Lord Mike skrev:Den med at det er nitraten der er skyld i din fiskedød tror jeg nu heller ikke på.
Parasitter kan være en årsag, men lige præcis hvidbrustet- og palet-kirugen er nogle ganske sarte fisk som jeg ikke ville tilsætte i et relativt nystartet akvarie.
Jeg køre selv med UV-lys og har gjort det i ca. 1 1/2 år og kan kun anbefale det når nye fisk sættes i akvariet. Dog køre jeg med det konstant da det samtidig giver et mere klart vand. Dog skal du op på mindst 25 w gerne mere.
Jeg har selv en pudsereje og har aldrig hørt om at disse pudser fiskende snarere tvært imod!!!! Derimod pudser mine dannebros rejer fiskene ofte.
Kun en teori:
Kunne det tænkes at din pudsefisk måske er lidt for ivrig efter at pudse dine fisk og det den vej stresser fiskende så meget at de eksempelvis for hvide-pletter og ender med dødsfald?
Why Is Nitrate a Problem Element?
When nitrate is allowed to accumulate or build-up to high levels it can effect the health of the animals you are keeping, and because marine plants and algae feed on nitrate, this is one of the main reasons problems with algae blooms occur.
What Is an Acceptable Level?
The optimal amount of nitrate in any type of saltwater system is an immeasurable one, but an acceptable range for fish-only tanks is from 10 to 40 ppm.
Although fish-only tanks may run at much higher levels, sometimes with no ill effects, this is not recommended. In reef systems even a minor level of nitrate can cause damage as well as death to delicate corals, anemones and other invertebrates, as well as some crustaceans.
The acceptable range of nitrate for reef tanks is 0.25 ppm, but not more than 5 ppm.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.