Lidt forskelligt - Alger, glasrose, pletter

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Grumme
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2013

Lidt forskelligt - Alger, glasrose, pletter

Indlæg af Grumme »

Hej alle :).

Har nu haft mit akvarie kørende i et halvt års tid, og det går da sådan nogenlunden - syntes jeg da selv ;)!

Har lige pt 2 klovn, 2 damlser, 1 dragefisk og 2 dannebrogsrejer samt 4 eremitkrebs i mit RSM 130.

Men jeg har lidt spørgsmål, som jeg håber i kan svare mig på.

1. Ud fra hvad jeg har kunne læse, så er dette en glasrose? Kan i venligst be/ -afkræfte om det er det? Hvad gør de? Og hvordan fjerner man dem lettest?
foto 1.JPG
2. Er begyndt at få nogle grønne alger, som sidder rigtig godt fast på glasset. Hvorfor kommer de? Og hvordan får man dem lettest væk? Her tænker jeg både med at fjerne dem fra glasset, men også generelt så de ikke dukker op.
foto 4.JPG
3. Min ene koral er pludselig begyndt at få nogle sorte/ grønlige pletter - Hvad er det, og har det nogen betydning?
foto 3.JPG
Lige et billed af akvariet som det står til slut :). Håber i kan svare på mine spørgsmål.
foto 2.JPG
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lidt forskelligt - Alger, glasrose, pletter

Indlæg af charlie saltvand »

Det ligner IKKE en glasrose på foto 1, men mere en børste/filter orm. Du vil kunne se at den lynhurtigt trækker sig ind i sit rør, når den fanger noget af det der driver forbi.

Foto 2 og 3. Pas....

Held og lykke med din fine balje
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af T-Svendborg »

Nr. 1.: Lille Børsteorm, Kommer der sikkert mange flere af.

Nr. 2.: Det er i gang med magneten, eller anden form for rude renser. Det er ikke til at undgå at der kommer alger på ruden.

Nr. 3.: Hold øje med hvordan det udvikler sig. ellers kan du fragge det sunde væv fra.
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som opfølgning på det de andre har skrevet.
1 er en lille rørorm, de er fine at have i akvariet da de filterer en del næring væk fra vandet. De kan dog fra tid til anden brede sig explosivt, men de er ikke skadelige.
2. alger er planter, og planter skal have noget at leve af. De kræver lys, og næring. Og det er fordi du har nitrat og fosfat i vandet. Hvor meget kan vi af indlysende grunde ikke sige noget om.
3. Korallen er en Sacrophyton, og polypperne er ikke ordneligt udfoldet.
Når de er udfoldet, ligner de som sådan rørormen på billede 1.
Når du skriver som du har gjort, får det mig til at tænke på om du nogensinde har set den foldet sig helt ud. Det kan der så være mange grunde til. Og primært skyldes det vandets kvalitet
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"