Jeg har efterhånden læst og genlæst Fossås "Reef Secrets" mange gange, og hver gang bliver jeg stadigt klogere. Om No3 og Po4 henviser han til forskellige målinger forskellige steder i verden (se side 31.)
F.eks: Maldiverne: Nitrat (i minimol: >0,283 og i laguner >0,512 Fosfat niveau (også i Minimol) 0,08 eller i laguner 0,10
Great Barrier Reef NO3 1,02 og i laguner 1,26, Po4 0, 26 og 0,26
Guam No3 0,22 og > 0,45 Po4 0,21 og 0,16
Hvis vi skal omregne ppm (parts per million, som vel er det, vi oftest måler i til ovenstående enhed skal der ganges med 1000 og divideres med mineralets molekylvægt
og hvor vil jeg så hen med det: jo bla. at forsøge at gøre forummet fagligt inspirerende og ikke til et "reality show"
Jo tallene dokumenterer tilsyneladende, at vi ikke nødvendigvis skal stile efter 0,0 i hverken NO3 eller Po4, og hvis tallene ovenfor er retningsvisende, er det ikke helt optimalt at stile efter 0,0 for disse værdier, men det er jo nok en hårfin balance med en smule næringsstoffer i vandet uden det bliver for meget.
Måske har vi i mange akvarier for næringsfattigt et miljø - korallernes alger skal vel også have næringsstoffer at vokse af ud over lys??? og det kan vel meget vel tænkes at gå ud over vækst
med en anelse næringsstoffer behøver vi måske ikke tilsætte forskellige (og dyre) tilsætningsstoffer a la Phols ekstra, White Snow med videre??
Ud fra disse tal at dømme, vil de optimale vandværdier med hensyn til næringsstoffer altså være en smule af begge (N03 og P04) I kan selv regne om og regne ud

Og med hensyn til sporstoffer: (Cr, So4, Br, F, B, Na, Mg, Ca, K, Sr, Mn, Fe, Cu, Io (ved godt vi taler om diverse ioner, men gad ikke bakse med minus og plusser), ja så findes de vel forhåbentlig i de saltblandinger, vi bruger og tilføres derfor via regelmæssige vandskifte??
Og så lidt provokerende: hvorfor investere sig ud af et totalt næringsfrit vandmiljø for bagefter at tømme kontoen med forskellige additiver, der tilfører ditto nærigssstoffer
Håber I kan bruge det til et eller andet - om ikke andet så en fagligt interessant og berigende diskussion baseret på objektive erfaringer og empiriske data, ikke religiøse dogmer, i stedet for den evige battle herinde
god weekend