ca mg og kh værdi
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2013
ca mg og kh værdi
hvad er de korrekte værdier for ca mg og kh syntes ikke rigtig jeg kan se noget om det nogen steder her inde
har kørt med fast vandskift en gang om ugen men har aldrig rigtig målt på vandet,
men da jeg har et par koraller der ser ud til at blive ringere har jeg nu købt et testsæt fra red sea men kender ikke rigtig de korrekte værdier.
har kørt med fast vandskift en gang om ugen men har aldrig rigtig målt på vandet,
men da jeg har et par koraller der ser ud til at blive ringere har jeg nu købt et testsæt fra red sea men kender ikke rigtig de korrekte værdier.
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
- Saltvand siden?: 2012
Re: ca mg og kh værdi
Mine værdier ligger på:
No3: 2,5 ppm
Kh: 8,9 dKH
Ca: 430 ppm
Mg: 1500 ppm
No3: 2,5 ppm
Kh: 8,9 dKH
Ca: 430 ppm
Mg: 1500 ppm
Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Burde være ret nemt at finde .. Der er nok 1000 tråde om dette!
Kh 8-10
Mg 1350-1450
Ca 420-450
Men der er forskellige holdninger .. Nogen kører med højere kh og andre lavere .. Det samme gør sig gældende med ca og mg.. Men det er i det leje der..

Kh 8-10
Mg 1350-1450
Ca 420-450
Men der er forskellige holdninger .. Nogen kører med højere kh og andre lavere .. Det samme gør sig gældende med ca og mg.. Men det er i det leje der..
Morten
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
holimoli så har jeg da et seriøst problem
de målinger jeg har taget for en time siden siger
ca 440
kh 1,6 meq/l
mg 460
hvad skyldes det??
de målinger jeg har taget for en time siden siger
ca 440
kh 1,6 meq/l
mg 460
hvad skyldes det??
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Vær opmærksom på de andre angiver KH i dKH. Men selv om din er i meq/L er den alligevel alt alt for lav. Michael (Mipe) har en god side der på en enkel måde ikke bare fortæller om optimale værdier, men også fortæller hvad man kan gøre hvis de ikke er optimale http://www.gotfred.com/vaerdi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PS: Vær lige 100% sikker på du ikke måler forkert, eller der er noget helt galt med dit testsæt, inden du gør noget drastisk
PS: Vær lige 100% sikker på du ikke måler forkert, eller der er noget helt galt med dit testsæt, inden du gør noget drastisk
Senest rettet af PoulD lør 14. dec 2013 15:57, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
fint link tak.
det der undre mig er hvorfor de to værdier er så lave, jeg laver ugentlig vandskift, bruger red sea salt hvor alle værdier er reguleret ind korrekt burde bare være i orden????????
det der undre mig er hvorfor de to værdier er så lave, jeg laver ugentlig vandskift, bruger red sea salt hvor alle værdier er reguleret ind korrekt burde bare være i orden????????
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg tilføjede lige en PS samtidig med dit sidste indlæg. Jeg TROR det mest sandsynlige er, at målingerne på en eller anden måde er forkertebkbn skrev:fint link tak.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
ok jeg prøver lige igen, er tilbage om lidt 

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
nå stort set samme resultat lidt højere kh 6,5 dkh
og 470 mg
nu er spørgsmålet kan jeg regne med det nu hvad er årsagen
og har det betydning for mine koraller
og 470 mg
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
Prøv at mål dit ny blandede vand.
Hvis du også måler mg så lav der i så måler du nok forkert.
Din KH skal nok passe med 6.5 dKH, det er ikke alarmerende lavt. Det kan du nemt få op på 8 over et par dage hvis du vil.
Din KH skal nok passe med 6.5 dKH, det er ikke alarmerende lavt. Det kan du nemt få op på 8 over et par dage hvis du vil.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
- Saltvand siden?: 2009
Red Sea skriver deres anbefalede værdier i et fint overskueligt skema i hvert testsæt. 

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
jeg prøver at måle på det nye vand næstegang jeg laver vandskift,bkbn skrev:nå stort set samme resultat lidt højere kh 6,5 dkh
og 470 mg
jeg kan bare ikke se hvordan man kan gøre det forkert når jag følger anvisningen men jeg har haft tanken om det sættet er noget der duer for jeg har prøvet at måle flere gange efter hinanden og syntes aldrig man får samme resultat.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
ok sad faktisk og vendte og drejede kassen men kunne ikke finde nogen anvisning til de korrekte værdier.johanne86 skrev:Red Sea skriver deres anbefalede værdier i et fint overskueligt skema i hvert testsæt.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
hvad skal jeg i øvrigt gøre for at få den hævet over nogle dage som du skriver, er det vandskift???KasperT skrev:Prøv at mål dit ny blandede vand.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8850 Bjerringbro
- Saltvand siden?: 2011
Hej! godt link du smider op PoulDPoulD skrev:Vær opmærksom på de andre angiver KH i dKH. Men selv om din er i meq/L er den alligevel alt alt for lav. Michael (Mipe) har en god side der på en enkel måde ikke bare fortæller om optimale værdier, men også fortæller hvad man kan gøre hvis de ikke er optimale http://www.gotfred.com/vaerdi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Inde under hævelse af Kh står der at man kan bruge en blanding af natron: citat fra siden->
"Natron "NatriumCarbonat"
(IKKE bagepulver da det indeholder hævemiddel!!!)
Bland 1,5l vand og 1g natriumbicarbonat det giver en ph på ca. 11, og en kh mellen ca 18-20.man kan også bage bagepulveret i ovnen i ½-1 time ved 220 grader til det bliver gulligt så bliver virkningen dobbelt med en ph på en 13-14 stykker og en kh på over 35!
Når det er blandet sammen, så husk at lave en ph og kh test på blandingen inden det bruges i baljen"
Først skriver han "Ikke bagepulver!!!" Men lidt efter skriver han "man kan også bage bagepulveret i ovnen i ½-1 time ved 220 grader til det bliver gulligt" ??? Er det iorden, at bruge bagepulver hvis man bager det først? Er lidt i tvivl nemlig
Mvh
[center]Mvh. Daniel[/center]Månedens Akvarie Januar 2014 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=64843
Mit RSM 250 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60686
Mit RSM 250 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60686
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hvad er din saltholdighed ?
Hvad måler du den med ?
Den skal være på plads inden du kan måle de andre værdier korrekt.
Kan du ikke få en butik eller anden person til at dobbeltchecke dine målinger ?
Mvh
Peder
Hvad måler du den med ?
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvorfor ikke bare købe noget natriumbikarbonat i Matas? Det er nok ikke dyrere
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
måler det med en optisk måler, ( salinity refractometer ) det burde være præcist nok eller ??pederrevnørd skrev:Hvad er din saltholdighed ?
Hvad måler du den med ?
Mvh
Peder
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
ligger i øvrigt på 1025
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Det er hermed rettet!Danielraaby skrev: Først skriver han "Ikke bagepulver!!!" Men lidt efter skriver han "man kan også bage bagepulveret i ovnen i ½-1 time ved 220 grader til det bliver gulligt" ??? Er det iorden, at bruge bagepulver hvis man bager det først? Er lidt i tvivl nemlig

Det er NatriumCarbonatet der skal bages.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Der er noget helt galt, enten med din saltholdighed, eller oz din måling af 460 i mg.
Har aldrig set en mg være så lav - sikker på det ikke er en skrivefejl og at den er på 1460 ?
Mvh
Peder
Har aldrig set en mg være så lav - sikker på det ikke er en skrivefejl og at den er på 1460 ?
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Du kan prøve at blande 1 liter vand op med dit salt til 1.025 og måle Mg.
Så skulle den gerne komme så tæt på 1265ppm som muligt hvis det er den almindelige RedSea salt eller 1350ppm hvis det er Coral Pro versionen og hvis den ikke gør det, så er der helt sikkert noget galt med din måling!
Så skulle den gerne komme så tæt på 1265ppm som muligt hvis det er den almindelige RedSea salt eller 1350ppm hvis det er Coral Pro versionen og hvis den ikke gør det, så er der helt sikkert noget galt med din måling!
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
jeg vil prøve at blande en liter op og måle på det,
lige et spørgsmål, det er et red-sea testsæt jeg har og de små sprøjter man skal dryppe dråber med ned i prøvevæsken med indtil der kommer farveskift, de har en aftagelig spids og jeg er i tvivl om hvis man skal suge 1 ml op i sprøjten er det så med eller uden spids på,
grunden til jeg spørger er at der i spidsen alene er en del væske, og det kan jo betyde en forkert måling hvis jeg gør den del forkert.
lige et spørgsmål, det er et red-sea testsæt jeg har og de små sprøjter man skal dryppe dråber med ned i prøvevæsken med indtil der kommer farveskift, de har en aftagelig spids og jeg er i tvivl om hvis man skal suge 1 ml op i sprøjten er det så med eller uden spids på,
grunden til jeg spørger er at der i spidsen alene er en del væske, og det kan jo betyde en forkert måling hvis jeg gør den del forkert.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
lige et svar her, jeg har lige haft fat i de kort hvor du går ind og aflæser dit resultat og dobbelt tjekket at jeg ikke har aflæst forkert på kortet, men den er desværre rigtig nok, min aflæsning er faktisk helt ude af bunden af kortet.pederrevnørd skrev:Der er noget helt galt, enten med din saltholdighed, eller oz din måling af 460 i mg.
Mvh
Peder
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Prøv det som der bliver nævnt.. At blande 1 liter frisk saltvand som er de 25grader. Prøv lige at mål efter igen..
Morten
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg kender godt nok ikke Res Sea's test, men du skal have spidsen på hele tiden. Stemplet skal stå på 1 mL. Der vil være luft i sprøjten svarende til ca. 0,1 mL men det er ligegyldigt. Det der betyder noget er hvor meget væske du skal tilsætte før farven skifter. Her en video der viser fremgangsmåden for Mg testen: " onclick="window.open(this.href);return false;bkbn skrev:jeg vil prøve at blande en liter op og måle på det,
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
ja nu har jeg så set den video der ligger på youtube, og jeg har lavet et par fejl,
når man fylder sprøjten skal den fyldes med spids på, men ikke til der hvor man normalt ville fylde til, hvis man skulle fylde til 1 ml så ville man vel stoppe væskestanden ved 1 ml,
men her skal man stoppe ud for 1 ml med bagsiden af gummistemplet,
det skulle kompensere for det som ligger i spidsen,
så nu får jeg jo så også nogle andre resultater,
nu siger målingerne
mg 1560
ca 570
kh 7,0
det er jo en for lav kh og for høj mg og ca hvad det så betyder for akvariet ved jeg ikke og om det er nok med vandskift ved jeg heller ikke.
når man fylder sprøjten skal den fyldes med spids på, men ikke til der hvor man normalt ville fylde til, hvis man skulle fylde til 1 ml så ville man vel stoppe væskestanden ved 1 ml,
men her skal man stoppe ud for 1 ml med bagsiden af gummistemplet,
det skulle kompensere for det som ligger i spidsen,
så nu får jeg jo så også nogle andre resultater,
nu siger målingerne
mg 1560
ca 570
kh 7,0
det er jo en for lav kh og for høj mg og ca hvad det så betyder for akvariet ved jeg ikke og om det er nok med vandskift ved jeg heller ikke.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Der er ikke noget unormalt i de målinger du nu har lavet.
Det er normalt at der er et højere indhold af både mg og ca i ny blandet saltvand.
Når Ca er høj er kh lavere. men når det kommer i akvariet udjævner værdierne sig
Det er normalt at der er et højere indhold af både mg og ca i ny blandet saltvand.
Når Ca er høj er kh lavere. men når det kommer i akvariet udjævner værdierne sig
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
de sidste målinger jeg har lavet her, var med vand fra akvariet.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
kh er lidt lav men hæv den lidt.
Ca falder efterhånden som forbruget er der.
Hvad har du målt det med? Mener da at Salifert kun går til 500
Ca falder efterhånden som forbruget er der.
Hvad har du målt det med? Mener da at Salifert kun går til 500