som da vil samles opp. Og det er farlig, i motsetning til hva nitrat normalt er !!
Men mitt hovedpoeng var allikevel.....man vil ikke installere et nitratfilter om man har for høye nitratverdier, man vil finne ut HVORFOR man har det, og fjerne den grunnleggende årsaken. Trenger man allikevel å redusere nitrogeninnholdet, dyrker man makroalger.
Jeg dyrker makroalger, og tilsetter nitrogen kontinuerlig....

Det var mest en skrivefeil, du har så veldig rett !!
Selvfølgelig er ammonium det som da vil samles opp. Og det er farlig, i motsetning til hva nitrat normalt er !!
Men mitt hovedpoeng var allikevel.....man vil ikke installere et nitratfilter om man har for høye nitratverdier, man vil finne ut HVORFOR man har det, og fjerne den grunnleggende årsaken. Trenger man allikevel å redusere nitrogeninnholdet, dyrker man makroalger.
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Absolut! Jeg kunne ikke være mere enig.Petrus skrev:Men mitt hovedpoeng var allikevel.....man vil ikke installere et nitratfilter om man har for høye nitratverdier, man vil finne ut HVORFOR man har det, og fjerne den grunnleggende årsaken. Trenger man allikevel å redusere nitrogeninnholdet, dyrker man makroalger.
Brugen af nitratfilter er en ren symptombehandling, og det er nok ikke specielt smart i det lange løb. Årsagen til de høje nitratværdier er langt vigtigere at lokalisere.
Personligt bruger jeg kun nitratfilter på mit 325L ferskvandsakvarium fordi jeg opfodrer discus - og det betyder store mængder af foder (hakket oksehjerte) 4-5 gange dagligt. Med nitratfiltret kan jeg nøjes med at skifte 50% vand to gange ugentligt, hvilket er ganske tidsbesparende i forhold til vandskift uden filtret.
Mvh. Morten.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: FREDERICIA
Og noget helt andet. folk som har et nitrat filter kørende, har nok behov for at have det igang, og kan vel ikke sådan lige koble det af og undvære det.
Jeg har da et stående, men det er knastørt og der går lige de der 2-3 uger inden det er klart.
men det pumpe der pumper vandet i, sørger det ikke for at der filteret er fyldt med vand med det samme? også skal man justere flowet via ventilen ved udgangsrøret? eller er jeg helt galt på den? hvor kraftig skal det pumpe være?
ved godt at denne debat er et år gammel men håber der stadig er nogen der kan svare på det

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde
Det nemmeste vil nok være at skaffe et saltvandsdrop, som det de bruger på hospitalerne, så borer du to huller i låget på en plastikflaske, og montere droppet i det ene hul, i det andet sætter du noget luftslange, som føres op til indsugningen til en pumpe du allerede har kørene.
Slangen til droppet skal være den der går til bunden, så vil luften automatisk blive suget ud.
Husk at trykke lidt luft ud af dråbetælleren, og ødelægge risten i den så den ikke stopper.
de har en færdig til 469 med svovl hos korallen, men den er udsolgt.
http://korallen.dk/product.asp?product=935&sub=9
kan fås hos akvud. til 498,25 "Bliv plusmedlem af Aquaforum.dk og spar: DKK 58,75" men det kan ikke betale sig med mindre du vil handle meget.
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... ktID=23197
Mvh. Danny
Ps. Vil man kunne få et mere effektivt/mindre filter af at sætte en cirkulationspumpe i et hjemmelavet nitratfilter? det er vel ikke så meget cirkulationen som det er den ilt den normalt bringer med.
Slangen til droppet skal være den der går til bunden, så vil luften automatisk blive suget ud.
Husk at trykke lidt luft ud af dråbetælleren, og ødelægge risten i den så den ikke stopper.
de har en færdig til 469 med svovl hos korallen, men den er udsolgt.
http://korallen.dk/product.asp?product=935&sub=9
kan fås hos akvud. til 498,25 "Bliv plusmedlem af Aquaforum.dk og spar: DKK 58,75" men det kan ikke betale sig med mindre du vil handle meget.
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... ktID=23197
Mvh. Danny
Ps. Vil man kunne få et mere effektivt/mindre filter af at sætte en cirkulationspumpe i et hjemmelavet nitratfilter? det er vel ikke så meget cirkulationen som det er den ilt den normalt bringer med.
Mvh. Danny