UV lys til koraller

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

UV lys til koraller

Indlæg af TOSTRA »

Der var engang en tråd herinde om UV lys.
Var der nogen, der prøvede det?
Jeg har tænkt mig at sætte 1 stk. 1w 360-380nm led'er på mit lille akvarie(dæmpbare, selvfølgelig), men jeg er i tvivl om, om jeg kan komme til at skade de koraller, der lever på dybt vand, og derfor ikke kan tilpasse sig UV lyset?
Det er jo kun UV-A, men det kan vel godt være skadeligt alligevel?
Og hvis vi nu siger, at det ikke er skadeligt, hvor hurtigt kan jeg så skrue op for dem? De kan jo nok ikke lide, at der lige pludselig er UV...
Så det skal vel gå langsomt..?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: UV lys til koraller

Indlæg af PederP »

Det virker noget kortbølget når man sammenligner med de led f.eks. PS og Maxspect bruger, som ikke er under 400nm. Der er dog en lille top omkring 360nm på f.eks. ati's rør - men jeg syntes rør er noget blidere end led i deres "levering" af lyset..
Det er et spændene forsøg, som jeg meget gerne vil følge med i. Jeg ville være meget forsigtig - og har det egentlig godt med ikke at ligge balje til forsøget..
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Ja, det kan jeg da godt forstå :-)
Jeg tror, at jeg sætter dem i, slukker dem, lader korallerne vende sig til det nye lys, og så skruer jeg lidt op for dem.
Jeg har også 395-405nm dioder i...
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Jeg skal selvfølgelig nok fortælle om mine resultater, men jeg vil som sagt træde meget forsigtigt, hvis der ikke er nogen, der kommer med nogle positive erfaringer :-)
Men det vil jo nok kun påvirke SPS, og nok primært Acropora, og dem har jeg jo ikke så mange af i mit lille akvarie, så det er ikke sikkert, at folk kan bruge mine resultater til så meget...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"