Køling til et 10 liters
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2013
Køling til et 10 liters
Jeg har fået et problem efter at jeg opgraderede min pumpe til en EHEIM Compact 1000.
Den varmer ret meget!
Vandet kommer op på 30 grader, og det er jo ikke ret smart.
Jeg har så taget en af blæserne fra min lampe, som "heldigvis" ikke er så færdig, at der er en kasse rundtom og rettet den mod overfladen.
Det virker rigtig godt, men jeg er bare lidt bekymret for den fordampning, det skaber.
Er der ikke en måde at køle vandet på, som ikke er dyr, ikke giver fugtproblemer og ikke har noget med is at gøre?
Den varmer ret meget!
Vandet kommer op på 30 grader, og det er jo ikke ret smart.
Jeg har så taget en af blæserne fra min lampe, som "heldigvis" ikke er så færdig, at der er en kasse rundtom og rettet den mod overfladen.
Det virker rigtig godt, men jeg er bare lidt bekymret for den fordampning, det skaber.
Er der ikke en måde at køle vandet på, som ikke er dyr, ikke giver fugtproblemer og ikke har noget med is at gøre?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Re: Køling til et 10 liters
Køb en anden pumpe der ikke varmer så meget
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja, det er selvfølgelig en mulighed 

- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Det ville være åndssvagt at stå og lave alt muligt køling til 10 l, især når du ikke synes en blæser er den beste mulighed på grund af fordampningen.. en ny pumpe koster sikkert omkring 100 kr...
Men ellers få da gravet 200 m jordkølekabel ned i haven og så en ordentlig 10.000 l pumpe på
Men ellers få da gravet 200 m jordkølekabel ned i haven og så en ordentlig 10.000 l pumpe på

- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Nej, det er da mega skægt med sådan en lille pyt! 
Det er rigtigt nok, at det er tåbeligt ikke bare at købe en ny pumpe. Det tog bare halvanden evighed at finde en, der passer, så jeg er ikke så meget for at prøve igen.
Men det er jo nok den bedste mulighed.

Det er rigtigt nok, at det er tåbeligt ikke bare at købe en ny pumpe. Det tog bare halvanden evighed at finde en, der passer, så jeg er ikke så meget for at prøve igen.
Men det er jo nok den bedste mulighed.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
http://www.minizoo.dk/p/AquaMedicTitan8000K" onclick="window.open(this.href);return false;ølerProfessional#CID=211
Så skal du ikke tænke på en ny pumpe
Så skal du ikke tænke på en ny pumpe

- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg kan ikke få linket til at virke, men jeg gætter på, at det er en meget stor og meget dyr køler 

- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Kopier hele linket over, ik vare tryk på det.. Forum cutter dem jo af en eller anden grund.. Så virker det, men du har ret..
Kom istedet med kriterierne på en ny pumpe. Så kan det være vi kan hjælpe med at finde en
Kom istedet med kriterierne på en ny pumpe. Så kan det være vi kan hjælpe med at finde en
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
- Saltvand siden?: 2009
Den mest effektive måde at køle på med en blæser, er med blæseren rettet henover vandoverfladen, som du gør. Men på den måde forøger du også fordampningen, og dette forstærker afkølingen. Men du kan også placere en kraftig blæser der peger mod akvariesiden, for at fører varm luft væk fra akvariets omgivelser. Det giver ikke fordampning, men effektivtiteten er ikke så stor som en blæser henover overfladen.
Men som de andre skriver, vil det optimale nok være at minimere varme fra dit apparatur, når du nu kun har 10 L vand.
Men som de andre skriver, vil det optimale nok være at minimere varme fra dit apparatur, når du nu kun har 10 L vand.
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
"Forsendelsesvægt: 100kg."
Ikke ret stor, billig, slangestørrelse 16/22 og den skal have ret god løftehøjde.
Jeg kunne godt tænke mig, at den gav omkring 700l/t, men mit overløb kan ikke klare mere end meget få l/t, så den skal kunne skrues meget ned, indtil jeg forhåbentlig får det ordnet.
Måske er det fordi at den er skruet ned på absolut minimum, at den varmer?
Ville det hjælpe at ordne overløbet, så den kunne køre med ordentlig styrke?

Ikke ret stor, billig, slangestørrelse 16/22 og den skal have ret god løftehøjde.
Jeg kunne godt tænke mig, at den gav omkring 700l/t, men mit overløb kan ikke klare mere end meget få l/t, så den skal kunne skrues meget ned, indtil jeg forhåbentlig får det ordnet.
Måske er det fordi at den er skruet ned på absolut minimum, at den varmer?
Ville det hjælpe at ordne overløbet, så den kunne køre med ordentlig styrke?
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Det må da være begrænset hvor meget fugt der kan komme fra en 10 liters pyt hehe
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja, men der fordamper alligevel en del vand.
Jeg tror at det er omkring en halv liter i døgnet.
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Har du osmolator på? Ellers må det da give nogen værdi udsving der vil noget.TOSTRA skrev:Ja, men der fordamper alligevel en del vand.
Sådan en lille balje kan ikke veje så meget. Kan du ikke bare klæbe hele baljen fast midt på et koldt vindue med termisk lim

Så er du da sikret et par måneder frem!
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Cpu vandkøling? Nok billigere bare at købe en anden pumpe dog
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Jeg vil gætte på det vejer i omegnen af 10 kg. Måske alligevel en lidt kortsigtet løsning - i al fald hvis vinduet vender mod syd.PederP skrev:Har du osmolator på? Ellers må det da give nogen værdi udsving der vil noget.TOSTRA skrev:Ja, men der fordamper alligevel en del vand.
Sådan en lille balje kan ikke veje så meget. Kan du ikke bare klæbe hele baljen fast midt på et koldt vindue med termisk lim![]()
![]()
![]()
Jeg vil i stedet foreslå, at rydde en hylde i køleskabet, og sætte hele akvariet derind. Hvis det forsynes med almindelig lampeledning kan den måske være i klemme under tætninglisten i døren, ellers kan du bore et 6 mm hul i siden på køleskabet (det vil under alle omstændigheder være den mest elegante løsning). Du bør i så fald lige lave en klat dej af lidt styropren smuller og lidt lim, til at tætne rundt om ledningen.
PS: For en sikkerheds skyld bør du måske også udstyre akvariet med et lille varmelegeme
Senest rettet af PoulD man 20. jan 2014 09:27, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Årh pjat. Det skal da bare mures til i sommerhalvåret..PoulD skrev:Jeg vil gætte på det vejer i omegnen af 10 kg. Måske alligevel en lidt kortsigtet løsning - i al fald hvis vinduet vender mod syd.PederP skrev:Har du osmolator på? Ellers må det da give nogen værdi udsving der vil noget.TOSTRA skrev:Ja, men der fordamper alligevel en del vand.
Sådan en lille balje kan ikke veje så meget. Kan du ikke bare klæbe hele baljen fast midt på et koldt vindue med termisk lim![]()
![]()
![]()
Jeg vil i stedet foreslå, at rydde en hylde i køleskabet, og sætte hele akvariet derind. Hvis det forsynes med almindelig lampeledning kan den måske være i klemme under tætninglisten i døren, ellers kan du bore et 6 mm hul i siden på køleskabet (det vil under alle omstændigheder være den mest elegante løsning). Du bør i så fald lige lave en klat dej af lidt styropren smuller og lidt lim, til at tætne rundt om ledningen.
Men kan godt se det smarte i din plan. Og så er der kolde bajere lige ved hånden

Det kunne da godt være man lige skulle finde en luftskummer, og så ha en fladfisk til at bo i grøntsagsskuffen!
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12

For lige at svare på dit spørgsmål, så har jeg en osmolator.
Men jeg vil da overveje køleskabsløsningen

- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Så, nu er det ikke et problem mere. temperaturen holder. Det har nok ikke været pumpen, så