"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Placering af koraller?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Placering af koraller?

Indlæg af Wiinberg »

Ja, det her er nok et af de spørgsmål jer garvede akvarister vil tage jer til hovedet over, men bær over med mig, tak :K

Jeg skal snart have vand i baljen, og er ved at finde ud af hvor mine døde sten skal placeres. Og så tænker jeg jo på hvor jeg skal placere koraller.. Og så kommer det store spørgsmål: skal koraller placeres på selve stenene? Og ved f.eks. Zoaer, vokser de så kun på sten, eller vil de vokse over sandbunden også? Jeg er med på, at fragmenter osv. kommer på et lille stykke sten eller lignende, som man så limer fast på en sten. Men kan de også bare placeres på bunden i sandet?

Og er der en grænse for hvor stejle skråninger man kan placere koraller på? Tænker på om de så vil vokse efter det, eller man risikerer at der sker noget med dem?

Det var vist nok det, indtil videre :T
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Placering af koraller?

Indlæg af Carsten »

I naturen vokser langt de fleste koraller på sten. Det er kun ganske få som foretrækker sandbunden.
Når du køber koraller i butikkerne, så er de som du skriver på klodser.
Du kan enten vælge at lade klodsen sidde eller knække korallen af og monterere korallen på en sten, med noget koralklæber.
Hvis der ikke er nogen sten under korallen, så er der mere eller mindre frit slag i bolle dejen hvor du anbringer korallen.
Det koralklæber du nok skal gå efter er den fra Grotech, den hærder meget hurtigt- et par minutter er nok. Og så er det meget blødt og behageligt at arbejde med, og sviner ikke i akvariet.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Placering af koraller?

Indlæg af Wiinberg »

Se, så forstår selv jeg det, tak for forklaringen :GO
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Placering af koraller?

Indlæg af toni »

Hejsa

Se denne guideline fra forummet til saltwater.com :)

Den er som sagt kun en guideline og der findes ingen regel uden undtag ;) Men kan give en pegepind :) Og du må nok gemme den på skrivebordet for at kunne se hvad der står, da vedhæftningen blev mikro.

Edit; Nok nemmere at smide linket ind ;) http://forums.saltwaterfish.com/t/33278 ... -natclanwy" onclick="window.open(this.href);return false;
Vedhæftede filer
Coral placement chart.jpg
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Placering af koraller?

Indlæg af Wiinberg »

Fedt fedt fedt, tak for linket. Ingen eksamenslæsning i dag kan jeg se :K
Brugeravatar
Hartz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 89
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 22:48
11
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Placering af koraller?

Indlæg af Hartz »

Hæfter mig lidt ved, at de mener Xenia kræver god vandkvalitet og er svær at holde... Jeg har haft dem hele vejen igennem indkøringen og de gror stadig lystigt ;-)
Nu med Akvastabil Mk. II Marine 360L, udstyret med Pacific Sun Metis Hyperion R2, Maxspect Gyre XF150, Skimz Monzter SM163 DC.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=63940
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"