Vidunderkoral

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Vidunderkoral

Indlæg af Allan M »

Så overgav jeg mig til denne tilsyneladende fantastisk koral og er spændt på om jeg falder for den.
Hvor længer er de om at komme frem? Den er ca 1/3 ude og jeg fik den igår.
Hvad kan jeg forvente?
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Vidunderkoral

Indlæg af Petercw »

Da jeg købte min gik der ca. en uge, før den var helt oppustet.

Det er vel forskelligt. Min var ankommet hos forhandler dagen før, så det havde nok også noget at sige.

Min blev kun flottere og flottere i farver og struktur, jo mere oppustet den blev.

Som nogle koraler mister farve når de bliver mere oppustet, der synes jeg det var omvendt med min wonder.

Held og lykke med det, og jeg håber at vi må se et billede af vidunderet engang :beer:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Super. Tak
Her er den hos forhandleren og det jeg kan se af den nu, er mindst lige så flot i virkeligheden - hvis ikke pænere.
f00f11bc50d96871487a7c88f102b7c3-2.jpg
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Den er smuk :y

Hvor stor er den?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Skelettet er vel ca 7-8 cm og jeg kan se 2 munde i den.
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af DennisBS »

så smid da et billede af den koral, nu når du siger den er så flot! ;)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

DennisBS skrev:så smid da et billede af den koral, nu når du siger den er så flot! ;)
Han har da lagt et billede op allerede :GO
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Fantastisk smuk koral.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af DennisBS »

Petercw skrev:
DennisBS skrev:så smid da et billede af den koral, nu når du siger den er så flot! ;)
Han har da lagt et billede op allerede :GO
Men det billede er mig bekendt ikke fra Allans akvarie, men derind fra salgakvariet... ;)
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Ikek det bedste billede, men det er hvad jeg lige kan præstere med min Iphone.
2014-01-11 20.43.01.jpg
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Det var sku en kort fornøjelse med den Vidunderkoral. Den står og smider væv nu. Var smuk og havde pustet sig op. Nu smider den væv.
Den har ikke stået i speciel stærk strøm og vand værdierne er fine.
Øv!
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af TOSTRA »

Ej hvor ærgeligt...
Har du en ide om, hvad problemet har været?
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Nope
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Måske det har noget at gøre med at Catalaphyllia er ahematypiske og sådan set intet har at gøre med koralrevet i den forstand.

De vokser i søgræsenge i blød og mudret sandbund, hvor strømmen er svag. Så din, for øjet, ellers flotte placering kunne ikke være mere misforstået.

Deres væv er meget sart og står de op ad sten kan der nemt laves en rift og muligheden for div. infektioner er ret umiddelbar.

Læs evt.: http://www.coralreef.dk/index.php?optio ... &Itemid=87" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Hej Anders.
Jeg forstår hvad du mener, men den stod ikke på det sted i ret lang tid. Den kom ned på bunden af samme årsag, men der er ikke specielt meget forskel på strømmen oppe eller nede.
Men skulle jeg komme med en umiddelbar årsag - kan det være at den strøm der var, har været for meget for den.
Jeg har kigget på film med denne koral, hvor de dog synes at stå i en ok strøm, så….?
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 2450 København SV
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

Hvor har du købt den fra?
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Allan M skrev:Hej Anders.
Jeg forstår hvad du mener, men den stod ikke på det sted i ret lang tid. Den kom ned på bunden af samme årsag, men der er ikke specielt meget forskel på strømmen oppe eller nede.
Men skulle jeg komme med en umiddelbar årsag - kan det være at den strøm der var, har været for meget for den.
Jeg har kigget på film med denne koral, hvor de dog synes at stå i en ok strøm, så….?
Film hvorfra?
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

YouTube, gætter jeg på...
Kan det være lyset, der er svagere på bunden?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

I naturen får de masser af lys, så det tror jeg ikke, strømmen er nok synderen.

Men man skal aldrig sige aldrig.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Nåh, det var mest, fordi at der på dit link stod, at de var følsomme overfor ændringer i lyset...
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Mit bud er strees.
Det med strømmen skal være svag har min Catalaphyllai da slet ikke forstået, den står og bliver godt blæst det meste af dagen præcis som alle de andre jeg har haft. Kan anbefale at hæve den lidt op fra bundlaget, dette har for mig givet det bedste resultat men kanon polyp udfoldelse.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Min erfaring er at vidunderkoraller faktisk er ret robuste, NÅR de først er tilvænnet forholdende i akvariet.
Det er tilvænningen der er kritisk og når de får for meget stress ved flytning til et nyt akvarie, kan de desværre reagere som din...
De går også tit til PGA brown jelly disease, hvilket også gerne sker når de lige er flyttet.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Lord Mike skrev:Mit bud er strees.
Det med strømmen skal være svag har min Catalaphyllai da slet ikke forstået, den står og bliver godt blæst det meste af dagen præcis som alle de andre jeg har haft. Kan anbefale at hæve den lidt op fra bundlaget, dette har for mig givet det bedste resultat men kanon polyp udfoldelse.
Strømmen skal ikke være svag, den skal optimalt være moderat og vekslende. Den skal ikke være for kraftig, for det kan de ikke lide.

Definationen af svag, moderat og kraftig strøm er jo så lige sin sag at få formidlet på et internetfora.

En Catalaphyllia jeg havde på et tidspunkt havde et skelet på 4-5 cm, når polyppen var udfoldet fyldet den +12 cm. Den stod cirka 20-25 cm fra en MP10 og fik det vekslende bundflow sådan en pumpe levere, og det jeg vil betegne som moderat og vekslende.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det går netop op for mig nu at jeg har skrevet svag strøm inde på hjemmesiden.. det er altså ikke rigtigt.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg tror heller ikke at det er strøm eller lys. Jeg havde min stående i svag strøm, middel strøm og meget strøm. Den eneste forskel var at den var mere oppustet under middel strøm, end ved meget strøm.

Cata'en er jo en filter koral og optager hvad der er i vandet.
Jeg husker ikke hvad koralen hedder, men der er koraler (i hvert fald én jeg kender til) som ikke kan stå i samme system som en Cata. Den udleder gift (som KUN påvirker Cata').

Spørg evt Jesper ØH (han ved hvilken jeg taler om)

Hvis dit vand har været markant anderledes, end der hvor den kom fra, så kan det helt sikkert også have gjort det.

Det er ikke en sart koral hvad angår lys, strøm osv, men når det kommer til hvad den optager i vandet er den mere sart.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Jeg på tænker også som lord mike er inde på, stress. Du har jo købt den over nettet så måske den har været for lang tid under transport under dårlige forhold, tænker på temperatur og evt en kurrer der ikke har passet alt for meget på ikke og smide med pakken så den evt har fået en lille skade der også.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Petercw skrev:Jeg tror heller ikke at det er strøm eller lys. Jeg havde min stående i svag strøm, middel strøm og meget strøm. Den eneste forskel var at den var mere oppustet under middel strøm, end ved meget strøm.

Cata'en er jo en filter koral og optager hvad der er i vandet.
Jeg husker ikke hvad koralen hedder, men der er koraler (i hvert fald én jeg kender til) som ikke kan stå i samme system som en Cata. Den udleder gift (som KUN påvirker Cata').

Spørg evt Jesper ØH (han ved hvilken jeg taler om)

Hvis dit vand har været markant anderledes, end der hvor den kom fra, så kan det helt sikkert også have gjort det.

Det er ikke en sart koral hvad angår lys, strøm osv, men når det kommer til hvad den optager i vandet er den mere sart.
Catalaphyllia er i allerhøjeste grad ikke filterfeeder, hvor får du det fra? Eller også har du en anden opfattelse af hvad en filterfeeder er. Catalaphyllia spiser "store" foderemner som den fanger med tentaklerne og fører til munden.

http://saltvands.dk/viewtopic.php?f=4&t=26001" onclick="window.open(this.href);return false;

Sig igen det er en nem koral? Det har det måske været for mange år tilbage, men det er bestemt ikke tilfældet nu om dage. :beer:

Yderligere god læsning.

http://reefkeeping.com/issues/2008-01/eb/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.iucnredlist.org/details/132890/0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... rdinei.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0109" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Thue skrev:Jeg på tænker også som lord mike er inde på, stress. Du har jo købt den over nettet så måske den har været for lang tid under transport under dårlige forhold, tænker på temperatur og evt en kurrer der ikke har passet alt for meget på ikke og smide med pakken så den evt har fået en lille skade der også.
Meget sandsynligt, men hvis det første den får smækket i hovedet er 400 PAR og en Tunze, så er det jo heller ikke den bedste medicin.

Hvilket er en skam, for den er så fantastisk smuk at se på når den står rigtigt!
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Tak for jeers info.
Nu har den trukket sig helt ind i skelettet og dannet en hvid kappe over sig. Minder om snegle når de går i vinterhi. Tro ikke der er meget håb for at den åbner sig igen. Nå, øv, op på hesten igen. Men hvor er det bare mega træls når noget sådan sker. Ikke så meget pga pengene, men fordi den var så skide pæn og ikke havde stået her mange dage.
så blev jeg det klogere…..eller blev jeg? :dizzy:
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Måske man skal "dryp akklimatisere" koraler, når de kommer fra de "online butikker"

Det giver måske koralerne lidt mere tid at tilvende sig det nye vand.
Det er nok meget anderledes i værdier (deres vand), end vores eget.

Det er nok også værd at overveje hvor man placere det. De har nok ikke ret meget cirkulation. Under transport har de ingen cirkulation haft, samt de har ligget i mørke.

Hvis de så kommer fra en mørk pose, så er det måske lidt voldsomt i vores baljer, med alt det lys vi har.

Måske de med fordel kan stilles i et hjørne med meget svagt lys og svag cirkulation den første dag. Blot en tanke :)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"