Hvad er der nu galt med mit puratek-osmose? *LØST*
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Hvad er der nu galt med mit puratek-osmose? *LØST*
Som før nævnt, har jeg et Puratek 200Gpd osmoseanlæg. Pumpen var ved at dø og der var flere andre ting.
Jeg har derfor netop lige skiftet følgende ting for en time siden; begge membraner (2x100gpd), sedimentfilter/forfilter, kulfilter, og ny harpiks i silicatfiltret. Derudover er der kommet en ny brugt boosterpumpe på. Så stort set alt er nyt!
Da jeg så tænder anlægget er der fuld knald på slangen med brugsvandet/osmosevandet , men der kommer ingen vand ud af afløbsslangen/spildevandet, overhovedet..!?
Det har kørt ca. 15 minutter og det er som der er lidt luft der er fanget et sted. Selvom der er fuld tryk på brugsvandet, så ser det ud som om der kommer lidt luft ud engang imellem. Synes også der kommer en svag lyd fra membranerne? men stadig intet spildevand!!
Nogen bud på hvad der er galt?
Jeg har derfor netop lige skiftet følgende ting for en time siden; begge membraner (2x100gpd), sedimentfilter/forfilter, kulfilter, og ny harpiks i silicatfiltret. Derudover er der kommet en ny brugt boosterpumpe på. Så stort set alt er nyt!
Da jeg så tænder anlægget er der fuld knald på slangen med brugsvandet/osmosevandet , men der kommer ingen vand ud af afløbsslangen/spildevandet, overhovedet..!?
Det har kørt ca. 15 minutter og det er som der er lidt luft der er fanget et sted. Selvom der er fuld tryk på brugsvandet, så ser det ud som om der kommer lidt luft ud engang imellem. Synes også der kommer en svag lyd fra membranerne? men stadig intet spildevand!!
Nogen bud på hvad der er galt?
Senest rettet af MoG fre 11. okt 2013 18:25, rettet i alt 1 gang.
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Hvad er der nu galt med mit puratek-osmoseanlæg..?
Har du en skylle ventil på??
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Skulle lige til at skrive det samme Carsten - husk den skal være lukket - det lyder som om den er åben nu
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Hvis du åbner skylleventilen, så burde du vel kunne teste at det sidder rigtigt sammen ved at prøve at puste igennem slangen der sidder i spildevand afløbet på selve membranen. Med åben skylleventil så du bypasser modstanden burde der være hul lige igennem hvis det er sat rigtigt sammen. (men kender ikke et setup med 2 membraner?)
Du må i hvertfald være hurtig til at slukke hvis den trykker alt vandet gennem membranen. Det kan desværre ødelægge en membran på et øjeblik..
Du må i hvertfald være hurtig til at slukke hvis den trykker alt vandet gennem membranen. Det kan desværre ødelægge en membran på et øjeblik..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- gnizten
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2011
Jeg har talt med Morten i telefonen, og vi har fundet fejlen, jeg har samme anlæg som ham, og fik smadret et par membraner, fordi anlægget i en periode ikke har kunnet komme ordentligt af med spildevandet, og membranerne derved blev fyldt op med skidt.
Puratek 200 anlægget har en 550 ml begrænser siddende med elektronisk styret skylleventil parallelt over, som skyller ved opstart og hver 2 time, det virker fint nok, men ud over den store vandbegrænser i anlægget, sidder der også en Kappilær vandbegrænser på udløbsslangen, EFTER den anden, det er en af de små vandbegrænsere som er stukket ind i slangen, som så er koblet på anlægget... Denne var helt tilstoppet med kalklignende rester, hvilket har gjort at anlægget ikke kunne komme af med vandet, og dermed med et par færdige membraner til følge.
Jeg opdagede det samme på mit, men først da der slet ikke blev produceret vand mere.
Underligt at der på anlægget er to typer begrænsere efter hinanden, men det er nok for at finjustere spildevandsratio.
Så til dem med Puratek anlæg, hiv lige afløbsslangen af ind i mellem og pil den lille hvide Vandbegrænser ud og rens denne for skidt, det er et meget lille hul der er i den, men man kan se igennem den hvis man holder den op mod lyset.
I og med at skylleventilen sidder før denne sekundære begrænser er der stor chance for at den vil blive tilstoppet igen, og jeg vil anbefale at man tilslutter afgangen fra skylleventilen på et t-stykke efter den sekundære begrænser, så man undgår at skyllevandet skal passere denne....
Puratek 200 anlægget har en 550 ml begrænser siddende med elektronisk styret skylleventil parallelt over, som skyller ved opstart og hver 2 time, det virker fint nok, men ud over den store vandbegrænser i anlægget, sidder der også en Kappilær vandbegrænser på udløbsslangen, EFTER den anden, det er en af de små vandbegrænsere som er stukket ind i slangen, som så er koblet på anlægget... Denne var helt tilstoppet med kalklignende rester, hvilket har gjort at anlægget ikke kunne komme af med vandet, og dermed med et par færdige membraner til følge.
Jeg opdagede det samme på mit, men først da der slet ikke blev produceret vand mere.
Underligt at der på anlægget er to typer begrænsere efter hinanden, men det er nok for at finjustere spildevandsratio.
Så til dem med Puratek anlæg, hiv lige afløbsslangen af ind i mellem og pil den lille hvide Vandbegrænser ud og rens denne for skidt, det er et meget lille hul der er i den, men man kan se igennem den hvis man holder den op mod lyset.
I og med at skylleventilen sidder før denne sekundære begrænser er der stor chance for at den vil blive tilstoppet igen, og jeg vil anbefale at man tilslutter afgangen fra skylleventilen på et t-stykke efter den sekundære begrænser, så man undgår at skyllevandet skal passere denne....
Mange hilsener
Tom.
Tom.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Tak for svarene.
Som Tom skriver, så fik vi løst det. Får renset den imorgen og så må vi se. Jeg håber dog ikke at mine helt spritnye membraner har taget skade/er ødelagte nu... Det har kørt sammenlagt i ti-femten minutter.
Som Tom skriver, så fik vi løst det. Får renset den imorgen og så må vi se. Jeg håber dog ikke at mine helt spritnye membraner har taget skade/er ødelagte nu... Det har kørt sammenlagt i ti-femten minutter.
Morten
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2013
Magen til uheldig du har været Morten :/ håber ikke dine membraner har taget skade
..

- gnizten
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
@ Morten.
Jeg tror der skal mere til før de skrider i svinget...
Mit havde nok kørt længe med tilstoppet udløb... Krydser fingre for dig
Jeg tror der skal mere til før de skrider i svinget...

Mange hilsener
Tom.
Tom.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Tak ska i ha'!
Håber godt nok ikke de er blevet beskadiget .. Men nu må vi se! Det er vel relativt hurtigt at se hvis de er ødelagte ..? Så giver den vel mindre vand igen, ikke?

Håber godt nok ikke de er blevet beskadiget .. Men nu må vi se! Det er vel relativt hurtigt at se hvis de er ødelagte ..? Så giver den vel mindre vand igen, ikke?
Morten
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Prøv at mål på vandet. Det der kan ske er at man trykker skidt gennem filteret, således membranen bliver utæt.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ok... Men hvis den nu viser 0.00 i displayet, kan man vel formode at den er ok, eller hvad ?
Morten
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5230 Odense M
- Saltvand siden?: 2009
(Håber det er ok jeg lige bruger tråden til et spørgsmål af samme kaliber)
Jeg har bemærket de sidste par gange jeg har lavet vand, at det har gået utrolig langsomt ..
Mit anlæg er et 350 GPD Directflow fra Gonzik med B. pumpe.
Da det var nyt kunne det snildt lave 20 L på en halv time med en ratio på 1:2
Anlægget er under 2 år. der er MAX kørt 10m^3 igennem det..
Jeg skifter for-filterne ca. hvert ½ år og bruger skylle ventilen stort set hver gang..
Sidste gang jeg bryggede 20 L tog det timevis plus min ratio er noget der liger 1:4 nu ..
Er der nogle general vedligeholdelse jeg har misset ? så som afkalkning af begrænser .. ?
Eller er det bare et tegn på membranen skal skiftes, syntes sgu det er lidt tidligt !
Især nær producenter lover 3-5 år ..
Jeg har bemærket de sidste par gange jeg har lavet vand, at det har gået utrolig langsomt ..
Jeg skifter for-filterne ca. hvert ½ år og bruger skylle ventilen stort set hver gang..
Sidste gang jeg bryggede 20 L tog det timevis plus min ratio er noget der liger 1:4 nu ..
Er der nogle general vedligeholdelse jeg har misset ? så som afkalkning af begrænser .. ?
Eller er det bare et tegn på membranen skal skiftes, syntes sgu det er lidt tidligt !
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg har et anlæg af samme slags fra Gonzik, og synes ikke at mit har mistet noget effekt. Og jeg har ikke skiftet nogle af filtrene endnu, og der er løbet en hel del liter gennem siden jeg tog det ibrug.
Hvor sidder den begrænser??
Jeg har oplevet af der har sat sig kalk i selve tilkoblingen af anlægget.
Så hvis du har det fast monteret, kunne det måske være et forsøg værd at afmontere det og se om der har sat sig kalk i koblingen
Så hvis du har det fast monteret, kunne det måske være et forsøg værd at afmontere det og se om der har sat sig kalk i koblingen
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Begrænseren er det lille hylster "dims" som sidder lige før skylle ventilen.. der står et tal og en pil på ...Carsten skrev:Jeg har et anlæg af samme slags fra Gonzik, og synes ikke at mit har mistet noget effekt. Og jeg har ikke skiftet nogle af filtrene endnu, og der er løbet en hel del liter gennem siden jeg tog det ibrug.
Hm kunne være jeg skulle prøve at få koblet det fra og få givet det et tjek i morgen ..
Jeg ved der er utrolig meget kalk i vandet hvor jeg bor..
Kan næsten ikke passe jeg allerede skal skifte membranen..
Har du heller ikke skiftet for-filtrene Carsten ?
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
En helt anden ting er så der sidder et 400 ml begrænser på anlægget..
Michael fra rent postevand anbefaler 1.500ml/minut til denne strøelse membran det er da noget af en forskel ? men det har jo virket tidligere ?
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=271" onclick="window.open(this.href);return false;
Michael fra rent postevand anbefaler 1.500ml/minut til denne strøelse membran det er da noget af en forskel ? men det har jo virket tidligere ?
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=271" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Nej jeg har ikke skiftet noget som helst.
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Kan det ikke have noget med temperaturen på vandet at gøre? Jeg synes mit anlæg kører mærkbart langsommeren om vinteren end om sommeren..
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
hm ok men så giver det bare endnu mindre mening ?Carsten skrev:Nej jeg har ikke skiftet noget som helst.
Kan sagtens passe at anlæg taber effekt som temperaturen falder...Ryom skrev:Kan det ikke have noget med temperaturen på vandet at gøre? Jeg synes mit anlæg kører mærkbart langsommeren om vinteren end om sommeren..
Meen så stor en forskel burde der heller ikke være fra sommer og så til nu, det er jo ikke engang frost grader uden for..
+ at det er første gang jeg bemærker mit anlæg er blevet så langsomt sidste vinter var der umiddelbart intet :/
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jo, så skulle den være ok, eller rettere helt i top!. Dvs. - måler du efter et harpiks filter kan du ikke regne helt med det, så skal du lige prøve at sætte måleren til lige efter membranen.MoG skrev:Ok... Men hvis den nu viser 0.00 i displayet, kan man vel formode at den er ok, eller hvad ?
Her plejer man at kunne måle "en lille smule", på mit måler jeg 12 mikrosiemens efter membranen og nul efter harpiks.
Hej.ordy skrev:(Håber det er ok jeg lige bruger tråden til et spørgsmål af samme kaliber)
Når du laver mere spildevand end før, lyder ikke som om der er noget på spildevands-siden af anlægget der stopper til.
Hvis sediment filterne stopper til falder ydelsen derimod markant, så de kan godt betale sig at skifte oftere end membranen (og så er det ganske billigt).
Har man f.eks en del okker i vandet der hvor man bor skal det gøres ofte for at holde top ydelsen.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
PederP skrev: Hej.
Når du laver mere spildevand end før, lyder ikke som om der er noget på spildevands-siden af anlægget der stopper til.
Hvis sediment filterne stopper til falder ydelsen derimod markant, så de kan godt betale sig at skifte oftere end membranen (og så er det ganske billigt).
Har man f.eks en del okker i vandet der hvor man bor skal det gøres ofte for at holde top ydelsen.
Jeg har lige haft hele anlægget splittet ad for at fjerne evt. tilstopninger. Umiddelbart kunne jeg intet finde..
Har samlet anlægget igen for at tjekke om der var nogle forskel..
Det er IKKE blevet bedre.!
Ratio er 1:5 og anlægget er over 1½ time om at brygge 20L liter rent vand hvilket er over 3 gange langsommere end da det var nyt ..
Det er lige før anlægget er ligeså langsomt nu som i sin tid uden booster pumpe ..
slukker jeg booster pumpen nu kommer der stort set ikke rent vand ud :/
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Så har jeg lige en update..
Pillede den lille begrænser ud og så at der sad to propper i! med en meget tynd nål kunne det lade sig gøre at få det ud.
Jeg prøvede lige at lave en måling med og uden begrænser (altså den aller sidste der sidder i spildevandsslangen). Det så således ud:
UDEN begrænser: 1 liter osmosevand på 1min 50sek. og 1 liter spildevand på 1min 20sek!
MED begrænser sagde den 1 liter osmosevand på 1.min 40sek og 1 liter spildevand på 1min. 50sek.
Så man kan sige at begrænseren har en del at sige hvad angår spildevand.
Der er som sagt skiftet alle filtre og membraner og man må sige at 1 liter osmosevand på 1 minut og 40sek er ganske ok.
I fremtiden skal jeg da godt nok holde øje med at enne begrænser ikke stopper til og ødelægger membranerner!
Pillede den lille begrænser ud og så at der sad to propper i! med en meget tynd nål kunne det lade sig gøre at få det ud.
Jeg prøvede lige at lave en måling med og uden begrænser (altså den aller sidste der sidder i spildevandsslangen). Det så således ud:
UDEN begrænser: 1 liter osmosevand på 1min 50sek. og 1 liter spildevand på 1min 20sek!
MED begrænser sagde den 1 liter osmosevand på 1.min 40sek og 1 liter spildevand på 1min. 50sek.
Der er som sagt skiftet alle filtre og membraner og man må sige at 1 liter osmosevand på 1 minut og 40sek er ganske ok.
I fremtiden skal jeg da godt nok holde øje med at enne begrænser ikke stopper til og ødelægger membranerner!
Morten
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Har du elektrisk skylleventil? Kunne måske være værd at checke om skylleventilen lukker heltordy skrev:PederP skrev: Hej.
Jeg har lige haft hele anlægget splittet ad for at fjerne evt. tilstopninger. Umiddelbart kunne jeg intet finde..
Har samlet anlægget igen for at tjekke om der var nogle forskel..
Det er IKKE blevet bedre.!
Ratio er 1:5 og anlægget er over 1½ time om at brygge 20L liter rent vand hvilket er over 3 gange langsommere end da det var nyt ..
Det er lige før anlægget er ligeså langsomt nu som i sin tid uden booster pumpe ..
slukker jeg booster pumpen nu kommer der stort set ikke rent vand ud :/
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Re: Hvad er der nu galt med mit puratek-osmose? *LØST*
Hej Poul
Min skylleventil er manuel så kan ikke være derfor ..
Men tak for buddet
Kan snart ikke se andre udveje end at købe nyt membran det kan bare ikke passe det allerede er slidt hvis man ser i forhold til Carstens :/
Min skylleventil er manuel så kan ikke være derfor ..
Men tak for buddet

Kan snart ikke se andre udveje end at købe nyt membran det kan bare ikke passe det allerede er slidt hvis man ser i forhold til Carstens :/
- Ole Bach
- Foxface
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2013
Fedt du fandt en løsning.MoG skrev:Så har jeg lige en update..
- gnizten
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
Det er bare super, at vi fik løst dit problem, Jeg har moddet mit puratek, således som jeg beskrev tidligere i tråden, dvs, at udløbet fra skylleventilen sidder nu efter den lille ekstra vandbegrænser, sådan at "snavs" fra skyllevandet ikke havner i denne, og er skyld i tilstoppelse.MoG skrev:Så har jeg lige en update..

Mange hilsener
Tom.
Tom.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ja det var jo takket være dig Tom!
så nu kører det bare igen, og yder ret godt!
Men nu siger du efter udløbet fra skylleventilen! ? Der sidder min da nu..? Tager lige et billede ..

Men nu siger du efter udløbet fra skylleventilen! ? Der sidder min da nu..? Tager lige et billede ..
Morten
- gnizten
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
Nu har jeg svært ved at tage et billede, da jeg har sat min begrænser neden under alt teknikken, og har derved svært ved at tage et billede. SOm din sidder nu er som fabrikken har placeret den, dvs. skyllevandet kører ind i det t-stykke hvor udløbsslangen sidder, og da den lille begrænser sidder i denne slange, vil skidt fra skyl, havne i denne igen. Jeg har skiftet det lille t-stykke ud, som du har tegnet en cirkel om, med en kobling med een udgang, dernæst klippet 4 cm af udløbsslangen hvor den lille begrænser sidder i, og koblet den til her, efter denne så et nyt t-stykke, hvor afløb, den korte stump, samt skylle ventilens udløb, er koblet på, herved vil skyllevand ryge uden om den lille dims.MoG skrev:Ja det var jo takket være dig Tom!så nu kører det bare igen, og yder ret godt!

Mange hilsener
Tom.
Tom.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Okay.. Jamen det kan jeg da godt se.. Nu!:-) jeg må have lavet det om så... Det lyder jo ikke til at være synderlig kompliceret...
Morten