uv lys godt eller dårligt hvad mener du?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Amager

uv lys godt eller dårligt hvad mener du?

Indlæg af Struck »

Er bange for nogle af mine fisk har parasitter. Selvom jeg har en pudsefisk og pudsereje som arbejder godt.

Har lige mistet min hvidbrystet kirug og 2 dage efter min baby palet.
Min sorte jomfru fisk har hvide pletter/parasitter? Og trækker vejret meget hurtig nogle gange.

overvejer at få uv på baljen inden resten måske dør :(

mine tal ser fine ud. dog er min nitrat på 10. men har bestilt et osmose igår så jeg kan lave et ordenligt vandskifte. :)

håber i kan hjælpe. er ved at gå død i det :x
palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Som du selv nævner, er din nitrat-værdi alt for høj og stresser dine syge fisk unødigt. Men personligt er jeg tilhænger af UV-lys og har det da også koblet det til mit akvarium. Men du skal bare være opmærksom på at det, ud over at dræbe uønskede parasitter mm., jo også tager alt det gavnlige med i købet. Men jeg har aldrig haft problemer med at bruge UV-lys.
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Struck »

Glæder mig også til jeg for mit osmose anlæg hjem.
Fjerne det kun sporeelementerne eller også de gode bakterier som er med til at rense. Jeg tænker bla. de levende sten?
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Det fjerner hverken spore-elementer eller de gavnlige bakterier der er i de levende sten. Det fjerner kun hvad der måtte løbe gennem din UV sterilisator af levende organismer. Men det afhænger også af flowet gennem og styrken af lyset. Jo lavere flow, des mere dræber det.
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Struck »

arhhh på den måde. troede bare at når de gode bakterier som er i akvariet løber gennem uv blev de slået ihjel. Eller har jeg misforstået noget der :HM
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Det kan da ikke komme bag på nogle, at din hvidbrystet og palet kirurg får pletter. De får meget nemt pletter og det gør det ikke bedre af at du har en nitrat på 10. Din nitrat skal ned på nul, ellers glem alt om lige netop disse kirurger. De har formegentligt også givet udslag til at dine andre fisk har fået pletter. Så prøv at få dit nitrat ned på nul først, du har nok stresset dine fisk nok til, at uv ikke vil hjælpe. Uv er også mere noget forebyggende og ikke nogen mirakelkur, der får pletterne/parasiterne til at forsvinde.
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Struck »

håber bare jeg for mit osmose imorgen så der kan skiftes vand
palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Struck skrev:arhhh på den måde. troede bare at når de gode bakterier som er i akvariet løber gennem uv blev de slået ihjel. Eller har jeg misforstået noget der :HM
Nej, det har du ikke misforstået. Alt hvad der lever fritsvævende i vandet og løber gennem UV´en, bliver slået ihjel. Men det afhænger stadig af flowet og af styrken på UV-røret.
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Struck »

Men lige meget hvad vil de gode bakterier da løbe igennem!!!!
palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Struck skrev:Men lige meget hvad vil de gode bakterier da løbe igennem!!!!
Jep, det kan jo ikke rigtigt undgås. Men dem der lever i stenene, bundlaget etc. bliver jo dér.
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Struck »

men de gode bakterier vil så blive en smule minimeret!!!
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Det forekommer mig at du er voldsom fokuseret på bakteriesammensætningen i dit akvarie. Jeg kan så oplyse dig om at jeg har prøvet ( for sjov skyld ) at pode diverse steder i et akvarie også dyrke disse på agarplader i et mikrobiologisk laboratorium - vupti fækulente bakterier overalt som kort sagt er tarm/afførringsbakterier.
Fiskene svømmer rundt i en suppe af egne afføringsbakterier, der findes ikke "gode" bakterier frit i dit vand!
De gode bakterier er de kolonier som sidder fast på alle overflader og indeni porøse substrater som fx dødt koralrev, jo større overflader jo mere nedbrydning. Længere er den ikke
Så klø du bare på med dit uv-lys 8)

Jeg kan så lige infomere om at mine 3 babypaletter lige har været igennem 3.stadie af hvide pletter ( aftagende intensitet hver gang) og min behandling" har været massiv fodring med kød 2-3 gange dagligt. De har været konstant bollefede for nu at være lidt plat. De har spist artemia, muslinger og rejer for at styrke deres krop og immunforsvar! Det kan desværre godt mærkes på vandværdierne men fiskene ser stråldende ud og de hvide pletter aftager kraftigt . Så alle sandheder er med modifikationer.
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Struck »

hmm ok så må jeg anskaffe mig sådan et. TaK for hjælpen.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Husk der er ikke et mirakkelfilter, jeg har 36w til 530L og har mistet fisk til et paresit angrab.

http://www.drsfostersmith.com/pic/artic ... 23&aid=440
Her er en god artikkel om uvfilter der er også en god beskrivelse af størelse og flov igennem.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Jeg synes personligt at UV virker som ret så overflødigt, og i de fleste tilfælde tror jeg at deres gavn er minimal, hvis overhovedet eksisterende. Jeg har mere på fornemmelsen at det ofte er mere skadeligt, fordi folk tror at de har parasitangreb, og begynder at lede efter UV, i stedet for at finde det virkelige problem, og det er meget sjældent at der er for mange parasitter i vandet. ...så fik jeg sagt det.

Nielsk: Af nysgerrighed vil jeg gerne høre, hvordan bestemte du typen af bakterier? Og lavede du en kontroltest ved at tage en prøve af bakterierne på stenene for at se om der var nogen forskel?
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Mikkel E skrev:Det kan da ikke komme bag på nogle, at din hvidbrystet og palet kirurg får pletter. De får meget nemt pletter og det gør det ikke bedre af at du har en nitrat på 10. Din nitrat skal ned på nul, ellers glem alt om lige netop disse kirurger. De har formegentligt også givet udslag til at dine andre fisk har fået pletter. Så prøv at få dit nitrat ned på nul først, du har nok stresset dine fisk nok til, at uv ikke vil hjælpe. Uv er også mere noget forebyggende og ikke nogen mirakelkur, der får pletterne/parasiterne til at forsvinde.
Hmm. Hvilke erfaringer har du egentligt med disse kiruger, når du kommer med sådanne udtalelser? Det er da korrekt, at en nitrat kan medvirke til stress, men at sige man lige så godt kan glemme disse kirurgfisk, hvis ikke man har en nitrat på 0, opfatter jeg som noget forbandet vrøvl.

Rigtig mange akvarier fungerer glimrende med en nitrat på 20-30 stykker også selvom der er kirurgfisk. Jeg kender endda en, der har en nitrat på over 100, men stadig har det fylt med koraller og kirurgfisk - også paletter.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Ingen, personligt. Da jeg selv er blevet opfordret af div. forhandlere mm., til ikke at skulle forsøge mig med dem, i et nyt akvarie, med nitrat. Det ville da være mærkeligt, hvis det ikke forholdte sig sådan og så de ikke gad at sælge fisken til mig. Jeg har også lavet lidt research på netop den hvidbrystet kirurg. Palet ved jeg ikke om er helt lige så sart, men da det jo er et lille eksemplar der er tale om, bliver det jo et større problem.

Nu kender jeg ikke akvarierne du omtaler, men jeg kunne forestille mig, at det er nogle store eksemplarer i god foderstand. Nu siger du heller ikke noget om status på hvordan akvariet var, da fiskene kom i, men en ordenligt veletableret fisk, kan klare lidt af hvert. Han kan sikkert godt finde nogle kirurgfisk, der kan "holde til det," da der altid er undtagelser indenfor biologi og det er også det der gør det så svært. Men chancen for at de vil klare det, vil nok være højere uden nitrat i starten og så er det en god idé, hvis der er nogle store nogle, i god foderstand og måske ikke fra en forhandler.
Der bliver stadig kun talt om du sarte kirurger, som hvidbrystet og paletter.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Nu er det ikke et personligt angreb mod dig, synes bare, der generet er kommet en tendens til at fortælle en masse om ting, som man ikke engang har erfaringer med selv. Så henvis da hellere til kilden, der har givet den viden, der fremføres.

Men jeg ville bestemt heller ikke anbefale en A. leucosternon til et nystartet akvarium, men det har egentligt ikke noget med nitraten at gøre.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Det var nu heller ikke ment sådan tilbage. Kan godt se at det ikke var det mest klare udsagn jeg kom ud med, men jeg synes bare ikke at han skal prøve igen, da nitraten kan være en stor synder og mener den skal ned, før han evt. forsøger igen. Jeg vil ikke lige komme med en masse navne, men har fået det af vide af tre forhandlere, men måske de bare generalisere angående nitraten. Desuden fremmer overdrivelse forståelsen, som pizzamanden sagde til mig, efter han sagde at jeg skulle lune pizzaen ved 450 grader i ovnen :D

Hmm, men nitraten må da spille at puds, når den kan stresse en i forvejen svær fisk, eller hvad?
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg re fuldstændig ening med mads-fisk. Nitrat skal nu heller ikke gøres til en større synder end den er og 10 mg/l er i sig selv ganske ubetydeligt i denne henseende. Jeg er i hvert fald aldrig støt på dokumentation, der indikerer en direkte sammenhæng mellem nitrat i de mængder og syge fisk. Uden nitrat var der i ikke det liv i vores akvarier, som vi ville ønske. Nitrat er relativt ugiftigt, men virker som et nærigsstof for bl.a. grønne planter (alger) osv. Når det i høje koncentrationer er giftigt for mennesker skyldes det, at nitrat kan omdannes til nitrit, som binder sig til de røde blodlegemer. Hvad der sker for fisk, tør jeg dog ikke sige. Men fodres kirurgfisk med f.eks. salat eller spinat indtager de betydelige mængder nitrat.

Forhøjede nitratkoncentrationer i akvariet kan sagtens være en følge af en ubalance i akvariet (forrådnelse, overfodring eller andet) som igen kan give små udsving af forskellige parametre (pH, nitrit, ammoniom). Muligvis opdager vi aldrig disse udsvining for det er ikke givet, at de er tilstede når vi måler for det. Men de kan påvirke dyrene i vores akvarie meget mere mere end en langsomt og jævnt stigende nitratkurve.

Et angreb af parasitter ses måske oftere i nyetablerede akvarier end i akvarier, der har været kørende i længere tid. Jeg er tilhænger af den teori, at det skyldes hyppigere svingende vandparametre i det nystartede akvarie imens det gennemgår sine break-in-faser.
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

Arsagen til et for højt nitratindhold skyldes normalt en for stor biologisk belastnig (mange fisk, for meget foder, en død fisk/koral o.s.v.) i forhold til antallet af de bakterier og planter der skal nedbryde/optage nitraten. Disse bakterier dannes kun langsomt i akvariet.
Hverken UV lys eller vandskifte fjerner årsagen til et for højt nitratindhold.
Hvis du vil fjerne nitrat skal du investere i et nitratfilter eller hvad der efter min vurdering er langt bedre og billigere, en sump med et tykt bundlag fyldt med Caulerpa alger.
Min sump på kun 45 liter har siden jeg opsatte den for et par år siden holdt mit nitrat og fosfatindhold på 0 i mit 750 liter akvarie.
Når dine fisk får parrasitter er det vigtigt at vandet er ok.
Hvis b.la. dit nitratindhold er for højt svækkes fiskenes immunforsvar hvilket igen giver parrassitterne optimale vilkår. Du vil kunne iagtage hvordan parrasitantallet hele tiden stiger hvilket igen svækker de svageste fisk der til sidst dør.
Stor set hver gang jeg har købt nye fisk har de haft skjulte parrasitter "med i købet". Parrasitterne har så angrebbet mine blå kirugfisk men efter 3 uger er pletterne hver gang forsvundet af sig selv.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21

Indlæg af nyberg »

Struck, hvordan opfører dine fisk sig til hverdag? Er de sky eller er de fremme ved forruden så snart, du går forbi?
Laver du med mellemrum noget om i dit akvarie?
Foretager du reglemæssige vandskift? I så fald hvor ofte?
Hvis ikke, tilsætter du da sporestoffer?
Hvad anvender du af foder til dine fisk?
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Struck »

Hey Nyberg.

Har ikke lavet noget om siden jeg startede (jan 06)
Men er sikker på min hvidbrystet døde pga. stress fik 3 gule kiruger. Og det slog klik for den. Og det skulle så også gå ud over den lille palet;-(
Har ikke været så god til at skifte vand da jeg havde lidt mange alger. Men nu har jeg købt mig et osmose så jeg kan begynde at skifte noget mere vand.
Jeg bruger salifert ALL IN ONE.
Frost og nori. Og noget OMEGA ONE Flakes med hvidløg;-)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Den med at det er nitraten der er skyld i din fiskedød tror jeg nu heller ikke på.

Parasitter kan være en årsag, men lige præcis hvidbrustet- og palet-kirugen er nogle ganske sarte fisk som jeg ikke ville tilsætte i et relativt nystartet akvarie.
Jeg køre selv med UV-lys og har gjort det i ca. 1 1/2 år og kan kun anbefale det når nye fisk sættes i akvariet. Dog køre jeg med det konstant da det samtidig giver et mere klart vand. Dog skal du op på mindst 25 w gerne mere.

Jeg har selv en pudsereje og har aldrig hørt om at disse pudser fiskende snarere tvært imod!!!! Derimod pudser mine dannebros rejer fiskene ofte.

Kun en teori:

Kunne det tænkes at din pudsefisk måske er lidt for ivrig efter at pudse dine fisk og det den vej stresser fiskende så meget at de eksempelvis for hvide-pletter og ender med dødsfald?
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

Lord Mike skrev:Den med at det er nitraten der er skyld i din fiskedød tror jeg nu heller ikke på.

Parasitter kan være en årsag, men lige præcis hvidbrustet- og palet-kirugen er nogle ganske sarte fisk som jeg ikke ville tilsætte i et relativt nystartet akvarie.
Jeg køre selv med UV-lys og har gjort det i ca. 1 1/2 år og kan kun anbefale det når nye fisk sættes i akvariet. Dog køre jeg med det konstant da det samtidig giver et mere klart vand. Dog skal du op på mindst 25 w gerne mere.

Jeg har selv en pudsereje og har aldrig hørt om at disse pudser fiskende snarere tvært imod!!!! Derimod pudser mine dannebros rejer fiskene ofte.

Kun en teori:

Kunne det tænkes at din pudsefisk måske er lidt for ivrig efter at pudse dine fisk og det den vej stresser fiskende så meget at de eksempelvis for hvide-pletter og ender med dødsfald?
Why Is Nitrate a Problem Element?
When nitrate is allowed to accumulate or build-up to high levels it can effect the health of the animals you are keeping, and because marine plants and algae feed on nitrate, this is one of the main reasons problems with algae blooms occur.
What Is an Acceptable Level?
The optimal amount of nitrate in any type of saltwater system is an immeasurable one, but an acceptable range for fish-only tanks is from 10 to 40 ppm.
Although fish-only tanks may run at much higher levels, sometimes with no ill effects, this is not recommended. In reef systems even a minor level of nitrate can cause damage as well as death to delicate corals, anemones and other invertebrates, as well as some crustaceans. The acceptable range of nitrate for reef tanks is 0.25 ppm, but not more than 5 ppm.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Jeg er nok en af dem som Mads han hentyder til mht at have haft meget høje nitrat værdier uden fiske-død. Da mit akvarie havde højeste værdi lå den omkring + 50 i en længere periode og som sagt uden fiske-død. Derimod var det bestemt ikke noget korallerne kunne lide og mange foldede sig ikke ud i denne periode samt at væksten nærmest gik i stå.

Jeg er godt klar over at nitrat naturligvis så vidt muligt skal være 0. så jeg købte mig et nitrat-filter som fik en indkøringstid på ca. 2 måneder, og efter dette kom op at køre har jeg ikke haft nitrat problemer. Men nu her hvor jeg har haft mine Anthias (5 stk) i ca. 3-4 måneder med en ret så kraftig fodring er den dog at finde igen bare på et mere acceptabelt værdi på omkring 5-10.

Men det er jo ikke særlig svært at finde tekst i bøger, på nettet mm, som finder høje nitrat-værdier voldsom farligt for fisk og koraller, dog er min egen erfaring at det ikke skader fisk hvis disse værdier ikke er i akvariet over længere tid.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21

Indlæg af nyberg »

@Severin: Ikke for, at jeg vil anfægte det citat, du frembringer (hvem er kilden i øvrigt?), for det er jo fornuftigt nok. Men var det ikke nærmere et par linier højere oppe, der skulle være fremhævet i denne henseende?

@Struck: En hvisbrystet kirurgfisk (Acanthurus leucosternon) er meget sart. Det er desværre nok kun et fåtal af dem, der klarer sig igennem de første par måneder i et akvarie. Et nyere akvarie gør det ikke nemmere og det er ofte netop hvide pletter (Cryptocarion irritans), at de bukker under for. Den hvidbrystede kirurgfisk kan meget vel have trukket din plaetkirugfisk med i faldet. Paletkirurgfisk er som regel meget modtagelige over for hvide pletter, men synes til gengæld at være lidt bedre til at overleve dem. Nå, men de døde fisk står jo desværre ikke til at rede. Men de levende skal have lov at blive raske, hvis de er syge. Jeg er optimist på dine vegne mht. disse, såfremt du giver dem ro, stabilitet, foder (ikke overfodre!) og har masser af tålmodighed, inden du introducerer nye fisk igen.
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Struck »

Min kirug fisk er fra den 16 juni 06. Og der har aldrig været noget med den. Men er stadig sikker på det er det saltsyrer "show" jeg udsatte den for. Det er den aldrig rigtig kommet sig over. Og dens vrede mod mig gik så udover den lille palet :D
Men nu må vi se det er gået godt de sidste 4 dage. Alle spiser fint og ser sunde ud :K
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Det er godt at høre at det går den rigtige vej for dig igen.

Men jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor denne tråd så skulle oprettes når nu du alligevel har svaret og er sikker på at det er saltsyre der er skyld i problemerne (har du hældt hele i flasken i akvariet). Men vi andre skulle måske lige tjekkes for viden :?
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Struck »

Grunden til Jeg lavet indlægget var, at jeg var bange for at jeg havde parasitter og at der ville dø 1 fisk hver dag. Men efter som det er gået meget godt "håber" jeg på det "bare" var stress. Men undskyld hvis jeg bare ikke ville tage chancen. Og læg lige mærke til overskiften (uv lys godt eller dårligt. Hvad mener i? Det er ikke for at tjekkes nogens viden. Men for at få min egen udvidet. Det er vel lovligt :TH
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"