Pletter? Hjælp!!
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4180 Sorø
- Saltvand siden?: 2013
Pletter? Hjælp!!
Hej folkens. Kan I hjælpe mig her? Mine fisk ser syge ud.. Men skal siges de opfører sig normalt..
Er ny i faget, så ved næsten intet :/
Er ny i faget, så ved næsten intet :/
Senest rettet af SimonEgebjerg søn 3. nov 2013 18:08, rettet i alt 1 gang.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Pletter? Hjælp!!
Du er nødt til at komme med lidt mere ...
Det billede kunne godt være bedre... Tag et med lys på imorgen .
For at folk bedre kan hjælpe ...
Er det alle fisk? Hvilke fisk har du og hvornår er de kommet i? Hvad siger dine værdier? Hvor længe har dit akvarie kørt? Har du tilsat noget i akvariet for nylig? Hvordan ser pletterne ud?
Det billede kunne godt være bedre... Tag et med lys på imorgen .
For at folk bedre kan hjælpe ...
Er det alle fisk? Hvilke fisk har du og hvornår er de kommet i? Hvad siger dine værdier? Hvor længe har dit akvarie kørt? Har du tilsat noget i akvariet for nylig? Hvordan ser pletterne ud?
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
"Ser syge ud" Det er jo ikke specielt oplysende.
Flossede finner? Hvide pletter - sorte pletter??
http://www.chucksaddiction.com/disease.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Se om symptomerne er beskrevet her i.
Flossede finner? Hvide pletter - sorte pletter??
http://www.chucksaddiction.com/disease.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Se om symptomerne er beskrevet her i.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 11
Har lagt et nyt billede op..
Altså det hele er ret nyt jo.. Men har fået en kongekejser og Gul Kirug for to uger siden ca. De fik ret hurtig disse hvide pletter, men synes jeg havde læst mig til, at det kunne være stress og man skulle fodre dem en del..
Vandværdierne er som de plejer, dog var saltindholdet lige lidt meget.. Lå på 1.030..
Akvariet er 160l.. Der går/gik 2 klovne fisk, gul kirug, kongekejser og dem på billedet.. Plus nogle snegle og en dannebroreje..
Kongekejseren og klovnefiskene er døde i nat :,(
Altså det kunne ligne parasitter eller noget i den stil??
Altså det hele er ret nyt jo.. Men har fået en kongekejser og Gul Kirug for to uger siden ca. De fik ret hurtig disse hvide pletter, men synes jeg havde læst mig til, at det kunne være stress og man skulle fodre dem en del..
Vandværdierne er som de plejer, dog var saltindholdet lige lidt meget.. Lå på 1.030..
Akvariet er 160l.. Der går/gik 2 klovne fisk, gul kirug, kongekejser og dem på billedet.. Plus nogle snegle og en dannebroreje..
Kongekejseren og klovnefiskene er døde i nat :,(
Altså det kunne ligne parasitter eller noget i den stil??
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ikke for at være negativ og male fanden på væggen, men det tegner ikke super godt ... Som jeg før har nævnt , så oplevede jeg det samme da jeg startede mit første op... Alle fik pludselig pletter og døde én efter én... Mit skyldes for hurtig belastning . Tænker lidt at det kan være derfor dit vælter... For store fisk der kræver godt med foder (og derved sviner) og da du selv siger at du har fodret godt, i et Akvarie der måske oven i købet er relativt nyt? Det er = katastrofe....
Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Nu kiggede jeg lige billeder igen! Ser du både har sejlfinnekirurg , paletkirurg og en gul kirurg siger du!!? Plus kejser og div... !?
Det er voldsom meget belastning i et 160liters... Når du som tidligere nævnt har (over)fodret.... Vil næsten med sikkerhed sige at det er derfor... Du har været for hurtig og har belastet det alt for hårdt!
Det er voldsom meget belastning i et 160liters... Når du som tidligere nævnt har (over)fodret.... Vil næsten med sikkerhed sige at det er derfor... Du har været for hurtig og har belastet det alt for hårdt!

Morten
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
Du værdierne ligger som de plejer men hvad er det??? Hvornår har du sidst målt??
Hvor lang tid har det kørt??
Nu ved jeg ikke hvad en kongekejser er men den på øverste billede ligner denne
http://saltvandswiki.dk/wiki/Zebrasoma_veliferum" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis det er så syntes jeg det er lidt voldsomt med 3 svømme glade kiruger i et akvarium på 160L..
Hvor lang tid har det kørt??
Nu ved jeg ikke hvad en kongekejser er men den på øverste billede ligner denne
http://saltvandswiki.dk/wiki/Zebrasoma_veliferum" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis det er så syntes jeg det er lidt voldsomt med 3 svømme glade kiruger i et akvarium på 160L..
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 11
Mange tak for svaret/hjælpen..
Men nu jeg har været så dum/naiv og tro det og skaden så er sket, hvad gør jeg så?
Altså det ligner alle fiskene dør.. Men korallerne lever fint..
Ved ikke om det har nogen forskel, men fodrede dem to gange om dagen inden de fik pletterne?
Ja den øverste er også den fisk..
Jeg har målt for tre dage siden, og hvilke værdier tænker du på?
For har sådan måler hvor den bare siger ok- ! - !!!!! og der sagde de allesammen ok..
Men nu jeg har været så dum/naiv og tro det og skaden så er sket, hvad gør jeg så?
Altså det ligner alle fiskene dør.. Men korallerne lever fint..
Ved ikke om det har nogen forskel, men fodrede dem to gange om dagen inden de fik pletterne?
Ja den øverste er også den fisk..
Jeg har målt for tre dage siden, og hvilke værdier tænker du på?
For har sådan måler hvor den bare siger ok- ! - !!!!! og der sagde de allesammen ok..
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hej Simon,
Ked af dine tab, men de kommer til at fortsætte - beklager.
Du har købt saltvand, som man købte ferskvand med guppyer tidligere - det går ikke.
Det bliver dyrt for din pung, og endnu dyrere for de smukke dyr - de må lade livet.
Bedste du kan gøre nu, er 20% vandskifte, og ikke gøre andet end at læse om emnet, samt købe følgende nedenstående testsæt.
Flere fisk vil dø, og dem fjerner du asap de er døde Du må ikke købe flere før dine værdier er gode, og baljen har været igennem en indkøringsperiode på minimum 1-2 måneder fra idag.
Testsæt:
Ca, kh, mg, no2 og No3 , jeg vil anbefale Saliferts, de er gode og billige.
Synes lidt du har opført dig dumt(men har vi ikke alle det) men velkommen til hobbyen.
Den kan være fantastisk - men den kræver en helt anden indsats, end du du har startet op med.
Held og lykke fremover
Mvh
Peder
Ked af dine tab, men de kommer til at fortsætte - beklager.
Du har købt saltvand, som man købte ferskvand med guppyer tidligere - det går ikke.
Det bliver dyrt for din pung, og endnu dyrere for de smukke dyr - de må lade livet.
Bedste du kan gøre nu, er 20% vandskifte, og ikke gøre andet end at læse om emnet, samt købe følgende nedenstående testsæt.
Flere fisk vil dø, og dem fjerner du asap de er døde Du må ikke købe flere før dine værdier er gode, og baljen har været igennem en indkøringsperiode på minimum 1-2 måneder fra idag.
Testsæt:
Ca, kh, mg, no2 og No3 , jeg vil anbefale Saliferts, de er gode og billige.
Synes lidt du har opført dig dumt(men har vi ikke alle det) men velkommen til hobbyen.
Den kan være fantastisk - men den kræver en helt anden indsats, end du du har startet op med.
Held og lykke fremover

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Peder skriver en indkøring på 1-2 måneder. Jeg vil endda gå videre og sige mindst 2 måneder og gerne længere.
Hvorfor nu det? De parasitter som vokser og falder af fisken. Ligger i bunden og modner for på et tidspunkt at eksplodere og sende nye små parasitter ud i akvariet. De små parasitter har så 24 timer til at finde en vært at sidde på inden de selv går til og dør.
Desværre er det sådan at nogle parasitter går i dvale for pludseligt at vågne igen. Derfor skal den periode hvor der ikke er fisk i akvariet være lang - meget lang.
Man siger en minimums periode på 2 måneder.
Det passer jo så meget godt sammen med at akvariet bliver klar til drift igen. Og du får styr på de forskellige ting i mellemtiden.
Hvis du ikke allerede har læst denne bog, så kan jeg kun anbefale at du gør det.
http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvorfor nu det? De parasitter som vokser og falder af fisken. Ligger i bunden og modner for på et tidspunkt at eksplodere og sende nye små parasitter ud i akvariet. De små parasitter har så 24 timer til at finde en vært at sidde på inden de selv går til og dør.
Desværre er det sådan at nogle parasitter går i dvale for pludseligt at vågne igen. Derfor skal den periode hvor der ikke er fisk i akvariet være lang - meget lang.
Man siger en minimums periode på 2 måneder.
Det passer jo så meget godt sammen med at akvariet bliver klar til drift igen. Og du får styr på de forskellige ting i mellemtiden.
Hvis du ikke allerede har læst denne bog, så kan jeg kun anbefale at du gør det.
http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg vil anbefale dig at læse, denne bog der står rigtig mange gode ting
Her er der også lidt god info om opstarten
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstar ... ndsakvarie" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller er det bar at kigge rundt på forumet special i ny i faget forumet, der står også mange gode ting eller er det bare at spørge løs, heller en gang for meget end en gang for lidt.
Så op på hesten igen og velkommen i denne ellers så fantastiske verden
lav et vandskift som Peder siger også er det ellers at sætte sig på fingerne i et par måneder og lade akvariet falde til.
Hvis det er kan du skrive så kommer jeg gerne forbi til en lille snak om saltvand .
Ved ikke om du kan være heldig at rede fiskene ved at sætte dem over i et andet akvarium med noget ny blandet saltvand også have dem der indtil det andet er på rette køl igen, hvis det er så har jeg et på 60l du kan låne, men vi må lige have nogle af de klogere på banen angående dette..
Her er der også lidt god info om opstarten
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstar ... ndsakvarie" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller er det bar at kigge rundt på forumet special i ny i faget forumet, der står også mange gode ting eller er det bare at spørge løs, heller en gang for meget end en gang for lidt.
Så op på hesten igen og velkommen i denne ellers så fantastiske verden
lav et vandskift som Peder siger også er det ellers at sætte sig på fingerne i et par måneder og lade akvariet falde til.
Hvis det er kan du skrive så kommer jeg gerne forbi til en lille snak om saltvand .
Ved ikke om du kan være heldig at rede fiskene ved at sætte dem over i et andet akvarium med noget ny blandet saltvand også have dem der indtil det andet er på rette køl igen, hvis det er så har jeg et på 60l du kan låne, men vi må lige have nogle af de klogere på banen angående dette..
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 11
Jamen tusinde tak for alle de gode råd!
Det skal så lige siges det var et brugt et jeg købte, hvor det hele (i hvert fald hvad jeg fik at vide) kørte som det skulle.. Så tænkte jeg godt kunne sætte lidt fisk sammen..
Men sammensætningen er altså også en dårlig ting eller hvordan?
Jeg har også disse testsæt.. I hvert fald for ca, kh og mg.. Der er vandet fint, (kan ikke lige huske de præcise værdier.. De andre er bare testet på papir ja..
Jeg venter to måneder med nye fisk..
Når jeg så når så langt.. Hvad er at anbefale i sådan et akvarium? Ville i hvert fald meget gerne have et par klovnefisk..
Det vil jeg faktisk meget gerne, eller jeg kunne måske komme forbi dig en dag? (hvis du er fra Slagelse som der står?) og se hvordan dit kører og sådan?
Det kunne lyde MEGET fristende med det akvarium på 60l, hvis ikke allerede det er for sent ??
Endnu engang tak for hjælpen allesammen,.
Det skal så lige siges det var et brugt et jeg købte, hvor det hele (i hvert fald hvad jeg fik at vide) kørte som det skulle.. Så tænkte jeg godt kunne sætte lidt fisk sammen..
Men sammensætningen er altså også en dårlig ting eller hvordan?
Jeg har også disse testsæt.. I hvert fald for ca, kh og mg.. Der er vandet fint, (kan ikke lige huske de præcise værdier.. De andre er bare testet på papir ja..
Jeg venter to måneder med nye fisk..
Når jeg så når så langt.. Hvad er at anbefale i sådan et akvarium? Ville i hvert fald meget gerne have et par klovnefisk..
Det vil jeg faktisk meget gerne, eller jeg kunne måske komme forbi dig en dag? (hvis du er fra Slagelse som der står?) og se hvordan dit kører og sådan?
Det kunne lyde MEGET fristende med det akvarium på 60l, hvis ikke allerede det er for sent ??
Endnu engang tak for hjælpen allesammen,.
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Du er også velkommen til at komme forbi her, med mindre du er bange for hunde og ja bor i slagelse ( havrebjerg).
Selv og akvariet var et der var indkørt så kan selv flytningen godt gøre at selv indkøringen af akvariet starter forfra..
Hvordan flyttede du det???
Selv og akvariet var et der var indkørt så kan selv flytningen godt gøre at selv indkøringen af akvariet starter forfra..
Hvordan flyttede du det???
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Det er næsten 100% sikket at der kommer en ny indkørings periode med alt det skidt og møg der har ligget i mellem og/eller på de levende sten og har du genbrugt sandet uden at rengøre det grundigt, så har du (Måske) fået en masse skidt med der osse som bliver frigiver til vandet pga der rodes op i det og det kan være fatalt...
Selv et akv der køre fint, men har lidt skidt der har lagt sig vil give lidt alger mv. bare man flytter om på stensætningen, særligt i et akv. med fisk i...
Jeg anbefaler osse at du læser eBogen...
Selv et akv der køre fint, men har lidt skidt der har lagt sig vil give lidt alger mv. bare man flytter om på stensætningen, særligt i et akv. med fisk i...
Jeg anbefaler osse at du læser eBogen...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 11
Jeg vil meget gerne komme forbi, har ikke noget imod hunde
Så hvis nu der er to fisk tilbage, hvad skal jeg så gøre med dem?
Og hvad med koraller og sådan? Det må jeg heller ikke sætte i de næste to måneder eller hvordan?
Jeg flyttede det med flamingokasser, altså hvor jeg fik minimum 50% af det gamle vand med.. Kan jeg ha gjort noget forkert der da? :/

Så hvis nu der er to fisk tilbage, hvad skal jeg så gøre med dem?
Og hvad med koraller og sådan? Det må jeg heller ikke sætte i de næste to måneder eller hvordan?
Jeg flyttede det med flamingokasser, altså hvor jeg fik minimum 50% af det gamle vand med.. Kan jeg ha gjort noget forkert der da? :/
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Find en i din nærhed som kan have korallerne i pleje indtil du er klar igen.
Hvad har du i tankerne nu??
Starte helt forfra eller??
Nej, du gjorde ikke noget galt ved at få det gamle vand med. Men det gamle vand, har nok været fyldt med nærings stoffer. Det har intet med pletterne at gøre, men kan have givet nogle alger.
Hvad har du i tankerne nu??
Starte helt forfra eller??
Nej, du gjorde ikke noget galt ved at få det gamle vand med. Men det gamle vand, har nok været fyldt med nærings stoffer. Det har intet med pletterne at gøre, men kan have givet nogle alger.
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ok du skal være velkommen, men lad os tage den over pb eller sms
Som Carsten skriver kan du hvis du sætter fiskene over i et andet akvarium, kan du give dem en behandling og i det akvarium må der kun være fisk i da koraller, snegle og ligende ikke kan tåle det, så lader du fiskene gå i akvariet imens det store akvarium er under indkøringsfasen i nogle måneder og der skal så ikke tilføjes noget levende andet end måske snegle og kreds til at tage algerne og når vandværdierne har ligget stabil i et stykke tid og algerne er væk kan du stil og roligt tilføje andet men lidt af gangen.
Om de koraller du har nu vil kunne klare indkøringsfasen ved jeg ikke, men ellers kan du sætte dem i pleje i et kørende akvarium også når akvariet er klar kan de komme tilbage.
Hvor mange koraller har du for måsk kan jeg godt have dem imens med mindre de er meget store.
Som Carsten skriver kan du hvis du sætter fiskene over i et andet akvarium, kan du give dem en behandling og i det akvarium må der kun være fisk i da koraller, snegle og ligende ikke kan tåle det, så lader du fiskene gå i akvariet imens det store akvarium er under indkøringsfasen i nogle måneder og der skal så ikke tilføjes noget levende andet end måske snegle og kreds til at tage algerne og når vandværdierne har ligget stabil i et stykke tid og algerne er væk kan du stil og roligt tilføje andet men lidt af gangen.
Om de koraller du har nu vil kunne klare indkøringsfasen ved jeg ikke, men ellers kan du sætte dem i pleje i et kørende akvarium også når akvariet er klar kan de komme tilbage.
Hvor mange koraller har du for måsk kan jeg godt have dem imens med mindre de er meget store.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 11
Korallerne er desværre lidt store, så ved ikke helt hvad jeg gør med dem?
Altså det ligner virkelig de har det godt, men det er nødvendigt at tage dem op også, eller hvordan?
Der er ikke flere fisk i, men der er en dannebroreje og en masse små søstjerne (plus små orme i sandet)
kan jeg lade dem være, eller hvad gør jeg med dem?
Altså min plan er at lade det køre som det er nu.. Så uden fisk i de to måneder I siger.. Og så lige finde ud af hvad jeg gør med det indhold der er tilbage?
Ja lad os tage den over pb så.. skal bare lige kunne finde helt rundt i dette univers
Altså det ligner virkelig de har det godt, men det er nødvendigt at tage dem op også, eller hvordan?
Der er ikke flere fisk i, men der er en dannebroreje og en masse små søstjerne (plus små orme i sandet)
kan jeg lade dem være, eller hvad gør jeg med dem?

Altså min plan er at lade det køre som det er nu.. Så uden fisk i de to måneder I siger.. Og så lige finde ud af hvad jeg gør med det indhold der er tilbage?
Ja lad os tage den over pb så.. skal bare lige kunne finde helt rundt i dette univers

- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg ville bare lade det køre uden fisk men måle og lave vandskifte 15-20% hver 14 dg...
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 11
Så det er fint med dannebroreje og det??:)
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
De kan vist være følsomme, rejerne, over for høj NO3 men ellers ser jeg ikke noget problem...
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Saltvand siden?: 2005
øvøv der er nogle ting som skal erfares og ikke kan forklares.
Det er noget som de fleste nye oplever. Tålmodighed kan være mange ting og man hører det konstant i denne verden.
Det vigtigste er at du ikke laver samme fejl igen.
Ellers velkommen til hobbyen
Det er noget som de fleste nye oplever. Tålmodighed kan være mange ting og man hører det konstant i denne verden.
Det vigtigste er at du ikke laver samme fejl igen.
Ellers velkommen til hobbyen
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Som Amddurin siger lad korallerne være i hvis de ellers ser ud til at trives det samme med rejen. Bare hold øje med værdierne og lav vandskift, ville måske nok bare lave det 1 gang om ugen nu hvor der er koraller i og du ikke tilføjer balling eller ligende i, så giver du dem mere stabile værdier.
Hvis korallerne begynder at se triste ud så kan du skrive så må jeg se om jeg ikke kan finde plads til dem og igen så skriver du bare så kommer jeg gerne fordi til en snak
Hvis korallerne begynder at se triste ud så kan du skrive så må jeg se om jeg ikke kan finde plads til dem og igen så skriver du bare så kommer jeg gerne fordi til en snak
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Jeg vil da også gerne tilbyde, at du kan komme her og kigge. Så skal jeg give råd og vejledning efter bedst evne 

- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ja, vi kan lave et kæmpe møde hos dig Peter ( så kan jeg også se din bajle irl)Schwensen skrev:Jeg vil da også gerne tilbyde, at du kan komme her og kigge. Så skal jeg give råd og vejledning efter bedst evne
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Haha
ville gerne være mine alger helt kvit, men så er jeg også mere end frisk på at holde et arrangement
måske vi godt kunne finde ud af noget alligevel. Men der er først tid efter nytår en gang :/

-
- Rev hummer
- Reactions:
- 11
Jeg har fået mange af sådan nogle små dyr i mit akvarium..
De ligner nærmest små myrer, bare i gråblå.. Hvad er de for nogle, og er det skidt ?
De ligner nærmest små myrer, bare i gråblå.. Hvad er de for nogle, og er det skidt ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det lyder som du har fået PODS og det er godt.
Lig med foder til fiskene
Lig med foder til fiskene
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 11
Men det ligner lidt de går i korallerne?
Og lige pt er der ingen fisk i.. Men jeg skal bare lade dem være?
Og lige pt er der ingen fisk i.. Men jeg skal bare lade dem være?