Hvilke fisk kan gå sammen?
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4180 Sorø
- Saltvand siden?: 2013
Hvilke fisk kan gå sammen?
Hej, jeg er endelig ved at få mit saltvandsakvarie op at køre, og har i lidt tid haft et par klovnefisk i.
Det fungerer fint, og vil så gerne høre hvad de ville gå godt sammen med?
Akvariet er på 200l.
Jeg har hørt noget om, at der helst kun må gå to klovnefisk sammen.. er det sandt?
Det fungerer fint, og vil så gerne høre hvad de ville gå godt sammen med?
Akvariet er på 200l.
Jeg har hørt noget om, at der helst kun må gå to klovnefisk sammen.. er det sandt?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
Re: Hvilke fisk kan gå sammen?
Klovnefisk kan gå med de fleste fisk, bare ikke smid noget derned som spiser dem
men ja kun 2 klovne, det kan måske nok lade sig gøre med flere, men så skal man være helt sikker på hvad man laver
En fisk jeg personligt er rigtig glad for er den seksstibet gylte (Pseudocheilinus hexataenie)
har faktisk selv lige lavet en beskrivelse af den og smidt op her på forumet:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 60#p623635
men der er jo et stort udvalg af fisk du kan holde
så det er mere hvad man er til tror jeg 
personlig ville jeg nok tilføje en enkelt kirug, de kræver dog lidt mere plads, det vil sige at du skal købe dem som lille også sælge den når den bliver større, her snakker jeg selvfølgelig om den gule kirug (Zebrasoma flavescens ), et alternativt ville være cola kirug (Ctenochaetus strigosus), den kræver knap så meget plads, dog kender jeg ikke så meget til den, men den ville jeg nok selv personligt foretrække
uanset hvad så køb dem som små, mange fisk nøjes med at vokse i forhold til de forhold de lever under.
Chromis Viridis er ofte valgt da det er en billig, pæn og let fisk at holde, der skal dog et par stykker til da det er et flok dyr
så et forslag fra min side vil være:
2 klovne
1 seksstribet gylte
1 cola kirug
4 Chromis viridis
også husk ikke at tilføje det hele på en gang
Men jeg har selv kun haft salt et år nu, så kan være du selv skal læse lidt på kirugen

men ja kun 2 klovne, det kan måske nok lade sig gøre med flere, men så skal man være helt sikker på hvad man laver

En fisk jeg personligt er rigtig glad for er den seksstibet gylte (Pseudocheilinus hexataenie)
har faktisk selv lige lavet en beskrivelse af den og smidt op her på forumet:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 60#p623635
men der er jo et stort udvalg af fisk du kan holde

personlig ville jeg nok tilføje en enkelt kirug, de kræver dog lidt mere plads, det vil sige at du skal købe dem som lille også sælge den når den bliver større, her snakker jeg selvfølgelig om den gule kirug (Zebrasoma flavescens ), et alternativt ville være cola kirug (Ctenochaetus strigosus), den kræver knap så meget plads, dog kender jeg ikke så meget til den, men den ville jeg nok selv personligt foretrække

Chromis Viridis er ofte valgt da det er en billig, pæn og let fisk at holde, der skal dog et par stykker til da det er et flok dyr

så et forslag fra min side vil være:
2 klovne
1 seksstribet gylte
1 cola kirug
4 Chromis viridis
også husk ikke at tilføje det hele på en gang

Men jeg har selv kun haft salt et år nu, så kan være du selv skal læse lidt på kirugen

240 liters DSB + 120 liter sump 
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
- toni
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2010
Her er en fin oversigt over hvilke fisk som skal kunne gå sammen og ikke. Men ingen regel uden undtag
http://www.liveaquaria.com/general/comp ... _chart.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.liveaquaria.com/general/comp ... _chart.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
ja.. ellers bliver der højst sandsynlig delt øretæver ud. Nogen er heldige at få tre til at gå sammen, men en klovn-trekant er sjældent nogen succes!
slet ikke i den str. balje.
Ellers kan de, som det nævnes, gå sammen med ja, stort set alle... Bortset fra enkelte rov-fisk, hvis det er små klovne...

Ellers kan de, som det nævnes, gå sammen med ja, stort set alle... Bortset fra enkelte rov-fisk, hvis det er små klovne...
Morten
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
Ja hold dig til to klovne.
Jeg ville gå efter en lille kirug i zebrazoma familien.
Og så er der et hav af mindre gobier, blennier, gylter med flere som du kan kigge på.
Alt efter om du vil have koraller så er der flere du kan overveje.
Jeg ville gå efter en lille kirug i zebrazoma familien.
Og så er der et hav af mindre gobier, blennier, gylter med flere som du kan kigge på.
Alt efter om du vil have koraller så er der flere du kan overveje.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4180 Sorø
Tusinde tak for de mange svar..
Øv med klovnefiskne
Men hvad med kardinalfisk??
Overvejer selvfølgelig mine to klovnefisk..
Så en gul kirug.
En par stykker af kardinalfiskene..
og så måske en kongekejser, ville det kunne lade sig gøre??
Og i skriver jeg ikke må sætte det i på en gang.. Hvor længe skal man vente.. Klovnefiskene har ca. gået der en måned nu..
Betyder det noget hvilke koraller man har da??
Øv med klovnefiskne

Men hvad med kardinalfisk??
Overvejer selvfølgelig mine to klovnefisk..
Så en gul kirug.
En par stykker af kardinalfiskene..
og så måske en kongekejser, ville det kunne lade sig gøre??
Og i skriver jeg ikke må sætte det i på en gang.. Hvor længe skal man vente.. Klovnefiskene har ca. gået der en måned nu..
Betyder det noget hvilke koraller man har da??
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
Nogle fisk spiser koraller, så det er mere et spørgsmål om koraller eller ej.
Men den sammensætning du skriver er fin og de burde gå fint med koraller også.
Jeg ville måle næringsindholdet i vandet.
Har det været fint i et par uger, så kan du fint tilføje en fisk.
Kongereje kender jeg ik, men en kardinalreje eller en Danebrogreje vil nok være min anbefaling.
Søpindsvin, små sjove fisk mm. kan du så tilføje når det går som det skal med de nævnte fisk.
Men den sammensætning du skriver er fin og de burde gå fint med koraller også.
Jeg ville måle næringsindholdet i vandet.
Har det været fint i et par uger, så kan du fint tilføje en fisk.
Kongereje kender jeg ik, men en kardinalreje eller en Danebrogreje vil nok være min anbefaling.
Søpindsvin, små sjove fisk mm. kan du så tilføje når det går som det skal med de nævnte fisk.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Bare lige for at være sikker på du ikke har misforstået det med klovnene (siden du skriver øv, og at du vil overveje dine klovne): 2 klovne er altså helt fint.
2 Kardinaler er også helt fint (men ligesom med klovne kan de ikke enes hvis der er mere end 2 i et akvarie i den størrelse)
Jeg ved ikke hvad en kongkejser er for en men hvis det er en Imperator du mener, så glem alt om det. Tror ikke du vil blive glad for en kejser, da de fleste spiser koraller, og kejseren vil nok heller ikke være så glad.
2 Kardinaler er også helt fint (men ligesom med klovne kan de ikke enes hvis der er mere end 2 i et akvarie i den størrelse)
Jeg ved ikke hvad en kongkejser er for en men hvis det er en Imperator du mener, så glem alt om det. Tror ikke du vil blive glad for en kejser, da de fleste spiser koraller, og kejseren vil nok heller ikke være så glad.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;