Hjælp til valg af akvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Palle B
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11
Postnummer: 8355 Solbjerg
Saltvand siden?: 2014

Hjælp til valg af akvarie

Indlæg af Palle B »

Hejsa alle ”Saltvandsakvarister”.

Jeg er ny her på siden. Har dog i længere tid fulgt mange af de gode råd som de erfarne giver videre til os nybegyndere.
Jeg har for mange år siden haft et ferskvandsakvarie. Har længe haft lyst til at starte noget op igen, men denne gang vil
jeg gerne prøve med saltvand. Kan forstå at det er blevet noget nemmere og billigere end for nogle år tilbage.

Jeg vil gerne modtage nogle gode råd om valg af akvarie. Mit budget ligger på mellem kr. 5.000-10.000 for akvarie og alt teknisk udstyr.
Maks ca. 200 l. Fisk er det primære, men vil også meget gerne have nogle koraller. Overvejer selv Red Sea Max 130D eller det nye C130 (ved ikke om det er kommet på markedet endnu.) Mogtager gerne positive og negative erfaringer med disse.

Har også overvejet at købe et Aqualine på ca. 200 l og så udstyre det med det rigtige udstyr, måske en sump.
Kan der være flere fisk og koraller i Aqualine-akvariet når det er udstyret med en sump?

Er meget imødekommen over for andre forslag.

MVH Palle :)
Mvh
Palle
8355 Solbjerg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til valg af akvarie

Indlæg af Carsten »

Det er helt klart en tråd som vil bringe mange synspunkter frem.
Jeg ved ikke om du har taget et kig i køb og salg sektionen.
Der plejer at være mere eller mindre komplette sæt til salg. Og der er rigtigt mange penge at spare ved at købe et brugt frem for nyt.
Nu du selv snakker om RSM 130 akvarier, så mener jeg at der er nogle til salg i øjeblikket og det vist nok er i Jylland
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Hej palle , Som carsten skriver kan du gøre nogle rigtig gode køb her på siden , ville dog klart holde mig langt væk fra de red sea akvarier det er noget hø har selv haft et red sea max 250l i cirka 1 år før jeg skippede det , jeg syntes personligt de har alt for mange børnesygdomme , pumper der varmer , blæsere der støjer helt vildt , dårlig intern skummer , sammenbygget top der gør det bliver en kogekasse om sommeren osv. osv. kig efter et sæt med en sump under og åben top på display tank ( bare min personlige mening ) :h VH. Michael
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Hvis du har lyst til at se et setup med ekstern sump for at få en fornemmelse af fordelene ved en sådan, så er du velkommen til at kigge forbi :-)
Det kan være svært at læse sig til det hele. Fx støj synes jeg er en vigtig faktor.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Hvis du kigger i Køb/Salg sektionen herinde, så kan du få rigtig meget akvarie for 5-10.000 kr :)
Palle B
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11
Postnummer: 8355 Solbjerg

Indlæg af Palle B »

Hej igen.
Mange tak for jeres svar. Tror lige, at jeg går i ”tænkeboks” og følger nybegynder tråden en tid endnu. Havde umiddelbart troet, at et plug and play som Red Sea 130 var velfungerende og nemt at gå til som nybegynder. Jeg har kigget lidt i køb/salg og kan godt se, at der er penge at spare. Tak for tippet. Jeg har også kigget i nano-tråden og hold da helt op hvor kan de blive flotte (og optager ikke meget plads).
Vil f.eks. et Fluval Edge 46 l være et godt begynderakvarium eller kræver det mere viden og tid end et større.
Mvh
Palle
8355 Solbjerg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et lille akvarie kræver stort set samme pasning som et større. Og et lille er MEGET mere udsat for svingninger end et større.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"