Et lidt halvstort vandskifte ... Dumt i denne situation?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Et lidt halvstort vandskifte ... Dumt i denne situation?

Indlæg af MoG »

Jeg har et sted imellem 800- og 850liter vand i mit system (720+220) når sten og udstyr i sumpen er trukket fra .
Jeg har netop slæbt min 200liters tønde ind i stuen og slangen i fra osmoseanlægget i bryggerset.. (Altid rart med en forstående kone der ikke brokker sig over en stor blå tønde midt i stuen! :biggrin:

Nå nu til spørgsmålet :

Jeg har døjet med en belægning i akvariet, som nu er ved at dø langsomt efter rowa, kul er koblet på. Jeg har kørt med uv 24/7 den seneste 1.5 måned grundet parasit angreb. Pletterne forsvandt efter en uge. De er pludselig kommet igen nu!? Trods uv...

Jeg påtænker derfor at skifte 150-200liter på én gang .. Både for at suge alle de døende alger op, men også for at se om det ville hjælpe lidt på fiskene... For der ER et eller andet galt ... Men nu til det store spørgsmål!: vil det stresse fiskene yderligere at skifte 200liter? Selve skiftet er jo kun 20-25 % , så det er jo i sig Selv ikke voldsomt . Men tænker om det egentlig kan give en uønsket effekt på fiskene , situationen taget i betragtning ?
Morten
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Et lidt halvstort vandskifte ... Dumt i denne situation?

Indlæg af Steen »

Bare se at komme igang... :GO
Du slipper nok ikke af med parcitter men du slipper nok for en masse slam og andet skidt fra systemet.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jeg ville heller ikke være nervøs for det.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Det ville jeg ikke være nervøs for. Bare det nyblandede får lov til at stå et døgns tid efter saltet er opløst. Og temp self også er ens.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ok.. Tak for svar! Vandet bliver selvfølglig tilpasset samme temperatur, salinitet og får lov at stå et døgns tid, som vanligt. Var dog bare usikker på hvor smart det er, men det lyder ikke til at være dumt at skifte de 20-25%, så jeg laver bare de 200liter! :wink:
Morten
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Bare se og komme i gang :y og :h MOG.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Hvorfor skal vandet dog stå i 1 døgn?

Jeg har efterhånden lavet rigtig mange vandskift og altid tilsat det nye vand så snart det er opløst. Afhængig af salt mærke kan det naturligvis være individuelt hvor lang tid det tager før den er opløst, men de salte jeg har brugt har altid været opløst inden for 1 time. Jeg har på mit nuværende akvarie altid skiftet 200 liter ad gangen, dette er et vandskift på ca 15%

På arbejdet hvor jeg vil tro at jeg skifter vand et sted mellem 10-20 gange om uge på forskellige akvarier er det ligeså. Aldrig har jeg oplevet noget negativt pga dette. Så kan nogle forklare mig hvad der kan ske, for jeg ser absolut ingen risk ved at bruge vandet så snart saltet er opløst.

Ikke nok med det, hvis der skal tilrettes på saliniteten i akvarie hælder jeg bare det direkte i sumpen dette har da heller ikke skabt nogle problemer, dog skal det ikke direkte i akvariet men i sumpen da jeg næppe tror at en koral vil sætte pris på at få en skovl salt over sig.
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af johanne86 »

Samme erfaring og undring som LordMike. Jeg har heller aldrig haft problemer med at tilsætte det nyblandede vand stort set med det samme. Og ja, det afhænger nok at saltmærke.
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Det er en god idé, at lade det stå med en pumpe, i et stykke tid, da saltet er kemisk aktivt, hvis du mærker på vandet, du lige har hældt salt i, er det også en smule varmere, og det er bedre for koraller og fisk, at det lige har fået lidt tid, til at gasse lidt af.
(men man kan jo gøre som man har lyst)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Benny skrev:Det er en god idé, at lade det stå med en pumpe, i et stykke tid, da saltet er kemisk aktivt, hvis du mærker på vandet, du lige har hældt salt i, er det også en smule varmere, og det er bedre for koraller og fisk, at det lige har fået lidt tid, til at gasse lidt af.
(men man kan jo gøre som man har lyst)
Hvis saltet er kemisk aktivt og opvarmer vandet, må der jo ske en exotermisk kemisk reaktion??? Jeg har ingen anelse om hvad der skulle foregå, men måske en iltning...?

Jeg tror ikke I skal bekymre jer om fiskene i forhold til nyblandet vand. Fisk er ganske gode til osmoregulering, i modsætning til osmoconformere som f.eks. bløddyr.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

jeg er helt på linie med lord mike, jeg bruger også mit med samme saltet er opløst.
Har aldrig bemærket nogen negative ting ved det.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg lader det altid stå et døgns tid.
Gennem årene har jeg prøvet stort set alle de slatmærker der er på markedet nu og tidligere. Min erfaring siger at de ny blandet saltvand er meget råt, og har en temmelig høj pH. Korallerne slimer meget mere med det friske vand, end med vand som har stået 1 døgns tid. Synes også at fiskene viser ubehag med det helt friske vand
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Jeg har samme erfaring som dig Carsten, med ny blandet saltvand.
Jeg lader normalt det nye saltvand stå en 2-3 dage med pumpe, da jeg ikke har travlt, med mine vandskift, og i min optik (shit always happens very fast)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jeg har også altid gjort som, Lord Mike, Johanne og joekill. Aldrig oplevet noget negativt ved det.

I mit gamle 64 L, skiftede jeg ofte 80 % på denne måde.

Jeg er godt klar over du ikke kan stå sådan med en 200 L tønde, men:
Vand i spanden, drys salt i, hæld vandet fra den ene spand til den anden et par gange så det bruser godt(iltes) og så bare i baljen med det. Temperaturen skal bare passe nogenlunde, det endelige udsving bliver marginalt.

fx giver et 15 % vandskifte (15 grader) på et 900 L (25 grader) kun et fald på 1,5 grad, og så er der jo også sten osv til modvirke dette.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

AndersGS skrev:
fx giver et 15 % vandskifte (15 grader) på et 900 L (25 grader) kun et fald på 1,5 grad, og så er der jo også sten osv til modvirke dette.
Bare lige hvis der skulle sidde en eller anden og tænke "Joh, men hvor meget ville faldet mon så være på et 250L?", så giver det altså 1,5 grad uanset størrelsen på baljen :wink: :T
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

PoulD skrev:
AndersGS skrev:
Bare lige hvis der skulle sidde en eller anden og tænke "Joh, men hvor meget ville faldet mon så være på et 250L?", så giver det altså 1,5 grad uanset størrelsen på baljen :wink: :T
Drillepind :T
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Jeg lader det nu også stå og gasse et døgn tid så, så føler jeg også beboerne ikke mærker det så meget.
Med hensyn til dit Uv hvis det virkede i starten lyder det som om du skal rense quarts røret, de plejer og blive rigtig hurtigt sat til i alger og slam alger fra akvarie og hvis det ikke er helt rent så har dit Uv ingen virkning da strålerne ikke kan nå igennem
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hvis vandet ikke et klart gennemsigtig er det SVJV ikke 100% opløst og det et mit vand ikke efter kun en time, selv om jeg har pumpe i dunken...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Jeg passer et akvarie på 400 liter inde i byen, akvariet har ingen koraller og køre kun med fisk. Her skifter jeg vand 1 gang om ugen hvor der skiftes ca 100 liter. Her tilsættes 3 kg salt samtidig med at der kommer koldt vand direkte i akvarie. Dette har heller ikke skabt nogle problemer for fisk og hvad der ellers går i akvariet.
Hvis der skulle være nogle som har svært ved at tro mig, kan det faktisk bekræftes af et medlem herinde fra som faktisk arbejder det pågældende sted. Her er der i den periode på 1 1/2 år blevet brugt 2 forskellige salttyper, den ene er vel det som kan kaldes no name hvor den anden salt er BT salt.
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Jeg kommer også nyt osmosevand i sumpen og blander saltet i denne hvor efter det er opløst så stater jeg retur pumpen igen til systemet.
Jeg vil tror at mit nyblandet vand det cirkulere i ca 20-30 min enden det kommer op i akvariet.
Dette har jeg gjort i snart 2 år og det har ikke volt problemer.
Jeg bruger samme salt som Michael no name + DeJong. saltet er lige ringe eller lige gode.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Så fik jeg skiftet de ca 200liter vand igår .. Fik samtidig suget al møget op der havde samlet sig. Sugede også de døende alger op fra sandbunden. Det lå som en skal/belægning henover det meste af bunden og røg af i flager...
Kan se at de få koraller jeg har i på nuværende tidspunkt, nyder godt af det store skifte! Håber også det vil hjælpe lidt på fiskene...
Morten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"