opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Nord
Reactions:

opstart

Indlæg af Nord »

[color=#] [/color]hej.
mig og min kæreste er blevet "forelsket" i saltvands akvarier.
og vi har derfor besluttet at sådan et vil vi gerne have :)

lige pt, har vi 7 røde pirat fisk og lidt andre ferskvands fisk som går sammen i et ca 300 l. akvarie, ( utroligt at de ikke gør hinanden noget :wink: )

udover det har vi et ca 200 l. akvarie som står tomt.

jeg har lige nogle spørgsmål som jeg håber at Du/I kan og vil besvare på forhånd TAK :)

- er et 180 l. akvarie stort nok til saltvandsfisk ?

- hvis ja, hvilke pumper osv vil du/i foreslå til sådan et akvarie ?

- har læst mig frem til på andre internet sider at et saltvands akvarium skal stå 3 måneder før der må kommer fisk i.. er dette rigtigt?

håber du/I vil svare..

mvh
Nord
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Hej!
180 L om er stort nok, kommer an på hvad i vil holde. Store fisk kræver plads, især hvis det er rovfisk.

Mht. til pumper skal du bare sikkere dig at de har keramisk aksel, så de kan tåle saltvand. Mozoo og aquabell er megt brugt af folk herinde.
Reglen hedder: min. 10 x antal vand L. = l./t. dvs. har du 10 L. skal du cirkulere 10 x 10 = 1000 L./H.

Normalt skal akvariet stå i min. 3 måneder. Det er fordi de levende sten du køber hos en forhandler ligger udner så lavt lysmængte at de lige skal "afgasses", dvs. have forbrændt at den unødige næring der er i dem.
Hvis du tilgengæld køber "modnet" sten, dvs. sten der kommer direkte fra en akvarie der er i gang, skal du ikke vente så længe.
Ventetiden gælder også for vandet. Hvis du kun bruger nyblandet saltvand, skal det også kører i noget tid før du kan komme fisk i.
Dit akvarie er klar når du har haft brun alger over det hele, efterfulgt af grønalger. Når begge disse alger er helt væk og dine vandværdier er stabile på ca. O, kan du først bruge det.

Men selv om du har et akvarie stående, vil jeg anbefalde dig at købet et komplet brugt sæt.. det er oftes meget billigere end at starte op helt fra bunden, plus, så er du i gang med det samme

god fornøjelse
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

gernerhahn skrev: 10 x 10 = 1000 L./H.
Hmm, er du nu så sikker på det :D
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Ups! det var hvis lig en fejl.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

hehe ja. lad os holde os til én tråd. Evt. Denne :)
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"