Colonial hydroids - ID og bekæmpelse

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Colonial hydroids - ID og bekæmpelse

Indlæg af jonas _sandager »

For h....
Jeg sad lige og kiggede ind i akvariet og kiggede på alle de spændende algetyper jeg har til at gro deri. Der er mange flotte farver og former efterhånden. :dizzy: Så var det, mit øje faldt på denne lille koloni
DSC_3287.jpg
Har jeg ret i at der er tale om colonial hydroids? Jeg kender desværre ikke det danske eller latinske navn.
Så vidt jeg kan læse mig til spreder de sig hurtigt, brænder alt og er grimme. Til gengæld er de komplet umulige at komme af med. :crybaby:

Nå. Men mine ideer indtil videre.
Nuke med aiptasia-x?
Give dem et skud brintoverilte?
Dække med epoxy?

De sidder på stenen hvor stort set alle mine zoas sidder, så at fjerne stenen og give den et giftbad er en løsning jeg meget, meget nødigt vil ud i.

Alle bud på id og bekæmpelse er velkomne :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Colonial hydroids - ID og bekæmpelse

Indlæg af Carsten »

Jeg fik dem for mange år siden hjem sammen med nogle fragmenter fra Tyskland. I begyndelsen anså jeg dem ikke for et problem, men kun i begyndelsen!
Jeg fandt ud af at "nuke" dem med saltsyre. Det er MEGET effektivt, og hydroiderne tåler ikke ret meget i den retning.
Jeg tog en lille sprøjte og fyldte den med saltsyre og satte en kanyle på. Slukkede for pumperne. Og lod sprøjten glide forbi hydroiderne medens jeg let pressede stemplet i bund. Ca. 5 ml. saltsyre brugte jeg til at fjerne en koloni på ca. 10x3 cm.
Hydroiderne er lettere at fjerne end glasroser, fordi hydroiderne har et rør som de sidder i.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Ja, det svarer meget godt til mit indtryk, Carsten - at de først ser uskyldige ud, indtil de har bredt sig, og så er det noget hø! :)
Den luxus bliver de ikke mødt med her.

Jeg vil prøve din saltsyreløsning i morgen. Forsår jeg dig ret, i at du ikke stak kanylen ind i hydroiderne, men bare sprøjtede syret på dem? Sugede du dem ud også?

Jeg er glad for at høre at de er lettere at kontrollere end glasroser. Selv om jeg stort set fik has på dem jeg havde fra start af i mit akvarie, dukker der i ny og næ nye op, og de er ikke lige til at få ned med nakken...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg lod blot sprøjten komme tæt på de lille rør. Og det var jo blot tomme rør bagefter. Der er virkeligt ikke ret meget i sådan en hydroid, når vandet i den er væk.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Super! Tak for info :)
Besvar