Er der virkelig ingen der har succes med DSB herinde? Jeg er helt ny og skal til at starte mit første saltvands akvarie op, og efter hvad jeg har læst kunne det virkelig gavne økosystemet, men når man så læser her på siden virker det som om at flertallet er imod… ?
Jeg kunne bare godt tænke mig det, efter at have set disse.
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
DSB - Dyb Sand Bund
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Kastrup
Re: DSB - Dyb Sand Bund
Jeg har selv set på de videoer og syntes det kunne være sjovt at lave.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
DSB er i princippet en god ide. I et dybt bundlaget er der både iltrige zoner og iltfattige zoner. I de iltfattige omdannes nitrat til atmosfærisk kvælstof, akkurat som i de levende sten. DSB virker altså som nitratfilter.
Den mikrobielle aktivitet resulterer i CO2, som reagerer med koralsandet hvorved der frigives karbonat. Et veldrevet DSB virker med andre ord lidt som en kalkreaktor, bare i mindre målestok. Med tiden forsvinder lidt koralsand, som skal suppleres.
Men der er en risiko ved DSB - man må ikke rode i bundlaget. I de iltfrie zoner dannes produkter, som IKKE må komme op i vandsøjlen. Jeg prøvede engang at rode rundt i et 5L demoakvarie - lokalet stank af rådne æg i flere dage
Til sidst kan man diskutere den æstetiske værdi af et måske 25 cm. tykt bundlag. Jeg ville personligt foretrække DSB i et refugium med makroalger.
Den mikrobielle aktivitet resulterer i CO2, som reagerer med koralsandet hvorved der frigives karbonat. Et veldrevet DSB virker med andre ord lidt som en kalkreaktor, bare i mindre målestok. Med tiden forsvinder lidt koralsand, som skal suppleres.
Men der er en risiko ved DSB - man må ikke rode i bundlaget. I de iltfrie zoner dannes produkter, som IKKE må komme op i vandsøjlen. Jeg prøvede engang at rode rundt i et 5L demoakvarie - lokalet stank af rådne æg i flere dage

Til sidst kan man diskutere den æstetiske værdi af et måske 25 cm. tykt bundlag. Jeg ville personligt foretrække DSB i et refugium med makroalger.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Strøby egede
Vi har da vores helt egen ekspert på området, du må igang med at læse nogle af Ole. 's tråde