Som nogle er bekendt med, bliver mit næste projekt Montipora tank, og med dette fører jo et skrækscenarie - Montipora Eating Nudibranches!
Til dette er der jo den klassiske med en Coral Cure ved ny ankommere, hvilket jeg altid har brugt. Men det er åbenbart ikke effektivt mod sneglene, og tager ligeledes ikke eventuelle æg. Så til pest-control vil jeg vanen tro have et par Gylter til at hjælpe på den front.
Jeg har erfaring med Gul Gylte / Halichoeres chrysus som er en fantastisk lille og rolig fisk. Den hjalp mig sidst jeg oplevede et MEN angreb, og få dage efter introduktion så jeg aldrig synet af en snegl igen + den også gjorde et markant indtryk på en velbevaret Planarie bestand jeg havde - Så sådan en ofrer jeg 75,- på igen! Men som med alt andet er der ingen garanti for at den næste vil være lige så flittig som den sidste.
Derudover ønsker jeg mig en Gylte mere, således at jeg har 2 arter - Og dermed dobbelt chance for at være så heldig at have et godt hold til at passe på korallerne - Men jeg er i tvivl om hvilken jeg skal vælge..
Kravene er at fisken er rolig - Så allerede dér er en lille 6-stribet udelukket, og ligeledes skal den ikke ende op med at være 80cm.
Så lad endelig høre nogle erfaringer. Udseendet er jeg som sådan ligeglad med, den skal arbejde og ikke nødvendigvis pryde