Råd søges - koraller i fluval edge
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Råd søges - koraller i fluval edge
Jeg har et fluval edge 23 L med indbygget 12x3w Cree LED. Jeg har pt zoas, duncan, caulastrea, hammerkoral samt montipora digitata og acropora staghorn. De to sidstnævnte SPS'er er desvære brune og ikke lilla og grøn som da jeg fik dem. Overvejer at skille mig af med dem for kun at køre med zoas og LPS da jeg ikke ved om de vil kunne få farverne tilbage under 12x3w. Jeg kører uden skummer men skifter 50% vand om ugen. Hvad mener I? Er jeg bedre tjent med kun at køre blødkoraller og LPS da det er et skummerløst akvarie? Og hvilke koraller kan evt holdes med succes? Clavularia af enhver art samt xenia er udelukket da det breder sig som pest.
o_O
- kodyl
- Naso kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2017
Re: Råd søges - koraller i fluval edge
Kan det ikke være lige meget? du skifter jo alligevel bare akvarie næste måned.
Jeg har været herinde lidt over et år. Og bare efter hvad jeg sådan lige kan huske er det nu dit 5. akvarie i den tid. Hver gang med en ny stor plan, som vi alle skal høre med hvordan det skal se ud og hvilken fisk du nu skal til at holde. Og næsten hver gang er der en eller anden undskyldning for hvorfor du nu skifter en måned senere. Hvis du ikke vil ha brune sps'er kunne det være det var en god ide at ha dine baljer længere tid end 2 måneder af gangen og så holde det stabilt.
Jeg har været herinde lidt over et år. Og bare efter hvad jeg sådan lige kan huske er det nu dit 5. akvarie i den tid. Hver gang med en ny stor plan, som vi alle skal høre med hvordan det skal se ud og hvilken fisk du nu skal til at holde. Og næsten hver gang er der en eller anden undskyldning for hvorfor du nu skifter en måned senere. Hvis du ikke vil ha brune sps'er kunne det være det var en god ide at ha dine baljer længere tid end 2 måneder af gangen og så holde det stabilt.
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Hvad skal det der til for? Hvorfor overhovedet skrive hvis ikke du gider svare på mit spørgsmål? Og hvem er du at dømme mig? Jeg har fået barn og derfor blev det store akvarie pillet ned. Det kalder jeg ikke en undskyldning, men en rigtig god grund. Jeg synes ærlig talt at det er idioter som dig, der gør det surt for andre på forum. Jeg spørger sgu da af en grund, så drop det der karl smart !
o_O
- kodyl
- Naso kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2017
Ja du spørger, men giver også nærmest selv svaret. Dine sps'er er brune og enhver ved det i hvert fald ikke bliver nemmere at holde sps i et 20 liters frem for et 350 liters... så mon ikke det er en god idé at lade være. Men hvis du kører uden skummer kunne det da være sjovt at prøve en af de svære blødkoraller så som Dendronephthya... der skummer du da i det mindste ikke noget af dens mad ud af akvariet.Jones skrev:Jeg spørger sgu da af en grund
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Kan egentligt kun give Kodyl ret. De kræver meget stabile værdier og ro.
Du har meget lys over akvariet, men hvem siger at lyset har den farve som gør at korallerne får de ønskede farver.
Du har meget lys over akvariet, men hvem siger at lyset har den farve som gør at korallerne får de ønskede farver.