Græder klovnen bag masken?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Græder klovnen bag masken?

Indlæg af jonas _sandager »

Undskyld den lidt sære overskrift, forklaring følger!
Sagen er den at jeg har haft to klovne i mit lille akvarie i noget der nærmer sig et år. De har overordnet set haft det rigtig fint. Dog har de ikke hostet noget - før nu. For ikke så frygtelig længe siden, begyndte de nemlig at vise interesse for mine euphyllia'er der står tæt sammen, og er begyndt at hoste dem. Det vil sige, hunnen hoster dem, hannen har lagt sig over i hjørnet. Der ligger han det meste af tiden, og virker ret apatisk. Når der bliver fodret svømmer han gerne over til maden og tager lidt i munden, men det meste bliver spyttet ud igen. Dette betyder jo at han er blevet temmelig tynd, i hvert fald i forhold til hunnen, der virkelig er begyndt at trække fra ham i størrelsen. Hun giver ham lidt bank en gang imellem, men ikke mere end de hele tiden har gjort, og han underkaster sig, som man må forvente.

Nå, men mit spørgsmål er så om jeg bare skal give det tid, og se hvad der sker? Det er det jeg har gjort indtil videre, og hannen ser ikke ud til at være blevet hverken værre eller dårligere. Så med mindre der er nogen der har forslag, er det jo nok den tilgang jeg holder fast i.
Men jeg tænkte at det jo kunne være der var nogen af jer der havde oplevet noget lignende, eller havde en idé til at få mundret ham den slatne klovn lidt op igen? :)

ps. Jeg må nok også lige nævne at jeg fodrer med både frost (blendet sea food mix, og forskellige fodertyper) pellets og flager, og det er det samme med alt foderet, undtagen måske pellet, som han virker marginalt mere interesseret i end resten.
Mine værdier er i øvrigt i orden, så jeg er 99,9% sikker på at det ikke er årsagen.

pps. Jeg har overvejet med ethjulede cykler og røde næser, men er bange for at det bare vil gøre det hele meget værre :T
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Græder klovnen bag masken?

Indlæg af Carsten »

Kan det tænkes at den du mener er hannen i virkeligheden er en undertrykt hun?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Jeg har faktisk også tænkt over det, Carsten.
Grunden til at jeg ikke er overbevist er, at de jo egentlig virker til at have trives helt fint, og at den der får lid tæv udviser underkastelsesadfærd. Det har jeg taget som tegn på at det faktisk er en han. Men jeg må da indrømme at jeg slet ikke er sikker. De var også ret små da jeg fik dem, og de kom fra en forhandler der havde mange, så derfor har jeg egentlig regnet med at de ikke var kønnet ud, da jeg fik dem. Igen, jeg kan meget vel tage fejl.
Det er jo i hvert fald påfaldende at de lige er når den ene begynder at vokse, at den anden stopper med at spise.

Ville to hunner godt kunne gå sammen i et år, uden at den ene ville blive jagtet til døde?
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Meller »

jeg kan godt lidt relatere til det, min hun har bare boet længe i en hammerkoral, mens hannen? ikke har rørt den, men jeg syntes faktisk ikke rigtigt hunnen er efter hannen, og han er godt i stand, faktisk lidt tyk. tykkere end hunnen hvor det er fordelt bedre ud på kroppen :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Ja, det lyder jo lidt som det samme. Bortset lige fra det med at min ikke gider at spise eller svømme rundt. Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad fisk gør, ud over netop de to ting ;)
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

Hmm tjae syntes klovnefisk "står meget stille" syntes ikke de gør så meget, mine er en smugle nysgerig, men bestemt også nervøse. Men fx min seksstribbet svømmer meget rundt og "studere" akvariet, men det vel også for at finde mad :K
Men i så falde at det er to hunner (ihvertfald for mit vedkommende nu de begge to spiser), kan jeg så i teorien smide 2 helt små klovnefisk i og risikere der dannes 2 par i akvariet? hvis ikke kommer der jo bare en han og en intet kønnet? ikke jeg tror jeg vil gøre, men rent teoretisk hvad villeder så ske?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Carsten skrev:Kan det tænkes at den du mener er hannen i virkeligheden er en undertrykt hun?
så tror jeg den var blevet tæsket ihjel!

det kan også være en fej i udviklingen på "hannen" som måske ikke danner køn og der for kan de ikke danne et par! men det er kun et gæt!

Du kunne prøve at skifte ham ud til en mindre, find evt en gånde ved en for handler som har mange gånde sammen og tag en mellem størelse :wink:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Meller skrev:Hmm tjae syntes klovnefisk "står meget stille" syntes ikke de gør så meget, mine er en smugle nysgerig, men bestemt også nervøse. Men fx min seksstribbet svømmer meget rundt og "studere" akvariet, men det vel også for at finde mad :K
Men i så falde at det er to hunner (ihvertfald for mit vedkommende nu de begge to spiser), kan jeg så i teorien smide 2 helt små klovnefisk i og risikere der dannes 2 par i akvariet? hvis ikke kommer der jo bare en han og en intet kønnet? ikke jeg tror jeg vil gøre, men rent teoretisk hvad villeder så ske?
jeg tror ikke på du kan have 2 hunner sammen og selt ikke 2 par i 63l måske i 6300l
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

Hvam skrev:
Meller skrev:Hmm tjae syntes klovnefisk "står meget stille" syntes ikke de gør så meget, mine er en smugle nysgerig, men bestemt også nervøse. Men fx min seksstribbet svømmer meget rundt og "studere" akvariet, men det vel også for at finde mad :K
jeg tror ikke på du kan have 2 hunner sammen og selt ikke 2 par i 63l måske i 6300l

jeg sagde med vilje rent teoretisk :-) nu opgradere jeg til 240, hvilket selvfølgelig nok heller ikke er nok. men hvad ville være realistisk? :-)
altså jeg tænkte lidt om det ikke ville tage fokus fra den anden hun hvis der nu var en at danne par med? for hvis det er tilfælde jeg har to hunner ser det jo ud til de godt kan sammen, mine har ihvertfald accepteret hinanden, og har ikke jagtet hinanden i nogle måneder nu. så i tilfælde af der kommer en til i, vil den jo være undertrykt og skulle finde plads nederst, hvilket vil være en han hvis begge er hunner, og bare intetkønnet hvis tilfældet er der både er en han og en hun. gir det mening det jeg siger? :-)
spørgsmålet er jo så om kampen vil opblusse hvis der kommer en ekstra klovn? selvom den ene af klovnene nu har indfundet sig som nummer to :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Ingen klovnfisk er intetkøn. De starter alle med af være hanner
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Jones.

Jeg købte på et tidspkt 2 klovn som var tydeligt stor og lille, ( som små). Da de voksede til blev de næsten lige store, da de så blev kønsmodne underkastede den lille sig, men de var blevet så ens i størrelse at den der var marginalt større end den lille, var ligeglad med at " den lille" underkastede sig,....... resultatet blev at jeg nu kun har 'en klovnefisk :( .

Såh......pas på!

Held og lykke med det Jones.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

syntes ellers når man læser de er intetkønnet først...
men i al fald indtager de et rang system der tillader dem at kunne lave i større grupper.
nu der ikke fordi jeg selv regner med at efterprøve, men ofte kommer spørgsmålet med 3 klovne sammen, og der bliver altid bare svaret det ikke kan lade sig gøre, men det kan det jo i nogle tilfælde :-)
og altså hvorfor skulle det måske ikke kunne løse et problem, såsom to hunner? en vild tanke måske? :-)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød

Indlæg af TOSTRA »

kan de godt blive hanner igen, hvis de først har skiftet køn?
Lidt offtopic, måske, men det har jeg bare spekuleret længe over :-)
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

TOSTRA skrev:kan de godt blive hanner igen, hvis de først har skiftet køn?
Lidt offtopic, måske, men det har jeg bare spekuleret længe over :-)
Ikke uden at have været forbi Jørn Ege
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

TOSTRA skrev:kan de godt blive hanner igen, hvis de først har skiftet køn?
Svaret ret enkelt - Nej.
I naturen er det sådan at alle klovnfisk starter som hanner, og efter hånden som de kommer op i hierarkiet, bliver den største/ældste en hun.
Dør hunnen rykker alle en plads. I en stor anemone kan der godt være en hel masse klovnfisk, men kun en hun.
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af johanne86 »

Hvis du har en sump, så indfang den svage klovn og se om du kan fodre den op dernede.
Find en ny klovn tilden anden. Evt flere. Men vær obs på at din hun er territorial og du nok bliver nødt til at fx flytte rundt på stenene eller isolere fisken nogle døgn inden den sættes sammen med de nye fisk. :)

Mht at have flere hunner i samme akvarie, så har jeg haft 2 klovnepar i et 430 liters uden problemer. Men hvert par havde deres eget territorium. Så længe grænserne blev overholdt var der fred. :)
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Tak for svarene :)
Det kan godt være at I har ret i at jeg skal få den op, finde en ny, og så håbe på at hunnen accepterer den anden i stedet for.
Som sagt er hannen ikke i specielt god foderstand, så mit næste spørgsmål bliver så, om I tror den har bedst chance ved at blive givet væt til en privat, eller til en forhandler? Jeg har desværre ikke rigtig plads i sumpen, til at lade den gå dernede. Godt nok er der et kammer med små 20 liter vand, men der er alt temmelig mange sten og heller ikke lys over, så jeg syntes ikke det er vilkår jeg vil byde den.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Vil mene at det bedste ville være at forære den til en privat. Der er bedre mulighed for at få den fodret op, fremfor at blive ploppet i et lille forhandlerakvarie med 20-30 andre. Det må vidst være den sikre død.. :wink:
Morten
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

MoG skrev:Vil mene at det bedste ville være at forære den til en privat. Der er bedre mulighed for at få den fodret op, fremfor at blive ploppet i et lille forhandlerakvarie med 20-30 andre. Det må vidst være den sikre død.. :wink:
Det er også min umiddelbare opfattelse :) Så er spørgsmålet jo bare om der er nogen der vil ha' den...
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Carsten skrev:
Ingen klovnfisk er intetkøn. De starter alle med af være hanner
Hej Carsten Klovnen udvikler ikke køn før der ikke er en dominerende han. Jeg kan godt lige prøve at forklare kort.
Klovne fødes som han men færdigudvikler ikke køn før der ikke er en dominerende han (en ledig plads) Hvis en hun dør eller forsvinder skifter hannen køn til hun og en den stærkeste som ikke har udviklet sit køn tager pladsen og udvikler køn til han.
Klide: Joyce D Wilkerson

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Er det ikke også det jeg skriver??
At jeg skriver de er hanner, er da mere korrekt end at de er intetkøn, fordi de før end at de kan blive en hun, skal have været forbi pladsen som dominerende han. Og ikke kan gå direkte ind som en hun.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"