Nye pumper til RSM 130?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Grumme
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2013

Nye pumper til RSM 130?

Indlæg af Grumme »

Hej alle sammen.

Det er langt om længe lykkedes mig at få gjort skummeren stort set lydløs i mit RSM 130 (Skiftede til Tunze 9002, moddet med luftslangen + silencer).

Men, nu er det jo pumperne der kan høres i stedet!

Så hvad vil i anbefale af pumper, i stedet for de to originale pumper der sidder ovre i siden?

Skal være mindst ligeså kraftige, og vigtigst af alt lydløse! Send gerne links.

Ser frem til at høre jeres råd :)
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Nye pumper til RSM 130?

Indlæg af den_ »

Jeg skiftede mine til eheim kompakt 600, monteret gummislang mellem pumpen og den sorte studs som går gennem baggrundspladen, altså den store studs som sidder på org. Pumperne de er lige til at pille af.
Jeg foldede grovmasket filtermåtter på 3 af siderne på pumperne så de ikke skabte resonans mod glasset da de hang i gummislangerne, håber det giver mening.
Prøvede også med hydor pico 750 men de flytter absolut ingen vand
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

New jet
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Indlæg af Steffenhn »

Der er jo tunze Silence som kan justeres i ydelse. Jeg syntes de er støjsvage.

http://www.reeffarmer.dk/teknik/pumper/retur/t.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den fåes også i en større model, 2400 L/T
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Grumme
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11

Indlæg af Grumme »

den_ - Lad mig forstå dig ret, du satte gummislanger på udtaget, så pumperne lå nede i bunden af pumpe kammeret? Eller er jeg helt galt på den :P?

Har du link til filtermåtter?

Jeg har læst om denne http://www.minizoo.dk/Saltvand/Pumper/C ... pumpe-1000" onclick="window.open(this.href);return false;.

Hvordan er den ift. kompakt 600 serien?

Steffenhn, passer den lige i et RSM 130? Der skal jo gerne to pumper i, da jeg vil erstatte de originale.

Bingocaller, kan du være lidt mere specifik ift. model?
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af Steffenhn »

I dette link er der en der skriver at han har opgraderet hans originale pumper til en tunze silence 800 L/T i hans RSM 130. Så det må være muligt :-)

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 5&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af den_ »

Grumme skrev:den_ - Lad mig forstå dig ret, du satte gummislanger på udtaget, så pumperne lå nede i bunden af pumpe kammeret? Eller er jeg helt galt på den :P?

Har du link til filtermåtter?

Jeg har læst om denne http://www.minizoo.dk/Saltvand/Pumper/C ... pumpe-1000" onclick="window.open(this.href);return false;.

Hvordan er den ift. kompakt 600 serien?

Steffenhn, passer den lige i et RSM 130? Der skal jo gerne to pumper i, da jeg vil erstatte de originale.

Bingocaller, kan du være lidt mere specifik ift. model?
Mine stod ikke på bunden men det kunne man sagens gøre. Mener nok slangerne var 15-20 cm, men de vi godt kunne stå på bunden.
Mener at kunne huske at eheim kompakt 1000 er noget større og tror det bliver trængt med pladsen, samt at de bruger 23w hvilke også vil betyder at de afgiver mere varme og det er ikke den bedste ting at tilføje Rsm130..

Filtermåtterne jeg brugt var ligende disse
http://www.akvariebutikken.dk/product/h ... -grov-540/" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Steffenhn skrev:I dette link er der en der skriver at han har opgraderet hans originale pumper til en tunze silence 800 L/T i hans RSM 130. Så det må være muligt :-)

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 5&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Hejsa, tror det er mit indlæg der linkes til???

Det er perfekt m tunzes silence 800 l/t de kan monteres som beskrevet i et af de andre indlæg. Pumpen står på bunden i bagkammeret eller " camber of death" og så kan der monteres slange op til de studser der går igennem bagpladen ind til selv akvariet. Det er død nemt, tager 5 min, og det er TOTALT STILLE! Der er 3 fordele ved denne ombygning.
1) du får ikke en masse slam og skidt i bunden af retur kammer.
2) du får ikke den varme udvikling de orginale pumper er kendt for, temp i mit faldt 1.5 grad efter skiftet.
3) det er meget mere støgsvagt!
4) de pumper bruger mindre strøm.
5) ......... bare får det gjort :y
Smiler

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 5250 Odense SV
Geografisk sted: Odense SV

Indlæg af siqu »

charlie saltvand skrev:
Steffenhn skrev:I dette link er der en der skriver at han har opgraderet hans originale pumper til en tunze silence 800 L/T i hans RSM 130. Så det må være muligt :-)

Det er perfekt m tunzes silence 800 l/t de kan monteres som beskrevet i et af de andre indlæg. Pumpen står på bunden i bagkammeret eller " camber of death" og så kan der monteres slange op til de studser der går igennem bagpladen ind til selv akvariet. Det er død nemt, tager 5 min, og det er TOTALT STILLE! Der er 3 fordele ved denne ombygning.
2) du får ikke den varme udvikling de orginale pumper er kendt for, temp i mit faldt 1.5 grad efter skiftet.
Smiler

Charlie

Hvad vil du foreslå af skummer ? Tunze 9002 ? passer den lige i kammeret istedet for.

Hos mig er det største problem blæser i lampen. :BA :BA
Grumme
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11

Indlæg af Grumme »

Hej igen alle sammen.

Tak for nogle brugbare svar, jeg kigger på det! Og vender tilbage med hvilken løsning jeg kom frem til.

Har derudover bestilt disse blæsere til låget. De skulle være nærmest helt lydløse.

http://cdon.dk/hjemme-elektronik/fracta ... 2-21350012" onclick="window.open(this.href);return false;.

Plus de skulle passe i RSM 130. Forventer at modtage dem i morgen, skal nok vende tilbage når jeg har fået dem monteret :)
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Grumme skrev:Hej igen alle sammen.

Tak for nogle brugbare svar, jeg kigger på det! Og vender tilbage med hvilken løsning jeg kom frem til.

Har derudover bestilt disse blæsere til låget. De skulle være nærmest helt lydløse.

http://cdon.dk/hjemme-elektronik/fracta ... 2-21350012" onclick="window.open(this.href);return false;.

Plus de skulle passe i RSM 130. Forventer at modtage dem i morgen, skal nok vende tilbage når jeg har fået dem monteret :)
Sikker på den kan være der ?
Grumme
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11

Indlæg af Grumme »

Hej folkens.

Er netop ved at montere blæserne nu, og de passer perfekt ned, og kan stortset ike høres :)!!
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

siqu skrev:
charlie saltvand skrev:

Smiler

Charlie

Hvad vil du foreslå af skummer ? Tunze 9002 ? passer den lige i kammeret istedet for.

Hos mig er det største problem blæser i lampen. :BA :BA
Tunze 9002 kan lige være i bagkammer. Har selv kørt med en, du kan købe den hvis det er? Og det er død nemt at skifte blæserne.

Go weekend.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Grumme
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11

Indlæg af Grumme »

Hej Charlie.

Tak for tippet.

Har fået skiftet blæserne, og sikke da en fornøjelse.

Har også skiftet til en Tunze 9002, men havde håbet på den var lidt mere lydløs. Har endda lavet luft moddet på den, og sat to silencere på.

Nogle der har forslag til at gøre 9002'eren helt lydløs?
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af den_ »

Jeg havde også 9002 i starten og den blev skiftet ud da jeg syntes den larmede for meget, een var også moddet på den ene og den anden måde. Var nu heller ikke helt tilfreds med dens ude evne.
Jeg skiftede den til en aqua medic midiflotor luftpumpe skummer og den var total lydløs og skummede meget bedre, efter min mening
Grumme
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11

Indlæg af Grumme »

Den_ - Har du et link til en Aqua medic midiflotor som passer i? Og skal der bruges andet til den?
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Grumme
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11

Indlæg af Grumme »

Er det ikke blot denne her?

http://saltvandsudstyr.dk/butik/skummer ... tor-detail" onclick="window.open(this.href);return false;

Men skal der ikke bruges en pumpe eller noget til? Eller er den funktionel som man køber den?
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Grumme skrev:Den_ - Har du et link til en Aqua medic midiflotor som passer i? Og skal der bruges andet til den?

Men så skal der en lufpumpe til og de larmer også lidt. Dem jeg havde som koster 3-400 kr begynder at larme efter 2-3 mdr , og det bliver kraftigere og kraftigere, så jeg ved ikke hvor smart det er hvis du vil have en "lydløs" skummer. Men måske er der nogle som kender en go luftpumpe som er "lydløs".
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af Steffenhn »

Jeg har altid brugt Eheim når det galt luftpumper og de siger efter min mening ingenting. Og især ikke hvis de hænges op i skabet i en snor eller sættes på en pose med sand :-)
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Steffenhn skrev:Jeg har altid brugt Eheim når det galt luftpumper og de siger efter min mening ingenting. Og især ikke hvis de hænges op i skabet i en snor eller sættes på en pose med sand :-)
Du har fat i noget, det er blot for at absobere vibrationer . Du har nok ret.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"