"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

kalkwasser er der nogle der køre med det

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af dyne »

Er der nogle der køre med det
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg syntes ikke jeg har set mange der kører med det herhjemme. På det amerikanske nano-reef.com er der mange der bruger det i deres ATO-reservoir og doserer på den måde. Nogle af de akvarier der kører med det, ser VILDT godt ud! Det er måske der du har set det? :)

Men det kunne være spændende at høre om der er nogen herhjemme der bruger metoden :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Carsten »

Jeg har tidligere kørt med det. Samtidigt med min kalkreaktor.
Har den stående på loftet endnu.
Hvor godt det virkede, kan jeg ikke helt udtale mig om, da jeg brugte det samtidig med kalkreaktoren. Men korallerne voksede som besatte i det akvarie
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af jonas _sandager »

Er det helt forkert forstået, ar det var noget man egentlig brugte mere før i tiden? Eller er det bare mig der har fået den galt i halsen? :)
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af dyne »

Jeg så et klip med mr saltwater guy hvor han brugte det i hans auto top of
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af dyne »

Tror måske også det var noget men brugte før men da mit setup nok lige er lille nok til en reraktor kunne det være spændene at måske prøve
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Petercw »

Hvad er forskellen på kalkwasser og balling?
Det hæver ca, ph og kh, ligesom balling... men hvad ellers?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af dyne »

Bump jeg er heller ik inde i det
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af toni »

Vi vurderer at lave auto top off med rowakalk i osmose vandet ved siden af balling som vi kører.

Grunden til dette er at vi har meget lav ph i vandhanerne 7.5 og efter en tur igennem osmose bliver den jo ikke højere.

Færdig saltblanding til vandskifte giver 7.9 -8.0 og selv om der kommer rigeligt med Kh bliver den ikke højere og vi foretrækker nemlig at Kh ikke overstiger 9. Og efter å ha læst meget fra over there, kunne løsningen være netop dette. Og vi ved at den ultimative løsning nok vil være kalk reaktor, men vi er nu glad for balling og da vi kører 4 separate saltsystemer er balling billigere en 4 kalk reaktorer. ...
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af PoulD »

Petercw skrev:Hvad er forskellen på kalkwasser og balling?
Det hæver ca, ph og kh, ligesom balling... men hvad ellers?
Her er omtalt 7 forskellige måder at hæve KH og Ca. med lidt fordele og ulemper i forhold til størrelse på baljen o.s.v.
"Kalkwasser" = Lime Water, Balling = Two part
http://www.advancedaquarist.com/2003/2/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;


Og lidt flere detaljer om "Kalk wasser": http://www.reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Petercw »

Nu har jeg læst randy holmes laaange guide om det.
Det lyder ligesom balling, bort set fra at det her også indeholder en smule mg, strontium og at det kan medvirke til at sænke po4.

Den eneste ulempe ser jeg i at ph kan blive for høj.
Det bør dog ikke være noget problem, siden de guides er skrevet er brugen af doseringspumper jo nærmest blevet en selvfølgelighed. Dosering i små mængder kan defor blot være med til at vedligeholde en ellers for lav ph. Det skulle have en ph værdi på omkring 12 ved 25 grader.

Hvis vi kan få det billigt, så virker det til at være sundere, mere rent, end den balling vi ellers bruger. Men den må næsten være dyrere end balling herhjemme?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Petercw »

Men jeg kunne læse at det ikke må blandes med sporeelementer.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
friborg
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 115
Tilmeldt: ons 8. aug 2012 19:54
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af friborg »

Jeg køre med kalkwasser og det gøre bare her ved mig
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af ole kekkonen »

blot vær obs på kalkwasser binder fosfat og det bliver smidt tilbage i vandet ved ph skift
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af KimJ »

For år tilbage, var det jo nærmest "standart metode", at bruge kalkwasser i saltvandsakvarier, og det er da også i mine øjne en udmærket (og nem) metode, hvis behovet i akvariet ikke overstiger det man kan komme til at tilsætte via det vand man bruger til at erstatte fordampet vand.

Om man evt. kunne opløse kalken direkte i akvariet, skal jeg ikke kunne udtale mig om.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af nielsk »

Du kan ikke opløse kalken direkte i vandet. Det er ekstremt reaktivt og udfælder med mange ting ved Ph på 12-14 stykker. Det er ekstremt basisk.
Jeg tilsætter fast 30 Liter kalkvand til mit system dagligt. Det er dog kun som supplement til kalkreaktor for at holde pH oppe over 8 i baljen.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Petercw »

Kan det ikke blandes i RO vand og tilsættes, ligesom vi tilsætter balling via doserings maskine? I sådan et tilfælde vil det da kunne erstatte balling..?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Carsten »

Det kan ikke sammenlignes med Balling. Kalkwasser er kun kalk!
Det skal blandes i en kalkmikser, hvor det opløses og blandes konstant
Og det tilsættes akvariet via en shunt på osmosevandet, aldrig direkte fra ferskvandskarret. Grunden til at det skal tilsættes via en shunt, er at hvis der er stor fordampning fra akvariet, bliver der tilsat alt for meget kalkvand.
Her er et link til Deltecs side.
http://www.theaquariumsolution.com/file ... %203_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af ole kekkonen »

hvad med den her så sparer man da et stik i stikkontakten iforhold til deltecs " onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Petercw »

Jeg læste denne artikel: http://www.reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;

Han skriver bla.
Drippers often hold only a gallon or two of limewater, and so need to be refilled frequently. Delivery with pumps, however, can be from as large a container as space permits. I also use a 44-gallon Rubbermaid Brute trash can that I bought at Home Depot to store limewater (I use them to store RO/DI water and artificial salt water, and have two connected to form my sump). Some aquarists even use 55-gallon plastic drums. Obviously, such large limewater reservoirs need to be placed in basements, garages, or “fish rooms.”

Umiddelbart lyder det jo som om at det godt kan blandes med RO vand og doseres.
Det er måske netop den deltec kalkmixer, som du linker til Carsten?

Jeg er godt klar over at det er calcium oxide i pulver form.
Vi kan jo også blande Calciumchlorid-Dihydrat i vand og dosere det.

Jeg læste faktisk et sted i hans artikel, at der ikke rigtig er noget af det som bundfælder.

Han skriver bla.
In a still reservoir that is not aerated, however, the potency is stable for a period adequate to permit dosing. Figures 3 and 4 show the conductivity of the limewater in my 44-gallon limewater reservoir over a three-week period. It was simply covered with a loose fitting plastic lid. It is apparent from the conductivity that the potency does not decrease significantly over time.

Hvis der er noget jeg har misforstået, så må i meget gerne rette på mig.

Hvis der skal sådan en kalkmixer til, så er det jo ikke ligefrem "nemmere" men kun endnu mere udstyr der skal til. Som om vi ikke har nok hardware allerede :hehe:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af ole kekkonen »

I modsaetning Har jeg doseret kW direkte i akvariet og jeg kan bedre li grotechs end Rowa det gir en spröd enkrusterende (skorpedannende)Hinde paa overfladen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Carsten »

Petercw skrev:Jeg læste denne artikel: http://www.reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;

Han skriver bla.
Drippers often hold only a gallon or two of limewater, and so need to be refilled frequently. Delivery with pumps, however, can be from as large a container as space permits. I also use a 44-gallon Rubbermaid Brute trash can that I bought at Home Depot to store limewater (I use them to store RO/DI water and artificial salt water, and have two connected to form my sump). Some aquarists even use 55-gallon plastic drums. Obviously, such large limewater reservoirs need to be placed in basements, garages, or “fish rooms.”

Umiddelbart lyder det jo som om at det godt kan blandes med RO vand og doseres.
Det er måske netop den deltec kalkmixer, som du linker til Carsten?

Jeg er godt klar over at det er calcium oxide i pulver form.
Vi kan jo også blande Calciumchlorid-Dihydrat i vand og dosere det.

Jeg læste faktisk et sted i hans artikel, at der ikke rigtig er noget af det som bundfælder.

Han skriver bla.
In a still reservoir that is not aerated, however, the potency is stable for a period adequate to permit dosing. Figures 3 and 4 show the conductivity of the limewater in my 44-gallon limewater reservoir over a three-week period. It was simply covered with a loose fitting plastic lid. It is apparent from the conductivity that the potency does not decrease significantly over time.

Hvis der er noget jeg har misforstået, så må i meget gerne rette på mig.

Hvis der skal sådan en kalkmixer til, så er det jo ikke ligefrem "nemmere" men kun endnu mere udstyr der skal til. Som om vi ikke har nok hardware allerede :hehe:
Selvfølgelig kan det blandes med osmosevand. Det kan du også se i det link jeg lagde ved tidligere.
Og jo det bundfælder, det er derfor der er en stor rørepind med i mikseren.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Petercw »

Okay, så er jeg helt med :GO

Jeg havde forstået det sådan, i Randy' artikel, at det ikke ville bundfælde.

Når men så går fidusen ligesom lidt af det. Om ikke andet så bliver det en anelse for besværligt, med endnu mere teknik i skabet (for mit vedkommende) :beer:
Ellers lyder det som et godt produkt. Ekstremt billigt at fremstille.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Hougaard »

Mange der har brugte kalkwasser i gamle dage konstaterede at de fik ødelagt pumpe og udstyr da kalk havde det med at bundfælde sig de mest uheldige steder efter det blev tilsat.

Men jeg ser KW som en levn fra en simplere tid hvor man kæmpende med Ca og KH hver for sig. I dag kan jeg kun se KW som et supplement til en anden metode hvis man virkelig har et stort Ca forbrug.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Carsten »

Hougaard skrev:Mange der har brugte kalkwasser i gamle dage konstaterede at de fik ødelagt pumpe og udstyr da kalk havde det med at bundfælde sig de mest uheldige steder efter det blev tilsat.

Men jeg ser KW som en levn fra en simplere tid hvor man kæmpende med Ca og KH hver for sig. I dag kan jeg kun se KW som et supplement til en anden metode hvis man virkelig har et stort Ca forbrug.
Jeg synes nu ikke det bundfældede sig i akvariet, men kørte jo så også med en rigtig kalkmikser og en shunt så den mængde det blev tilført akvariet var begrænset.

Men det var en kedelig sag hvis osmolatoren satte sig fast, så kunne man få en kh på 50 eller mere, og det overlevede intet.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Hougaard »

Carsten skrev:Jeg synes nu ikke det bundfældede sig i akvariet, men kørte jo så også med en rigtig kalkmikser og en shunt så den mængde det blev tilført akvariet var begrænset.

Men det var en kedelig sag hvis osmolatoren satte sig fast, så kunne man få en kh på 50 eller mere, og det overlevede intet.
Bundfældet på en måde, så sandbunden blev til fliser :)
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1120
Tilmeldt: ons 19. mar 2008 19:13
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Dezon »

ja nu bliver jeg nok flamberet, men jeg kørte med det i mit 630L blandede det op i en 5L spand, satte en cirkulations pumpe på til at køre det rundt i 24 timer, så blev pumpen slukket og lod kalken falde til bunds, så blev det hældt over i en anden 5L spand uden bund fald og der blev tilsat ca 1L om ugen direkte i akvariet/sumpen. Jeg har aldrig opnået samme succes som den gang mht. koraller, kalkalger og børsteorme og flotte SPSér.

måske var det ikke det, måske var det det, jeg mistede ikke nogen pumper eller skummer ved det.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Hougaard »

Det lyder også som en "tynd" blanding :) Hvad brugte du til KH og Mg ?
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Kasper j. »

Dezon skrev:ja nu bliver jeg nok flamberet, men jeg kørte med det i mit 630L blandede det op i en 5L spand, satte en cirkulations pumpe på til at køre det rundt i 24 timer, så blev pumpen slukket og lod kalken falde til bunds, så blev det hældt over i en anden 5L spand uden bund fald og der blev tilsat ca 1L om ugen direkte i akvariet/sumpen. Jeg har aldrig opnået samme succes som den gang mht. koraller, kalkalger og børsteorme og flotte SPSér.

måske var det ikke det, måske var det det, jeg mistede ikke nogen pumper eller skummer ved det.
Tilsatte du det bare direkte og blev vandet ikke mælkehvidt? Og blev koraller osv. ikke stresset ? Ellers kan os med lidt mindre akvariet, blande det i en 1½ L sodavandsflaske og tilsætte 1/4 hver uge, og så må man jo se om det gør en forskel og evalurere :GO Pulveret er jo ikke ligefrem pokkers dyrt.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Petercw »

Hougaard skrev:Det lyder også som en "tynd" blanding :) Hvad brugte du til KH og Mg ?
Det hæver jo også kh og en lille smule mg.
De fleste tilsætter vel ikke noget for mg ellers?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"