Klart eller hvidt harpiksfilter ??
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: København NV
Klart eller hvidt harpiksfilter ??
Er det underordnet om man vælger et gennemsigtigt/klart eller farvet harpiksfilter ???
Mener at have læst et sted, at harpiks helst skal opbevares mørkt - men gælder det også efter at man puttet det i filteret ??
Mener at have læst et sted, at harpiks helst skal opbevares mørkt - men gælder det også efter at man puttet det i filteret ??
Opstart (igen igen :-)pinse 2017: 460L Decocean ( L110 D70 H60 ), Pacific Sun Hyperion R2 , ATI Power Cone 200I, Maxspect Gyre 150, skimz returpumpe, Deltec osmolator.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Klart eller hvidt harpiksfilter ??
Det er helr ligegyldigt
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Jeg tror ikke det har betydning ud fra den synsvinkel.
Mener at have læst at de gennemsigtige er dyrere af fremstille (er også mere skrøbelige hvis du taber dem
)
Nu generaliserer jeg måske lige i overkanten, men jeg synes det virker som de gennemsigtige huse / anlæg ofter er af en lidt bedre kvalitet.
Jeg bruger selv et DI element som skifter farve, og så er det jo en KLAR fordel med et gennemsigtigt hus
Mener at have læst at de gennemsigtige er dyrere af fremstille (er også mere skrøbelige hvis du taber dem

Nu generaliserer jeg måske lige i overkanten, men jeg synes det virker som de gennemsigtige huse / anlæg ofter er af en lidt bedre kvalitet.
Jeg bruger selv et DI element som skifter farve, og så er det jo en KLAR fordel med et gennemsigtigt hus

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2013
Ville vælge en klart.man kan se når materialet pakker sig tilstrækkelig sammen er det tid til at skifte medie. Den har været sikker hver gang her 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Den forstår jeg ikke? Harpiksen skal pakkes helt tæt, så vandet passere og presses gennem så meget medie som muligt.pasex skrev:Ville vælge en klart.man kan se når materialet pakker sig tilstrækkelig sammen er det tid til at skifte medie. Den har været sikker hver gang her
Kan anbefale den her, så ved du hvornår harpiksen skal skiftes !
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=109" onclick="window.open(this.href);return false;
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Saltvand siden?: 2013
Har skam TDS meter. Og lige meget hvor godt du pakker dit medie vil det med tiden pakke endnu tættere i toppen så der kommer lidt "hul" under dit medie. Og det er når dit medie pakker sammen i toppen det begynder at være mættet og skal skiftes. Det har holdt stik hver gang jeg begynder at måle højere ppm efter harpiks filtret... 

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2400 København NV
- Geografisk sted: København NV
Tak til Jer alle for svarene.
Købte for et stykke tid siden et klart filterhus og kørt med harpiks siden - ppm gik fra 4-6 til 0.
Men blev i tvivl om det var en rigtig disponering - så jeg er glad for, at jeg ikke skal til at skifte.
Og lige et tillægs spørgsmål, hvor mange PPM man kan få sit vand ned med ved at bruge harpiks ( forudsætter at der er tale om 400g ny harpiks i et liter filter?? ) - kan man sige noget om det ?
Købte for et stykke tid siden et klart filterhus og kørt med harpiks siden - ppm gik fra 4-6 til 0.
Men blev i tvivl om det var en rigtig disponering - så jeg er glad for, at jeg ikke skal til at skifte.
Og lige et tillægs spørgsmål, hvor mange PPM man kan få sit vand ned med ved at bruge harpiks ( forudsætter at der er tale om 400g ny harpiks i et liter filter?? ) - kan man sige noget om det ?
Opstart (igen igen :-)pinse 2017: 460L Decocean ( L110 D70 H60 ), Pacific Sun Hyperion R2 , ATI Power Cone 200I, Maxspect Gyre 150, skimz returpumpe, Deltec osmolator.
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Du skulle kunne trække vandværksvand direkte igennem harpiksen og få 0 i TDS og PPM ud af det, bare ikke ret mange liter før det bliver mættet...
Så det er kun en stor fordel at vi bruger osmose før DI, da du ellers vil opbruge/mætte dit harpiks alt for hurtigt...
Jeg har forstået det sådan at det tager alt ned til 0 i TDS, men når det er mættet er det jo slut...
Således vil du heller ikke opdage at din membran er blevet dårlig uden at måle TDS FØR DI... (Med mindre du opdager at skulle skifte harpiks oftere end ellers...)

Så det er kun en stor fordel at vi bruger osmose før DI, da du ellers vil opbruge/mætte dit harpiks alt for hurtigt...
Jeg har forstået det sådan at det tager alt ned til 0 i TDS, men når det er mættet er det jo slut...
Således vil du heller ikke opdage at din membran er blevet dårlig uden at måle TDS FØR DI... (Med mindre du opdager at skulle skifte harpiks oftere end ellers...)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)