Annemone - Hjælp for begyndere

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Annemone - Hjælp for begyndere

Indlæg af Petercw »

God formiddag :f1:

Søndag købte jeg mig en fin annemone.
Jeg fik den i baljen, slukket cirkulation, og sat den "på plads"

Den satte sig godt til rette og krøb lidt ind mellem stenene i en mindre revne. Super tænker jeg :GO

Næste morgen har den bevæget sig fra pladsen, på den øverste side af stenen, til at sætte nedenunder stenen. Stadig fint... Annemoner har jo deres egen vilje og gør som det passer dem.

I nat da jeg sad nøgen foran baljen.. Eller øhh :T
Når men så sad den altså i min Tunze 6065 og var ikke til at få ud! Det har jeg prøvet én gang med en lille "red rose" annemone. Pis og papir!

Når jeg slukkede pumpen og lagde den ned i sumpen, i håb om at min Annemone ville slippe i løbet af natten.

Det gjorde den. Den sad i sumpen og var 3 gange så stor, som da jeg havde den oppe i baljen. Fin "lille" sag :beer:

Spørgsmålet er så... Hvad fa'en gør jeg nu?

Jeg har sat den nogenlunde samme sted, som jeg satte den første gang.
Den blev siddende, indtil om natten.

Så den flytter sig altså om natten, uanset hvor den er.

Den sidder i et område, hvor to stk pudserejer husere. Jeg frygter at de er på spil om natten og "driller" annemonen, så den flytter sig.

Jeg observerede lidt at de sad og pillede lidt i den, da jeg satte den i baljen her for et øjeblik siden.
De små sataner (altså rejerne) har det jo med at pille ting ihjel. Kan det være tilfældet her, at det er dem som får annemonen til at "flygte"?

Den flytter sig jo kun når lyset er slukket.

Annemonen står i et område med cirkulation lidt under middel.

Hvad tænker i der er bedst?

Jeg frygter jo lidt at den "flyver" i pumpen en gang mere. Det skader den jo en smule at sidde der, så det skal jeg helst undgå :h

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Annemone - Hjælp for begyndere

Indlæg af johanne86 »

Den skal have tid til at finde sit rette spot, så der er ikke så meget andet at gøre - hvis du altså vil beholde den - at få den op i display tanken igen og holde godt øje med den. Det er jo den risiko man tager, når man køber en anemone. Altså at den kan gå i pumperne og brænde koraller på sin vej. Hvis de er rigtig utilfredse, så flytter de sig ikke henover stenene, men vælger bare at give slip fra stenen og svæver så rundt i af akvariet i "håb" om at lande et godt sted.
Jeg tror ikke pudserejerne generer den. De kan finde på at stjæle mad direkte fra munden af den, men så skulle anemonen helst heller ikke være mere interessant for dem end det.

Hvad er det for en slags anemone?
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg kender desværre ikke navnet på annemonen, men når den ikke er trukket helt sammen skal jeg prøve at tage et billede.

Rejerne er over den konstant, som de kan lugte blod. De går helt amok på den stakkels annemone. De nipper i den none stop.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af johanne86 »

hmmm... jamen så har anemonen det nok ikke så godt, som først antaget. Lugter den når du har den over vandet? Det kan være du skal holde den i sumpen nogle dage til du er sikker på at den har det godt - altså ikke er ved at rådne af en eller anden grund.
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Hartz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Hartz »

Følger lige med her, er i gang med samme proces. Har dog væres så "heldig" at anemonen indtil videre, har siddet det samme sted i to dage :-) Jeg slukker dens ynglings pumpe, når jeg ikke er hjemme til at overvåge den og håber at den mister interessen for den :-P
Nu med Akvastabil Mk. II Marine 360L, udstyret med Pacific Sun Metis Hyperion R2, Maxspect Gyre XF150, Skimz Monzter SM163 DC.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=63940
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Den havde det godt, men som sagt havnede den i en tunze 6065.
Der er altså skrald på og det tog den jo lidt skade af.

Rejerne skal lade den være, så de ikke kun gør skaderne endnu værre.

Da jeg tog den op af sumpen var den stor og smuk. Den lugtede ikke :)

Men den skal vel have lidt tid for at "heale" efter de små skader den pådrog sig fra tunze pumpen. Ikke sandt?
Brugeravatar
Hartz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12

Indlæg af Hartz »

Her til middag, var jeg lige ved at opgive min. Den hang helt slatten, med sammensunkne arme. Den trak sig dog sammen da jeg prøvede at fiske den op, så lod den "hænge". Nu har den pustet sig op igen og tog også fint den reje jeg gav den. Så væbner mig med tålmodighed og håber på det bedste.
Nu med Akvastabil Mk. II Marine 360L, udstyret med Pacific Sun Metis Hyperion R2, Maxspect Gyre XF150, Skimz Monzter SM163 DC.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Hartz skrev:Her til middag, var jeg lige ved at opgive min. Den hang helt slatten, med sammensunkne arme. Den trak sig dog sammen da jeg prøvede at fiske den op, så lod den "hænge". Nu har den pustet sig op igen og tog også fint den reje jeg gav den. Så væbner mig med tålmodighed og håber på det bedste.
Fodre du din anemone? Er det nødvendigt?
Brugeravatar
Hartz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12

Indlæg af Hartz »

Jeps om det er nødvendigt, skal jeg ikke kunne sige, men den har gladeligt taget rejen, de to gange den er blevet tilbudt en.
http://www.karensroseanemones.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Drelige
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 6823 Ansager
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 6823 ansager

Indlæg af Drelige »

de skal da forkæles af en reje engang i mellem;O)
Ferskvand??? Nej så hellere have en klask af en våd berlinger
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af johanne86 »

Jeg har tidligere fodret min. Det gør jeg ikke mere og de står i "fuldt flor". Men mange mener at det er en fordel at fodre når de introduceres til akvariet, så man kan "fortælle dem" at der hvor du sidder nu, her er godt at være. Hos mig fodrede jeg for intenst fordi anemonerne så noget slatne ud efter en akvarieflytning. Det viste sig at de bare så triste ud fordi jeg havde fodret dem så meget, så de begyndte at dele sig. Siden da har jeg kun fodret når jeg lige har haft lyst. Men jeg har kun erfaring med bubbletip anemoner. :)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Hey,

Så vil jeg blot opdatere og berette, at min anemone har sat sig fint og siddet der i to dage nu :K

Mine to klovne synes dog ikke at ville nærme sig. De holder sig i den modsatte ende a baljen.

Er det ikke noget med, at en anemone udsender "lugte" som klovnene kan fornemme?
Det er måske slet ikke sikkert at de (klovne og anemone) kan enes?

Jeg købte den kun for klovnenes skyld :y

Er det ellers normalt at anemoner er "små" ved dagslys og først bliver rigtig store, når der kommer "aften lys" (altså mindre lys) ??

Trods den sidder helt nede ved bunden og lidt bag / under nogle sten (og ikke får fuld lys), så virker den til at trives bedre når de 6 rør slukker og kun 2 er tilbage.
Er det mon et tegn på for meget lys?

Jeg har aften en forholdsvis stor (i forhold til mit system) favia stående nede ved bunden. Den har længe været en smule bleg. Jeg flyttede den til eftermiddag og opdagede, at den er begyndt at vokse ned under sig selv. Der hvor den slet ingen lys har fået er den virkelig smuk og skarp i farverne. Får mig igen til at tænke at der er for meget lys.
Jeg synes bare ikke det kan passe, for der er da mange der køre 8 T5 rør over 45 cm høj balje, ikke?

De 6 rør har været slukket en time nu, og anemonen er allerede mere end dobbelt så stor og ser meget mere tilfreds ud under det mildere lys - Forvirret! :dizzy:
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Eskildsen »

Jeg har opgivet anemoner, da de nærmeste stod i kø for at komme i pumpen.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Eskildsen skrev:Jeg har opgivet anemoner, da de nærmeste stod i kø for at komme i pumpen.
Hvor mange gange volumen har du af cirkulation?
Jeg har kørt 88 x cirkulation. Der rør den også i pumpen.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Altså klovne og anemoner skal jo passe sammen - det er jo ikke alle arter der går i alle arter
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Bingocaller skrev:Altså klovne og anemoner skal jo passe sammen - det er jo ikke alle arter der går i alle arter
Hmm dating.klovefisk/anemone
Den side må de sgu besøge :y
Brugeravatar
Hartz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12

Indlæg af Hartz »

Min gør det samme. Tror den gemmer sig lidt, for at hele i fred og ro.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 5250 Odense SV
Geografisk sted: Odense SV

Indlæg af siqu »

Jeg fodrer min anemone og den har det fint. stikker den en reje en gang om ugen. Men mine klovne er ikke gået i den endnu og der er gået 2 mdr siden :(
MrMox
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11
Postnummer: 2625 Vallensbæk

Indlæg af MrMox »

Mine klovne gik i anemonen første dag i baljen og er meget dedikeret til den. Guess i was Lucky? :y

Skal dog siges at anemonen desværre pt. sidder ret tåbeligt heeeelt oppe i et øvre hjørne bagerst. Jeg arbejder på at manipulere den lidt (den skulle være uden hjerne, men alligevel er den svær at narre?) :scream:
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Jeg vil gerne have min anemone af den sten som den sidder på / i. Hele dens fod sidder i hullet af stenen og er umulig at fjerne. Nu har jeg sat et powerhead som peger mod den og måske bliver den sur og tænke det her sted er ikke for mig mere og smutter :)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

siqu skrev:Jeg vil gerne have min anemone af den sten som den sidder på / i. Hele dens fod sidder i hullet af stenen og er umulig at fjerne. Nu har jeg sat et powerhead som peger mod den og måske bliver den sur og tænke det her sted er ikke for mig mere og smutter :)
Du skal næsten bare være heldig, at den gider at blive siddende :y
Min fandt sig aldrig til rette. Jeg troede at den sad godt og var tilfreds, men i går morges var den for anden gang røget i en tunze pumpe.
Denne gang var den blendet helt i stykker og død.

Jeg skal aldrig nogensinde have en anemone igen, med mindre jeg får flere tusind liter vand, så den virkelig har plads at flyde rundt på.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Petercw skrev:
siqu skrev:Jeg vil gerne have min anemone af den sten som den sidder på / i. Hele dens fod sidder i hullet af stenen og er umulig at fjerne. Nu har jeg sat et powerhead som peger mod den og måske bliver den sur og tænke det her sted er ikke for mig mere og smutter :)
Du skal næsten bare være heldig, at den gider at blive siddende :y
Min fandt sig aldrig til rette. Jeg troede at den sad godt og var tilfreds, men i går morges var den for anden gang røget i en tunze pumpe.
Denne gang var den blendet helt i stykker og død.

Jeg skal aldrig nogensinde have en anemone igen, med mindre jeg får flere tusind liter vand, så den virkelig har plads at flyde rundt på.[/quote

Jeg læste godt din tråd, det er fanme træls det der.. Min har suget sig fast og ikke var til at rokke det kan jeg fortælle dig, hele dens fod sad inde i et større hul i en meget prøs sten og var slet ikke at komme til.. Jeg blev nød til at sætte en tunze 6045 5 cm fra den og blæse på den.

Den stod og blæste i mange timer men intet skete , den kravlede nermest helt ned i hullet :angry:
Læste så på nettet i et amerikans fora at de rejser rundt når det er mørkt, skyndte mig at slykke lyset, og 30 min efter var den halvejs ude af hullet. Her til morges er den kravlet ud af hullet og placeret sig 5 cm derfra hehehe.. Nu kan jeg endelig komme til at pille den af i håb om den finder et andet sted end der hvor den var, selvom de har tedens til at komme tilbage der hvor den havede det godt første gang.

Jeg plejede at slukke mine kraftige powerheads i et par dage indtil den satte sig fast også gradvist tænde en af gange så den kunne vænde sig til flowet i vandet. Læste også at grund til at den havner i pumper er fordi at flovet er for kraftigt i vandet, men folk sætter et lille aflangt stykke svamp/filt rundt om pumpen også riskiere man ikke den ulykke som duy havede at den blev hakket i stumper .. :G
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"