LED-forvirret!
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
LED-forvirret!
Jeg er ved at planlægge et akvarium på 195x75x70 (LBH), og skal selvfølgelig have lys på!
Den reelle vanddybde på akvariet, bliver dog kun 60 cm, da jeg planlægger 10 cm tykt bundlag.
Jeg har læst mig frem til, at der skal bruges 3w/100cm2, hvilket vil give lige under 450w.
Mit spørgsmål er så, hvilke kriterier der ligger til grund for denne "universalregel"? Jeg er en af de, åbenbart sjældne, saltvandsakvarister der ikke finder SPS koraller
vanvittigt spændende, og har ingen planer om at holde disse, så mindre kunne måske gøre det?
Er der nogen der kan komme med en praktisk anbefaling af en eller flere færdigbyggede LED lamper, der vil kunne drive akvariet, med en bestand af dyr der primært kommer til at bestå af blødkoraller, skiveanemoner, polypper af forskellige slags, en symbiose anemone (Heteractis), nogle LPS (Euphyllia og Caulastrea) og evt en kammusling der hvor lyset er bedst?
Den reelle vanddybde på akvariet, bliver dog kun 60 cm, da jeg planlægger 10 cm tykt bundlag.
Jeg har læst mig frem til, at der skal bruges 3w/100cm2, hvilket vil give lige under 450w.
Mit spørgsmål er så, hvilke kriterier der ligger til grund for denne "universalregel"? Jeg er en af de, åbenbart sjældne, saltvandsakvarister der ikke finder SPS koraller
vanvittigt spændende, og har ingen planer om at holde disse, så mindre kunne måske gøre det?
Er der nogen der kan komme med en praktisk anbefaling af en eller flere færdigbyggede LED lamper, der vil kunne drive akvariet, med en bestand af dyr der primært kommer til at bestå af blødkoraller, skiveanemoner, polypper af forskellige slags, en symbiose anemone (Heteractis), nogle LPS (Euphyllia og Caulastrea) og evt en kammusling der hvor lyset er bedst?
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Re: LED-forvirret!
Denne her vil fint kunne lyse det op hvis du hæver det så den også kan nå i bredden.
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... 4x75w.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ellers kan denne her klare et noget bredere akvarie.
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... 0w-t5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... 4x75w.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... 0w-t5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Men hvis du ikke skal bruge det kraftige lys. Kunne du ved lige så godt nøjes med en mindre T5 lampe?Ryom skrev:Denne her vil fint kunne lyse det op hvis du hæver det så den også kan nå i bredden.
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Grunden til at jeg helst vil bruge LED, er at jeg gerne vil slippe for besværet (og omkostningerne) ved udskiftning af lysstofrør/HQI.
Jeg vil også gerne kunne holde lidt mere lyskrævende dyr (muslingerne), og for at gøre det hele lidt mere besværligt, ville jeg gerne have en løsning, der let kunne udvides, uden at jeg skal smide det gamle udstyr væk.
Jeg vil også gerne kunne holde lidt mere lyskrævende dyr (muslingerne), og for at gøre det hele lidt mere besværligt, ville jeg gerne have en løsning, der let kunne udvides, uden at jeg skal smide det gamle udstyr væk.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad med 4 af disse her:
http://saltvandsbutikken.dk/apollo-144w ... -1186.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kender ikke lampen, men det er der måske andre der gør
http://saltvandsbutikken.dk/apollo-144w ... -1186.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kender ikke lampen, men det er der måske andre der gør
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Jeg kan kun anbefale Pacific Sun Hyperium som er en blanding af T5 og LED. Den giver et fedt lys og flotte farver. Ellers kan du starte med ren T5. Husk at alle lyskilder taber styrke med tiden. LED taber 10 % om året hvis de kører på fuld styrke. T5 og HQI taber noget mere.
Men jeg vil råde dig til at købe en lampe som andre herinde har gode erfaringer med. Max Spect Razor er også en god lampe. Den har lidt problemer med skygger men til gengæld er den billigt og man får super meget for pengene. Og flot design.
Hvis man har en stor balje og flere max spect som overlapper hinanden får man sikkert ikke skygger.
Men jeg vil råde dig til at købe en lampe som andre herinde har gode erfaringer med. Max Spect Razor er også en god lampe. Den har lidt problemer med skygger men til gengæld er den billigt og man får super meget for pengene. Og flot design.
Hvis man har en stor balje og flere max spect som overlapper hinanden får man sikkert ikke skygger.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
Har 6 stk af denne http://www.decocean.dk/shop/p/1897" onclick="window.open(this.href);return false;
Som dækker et akvarie på 250 x 100 x 68 cm udeb nogen former for skygger og du kan holde muslinger og alle de sps som du ønsker dig.
Som dækker et akvarie på 250 x 100 x 68 cm udeb nogen former for skygger og du kan holde muslinger og alle de sps som du ønsker dig.
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Maxspekt lamperne -420 modellen, kan man sætte nye linser på. Så spredningen bliver større og man undgår disko kugle effekten på bunden
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
- Saltvand siden?: 2012
Hvor fås disse linser??
Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Decocean er importør af lamperne så han er den mest logiske at henvende sig til.MarkBruhn skrev:Hvor fås disse linser??
Om de er blevet frigivet til almindelig salg endnu, skal jeg ikke kunne svare på.
Mener at de også er omtalt på Maxspekt Facebook side
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Tak for inputs!
Apollo lamperne vil sprænge budgettet, hvis der skal bruges 4 af dem.
Både Maxspect og Hyperion S2 lamperne (den uden T5) kunne være muligheder.
Jeg kan se at Hyperion S2 lampen også findes med 3 x 150W. Ville det være muligt at bruge den? Jeg har ikke noget imod at akvariets yderpunkter er lidt svagere belyst end midten.
Maxspect lamperne ser jeg to muligheder for; Jeg kan montere 2 x 160W på langs i akvariets længderetning, eller 3 x 120W på tværs (160W lamperne vil jo næsten ikke kunne være der, hvis de sidder på tværs).
Akvariet vil formentlig blive leveret med 2 tværstivere i glas. Kan det give problemer med synlige skygger, hvis lampernes dioder evt. kommer til at sidde over en af dem?
Hvor højt skal lamperne monteres?
Der bliver bygget et kabinet omkring akvariet. Hvor meget plads skal der være over lamperne, for at de ikke bliver for varme?
Apollo lamperne vil sprænge budgettet, hvis der skal bruges 4 af dem.
Både Maxspect og Hyperion S2 lamperne (den uden T5) kunne være muligheder.
Jeg kan se at Hyperion S2 lampen også findes med 3 x 150W. Ville det være muligt at bruge den? Jeg har ikke noget imod at akvariets yderpunkter er lidt svagere belyst end midten.
Maxspect lamperne ser jeg to muligheder for; Jeg kan montere 2 x 160W på langs i akvariets længderetning, eller 3 x 120W på tværs (160W lamperne vil jo næsten ikke kunne være der, hvis de sidder på tværs).
Akvariet vil formentlig blive leveret med 2 tværstivere i glas. Kan det give problemer med synlige skygger, hvis lampernes dioder evt. kommer til at sidde over en af dem?
Hvor højt skal lamperne monteres?
Der bliver bygget et kabinet omkring akvariet. Hvor meget plads skal der være over lamperne, for at de ikke bliver for varme?
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Du kan jo også købe nogle "Kina" lamper over eBay. Kanstrup her fra forum har nogen af disse, og er glad for dem, og så er det en anden pris ift de andre nævnte lamper.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Hvis du kun er til fisk, LPS og blødkoraller:
Noget alá 2 stk. 160W razor på langs. Hvis de bliver hævet højt nok kan de godt dække "bredere" end 50x100. Og så 2 stk 80 w actinic til at supplere med langs front/bag glas.
(og så vil du nok sagtens kunne holde sps alligevel, lige under lamperne)
Jeg har selv sat et par actinic sammen med mine maxspect, og det spiller virkeligt. Det sletter lige det sidste disko, og giver lys i nogen vinkler så jeg har fået mulighed for at udnytte de "mørke" huler bedre.
Maxspect er til en god pris, og servicen er nok den hurtigste på alle lamper.
Noget alá 2 stk. 160W razor på langs. Hvis de bliver hævet højt nok kan de godt dække "bredere" end 50x100. Og så 2 stk 80 w actinic til at supplere med langs front/bag glas.
(og så vil du nok sagtens kunne holde sps alligevel, lige under lamperne)
Jeg har selv sat et par actinic sammen med mine maxspect, og det spiller virkeligt. Det sletter lige det sidste disko, og giver lys i nogen vinkler så jeg har fået mulighed for at udnytte de "mørke" huler bedre.
Maxspect er til en god pris, og servicen er nok den hurtigste på alle lamper.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
AndersBoerglum:
Jeg har lige kigget lidt, og det ser jo besnærende ud, men min erfaring generelt i denne verden, er at når noget ser for godt ud til at være sandt, er det som regel fordi dette også er tilfældet! Jeg ville dog ikke være helt afvisende over for at forsøge, hvis det ikke ser helt gakket ud.
Hvad er f.eks. argumenterne mod disse:
http://www.ebay.com/itm/3PCS-Dimmable-1 ... 2333c35736" onclick="window.open(this.href);return false;
PederP:
Ville jeg ikke få et lignende resultat med 3 Maxspect razor 120W på tværs? Den indledende pris er selvfølgelig højere, men watt-forbruget bliver vel mindre, og der må også være en besparelse på mindre udskiftning af LED i forhold til rør? Jeg kan hæve lamperne så meget som det er nødvendigt, da jeg bare bygger kabinettet højere, hvis det er det der skal til.
Jeg forestiller mig et kabinet omtrent som dette, bare skaleret op:

Jeg har lige kigget lidt, og det ser jo besnærende ud, men min erfaring generelt i denne verden, er at når noget ser for godt ud til at være sandt, er det som regel fordi dette også er tilfældet! Jeg ville dog ikke være helt afvisende over for at forsøge, hvis det ikke ser helt gakket ud.
http://www.ebay.com/itm/3PCS-Dimmable-1 ... 2333c35736" onclick="window.open(this.href);return false;
PederP:
Ville jeg ikke få et lignende resultat med 3 Maxspect razor 120W på tværs? Den indledende pris er selvfølgelig højere, men watt-forbruget bliver vel mindre, og der må også være en besparelse på mindre udskiftning af LED i forhold til rør? Jeg kan hæve lamperne så meget som det er nødvendigt, da jeg bare bygger kabinettet højere, hvis det er det der skal til.

- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Du får jo tre lamper for ingenting, så jeg ville godt turde det med de typer koraller du vil holde.
Mvh:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Eneste argument skulle være at du kommer til at betale en del i moms og told af det. Regn med ca. 800 ekstra
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Carsten:
Selv hvis prisen fordobles i forhold til det der angives, vil det jo være latterligt billigt, så min bekymring går mere på om lyset er godt nok, og om lamperne går i stykker. Det bliver jo ikke nemt at sende dem til reparation, og jeg har ingen ide om hvorvidt man selv kan udskifte f.eks. defekte dioder, hvis det bliver nødvendigt?
Selv hvis prisen fordobles i forhold til det der angives, vil det jo være latterligt billigt, så min bekymring går mere på om lyset er godt nok, og om lamperne går i stykker. Det bliver jo ikke nemt at sende dem til reparation, og jeg har ingen ide om hvorvidt man selv kan udskifte f.eks. defekte dioder, hvis det bliver nødvendigt?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Som udgangs punkt skal du ikke regne med selv at kunne skifte dioder.
I fabriks producerede lamper er dioderne oftest "bagt" på printet.
I fabriks producerede lamper er dioderne oftest "bagt" på printet.
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Prøv at skriv til kanstrup. Han kan fortælle lidt om dem han har.
Mvh:
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Kim. Du kan prøve at skrive til Alex, han kunne vist få zetlight billigt. Men tag den over pb. så der ikke opstår krig. Jeg vil ikke nævne priserne her pga. den ballade det kunne starte, men jeg tror at det er en ok lampe når vi snakker det prisleje, som han kunne skaffe dem til.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Ellers PS mit bedste bud, deres nye 175 watt master har lige været på "bud" til ca 4000 og slaverne ca 500 kr billigere. Det er helt klart noget af det bedste på markedet. Men så render du også op i 12 K
SPS : Stability provides succes
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Jo, det ville selvfølgeligt være endnu bedre. Og så kom du også ud over problematikken med dine 2 tværstivere.KimJ skrev: PederP:

Jeg syntes ikke besparelserne er store nok på en kina lampe til at opveje den service og sikkerhed der er med en Maxspect, uanset hvor god i drift en sådan lampe måtte være. Men det er selvfølgelig bare mit synspunkt.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Ole Bach
- Foxface
- Reactions:
- 12
- Saltvand siden?: 2013
Jeg har 2 af de lamper du linker til kombineret med 2x400W HQI over mit arkvarie.KimJ skrev:AndersBoerglum:
PederP:
Det fungere udemærket. jeg har fin vækst og lamperene virker som de skal.
Det er Bridelux dioder der sidder der i.
Du skal regne med omkring 60% af den PAR værdi du ville få med lignende CREE dioder.
Det eneste punkt jeg har til dem, er blæserene larmer lidt (omkring 25 db vil jeg skyde dem til)

Det er lidt for lyserødt i forhold til virkeligheden på billedet.
PS jeg købte dem her http://www.ebay.com/itm/141097805306?ss ... 1439.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
Du skal ikke købe fra USA der er du 100% sikker på at blive taget i tolden.
Jeg fik mine 5 dage efter betaling og de røg ikke i tolden
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Til den pris er der jo ikke så langt op til den pris som Alex kunne skaffe zetlight qmaven 6600 til. Men tag den med Alex over pb.