Kan ikke lige lure denne her.. (indkøring/opblomstring)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Kan ikke lige lure denne her.. (indkøring/opblomstring)

Indlæg af MoG »

Jeg har som nævnt i en anden tråd, startet mit nye 720 liters op for ca 1 1/2 måneds tid siden. Kort efter opstart døde den første ud af tre radion lamper, få dage efter døde nr. 2 og så 14 dage 3 uger efter så døde den sidste lampe. Algefasen var meget moderat (nok pga. lyset), men selvom der intet lys var, så kom der grønalger (ligeledes nævnt i en anden tråd). Nå, men i fredags fik jeg så mine 2 ud af tre radion tilbage og der har været lys på siden lørdag nu. Derefter blussede både de brune, men i særdeleshed de grønne en del op!
Efter at have målt alle værdier i søndags og set at de stemmer helt overens med de værdier der er i mit kørende 275liters, så flyttede jeg lidt koraller og mit Klovn-par over og De ser alle ud til at trives!

Nu til selve spørgsmålet:
Algefasen startede og gik fint, dog meget moderat. Der hvor jeg undrer mig lidt er, at de grønne blussede en del op (der er en del totter i 3-4cm højde). Det er jo selvfølgelig pga. lyset, men er processen blevet forstyrret? altså så der pludselig kan ske ændringer i værdierne så det går ud over fisk og koraller? I søndags målte jeg min No3 (nitrat) til mellem 2 og 5. Jeg har netop målt igen og jeg kan se at den er faldet. Jeg får den til et sted mellem 0.5 og 2. se vedhæftede billede. Det som jeg i grove træk fisker efter er, om processen er forbi og det blot er lyset der er skyld i det?

Er bare lidt nervøs for at flytte fisk og koraller over , når de grønne er blusset meget op og de brune en lille smule. Men er det kun visuelt det betyder noget? min No3 er jo faldet siden sidst og fisk og koraller ser fine ud....... Havde planlagt at skulle flytte resten over i weekenden...

Ville I gøre det...? :smart:
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Re: Kan ikke lige lure denne her.. (indkøring/opblomstring)

Indlæg af MoG »

det skal lige siges, at min nitrat måling ser en anelse mere mørk ud på billedet..
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Du kender jo allerede svaret.
Du er ikke færdig med din indkøringsfase - den er formentlig nok igang til at du kan sætte dyr i, menden tager nu længere tid pga netop disse dyr.

Held og lykke

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Hej Peder

Dvs. du mener at det er de to klovnfisk på ca. 4cm, i de ca. 850-900 liter vand, og ikke lyset der er skyld i opblomstringen?? Synes det lyder lidt utroligt...
Som jeg skrev, så regnede jeg med at det udelukkende var pga. af lyset. Jeg var jo i tvivl om det manglende lys ,midt i indkøringen havde lavet ged i den, altså en form forstyrrelse i processen...? Hvis ikke processen er færdig, burde No3 da ikke falde..?
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

MoG skrev:Hej Peder

Dvs. du mener at det er de to klovnfisk på ca. 4cm, i de ca. 850-900 liter vand, og ikke lyset der er skyld i opblomstringen?? Synes det lyder lidt utroligt...
Som jeg skrev, så regnede jeg med at det udelukkende var pga. af lyset. Jeg var jo i tvivl om det manglende lys ,midt i indkøringen havde lavet ged i den, altså en form forstyrrelse i processen...? Hvis ikke processen er færdig, burde No3 da ikke falde..?
Nej,

Du misforstår mig, eller oz forklarer jeg det forkert....

Du er ikke færdig med din indkøringsfase - det ses på algevæksten. Den kom ikke hvis din indkøringsfase havde været overstået. Din balje har jo været uden lys, men med masser af N som ikke rigtigt kunne komme ud af systemet.

Du har sat din indkøring på "pause" når du har haft vand i uden lys - og de ser du resultatet af nu.

To klovnfisk bidrager kun minimalt - de alene skal ikke ha skylden :biggrin:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Med Peder.. Hvis du siger at der har været/er masser af No3.. Hvorfor er den så faldende ..? Lys kom på i lørdags, no3 på 2-5 . Idag efter en uge, no3 mellem 0.5 og 2..? Den er jo inden for det normale? Hvis processen har været på pause, så burde den vel ikke være faldende !? Jeg er måske ikke helt med.... Kan bare ikke lige lure det som sagt!:-)

Synes bare at jeg kunne forstå på Carsten, at det ikke ville påvirke processen noget videre negativt .., da jeg afleverede lamperne .
Senest rettet af MoG tors 26. sep 2013 18:06, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Den er jo faldende fordi dine alger optager det :-)

Vær du bare glad, det er jo sunde grønne alger du har, og de er snart væk

Mvh
Peder
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Ok.. Men så det helt store spørgsmål.... Ville jeg kunne flytte mine fisk og få koraller..? 2 små paletter , 1 medium gul kirurg , medium gramma loreto, kauderni, mandarin, lille Fridamani og måske min medium Bispinosus..? Kirurgerne vil jo nok kaste sig over de grønne alger... De er jo minimal belastning i 850-900liter vand..?

Ville i gøre det?
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Ja, det skulle jeg mene.(dit eget ansvar, mit gæt) :-)

Mandarinens føde bekymrer mig mest....

Det ser sundt ud, men det forlænger formentlig indkøringen med et par uger ydeligere.

Mvh
Peder
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Det er korrekt! men derfor kan jeg jo godt fiske lidt efter hvad I ville have gjort i min situation... :wink:

Mht. mandarinen, har jeg godt tænkt tanken. Jeg tager dog en del sten med over hvor der er godt med liv i. De fleste ryger i sumpen og så kan jeg bytte lidt rundt på dem engang imellem, så jeg måske kan opretholde en ok bestand af pods. Der er efter halvanden måneds tid, rimelig godt liv i stenene, så jeg håber der skulle være noget at spise til den.
Morten
Thue
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Hvis dit andet akvariet hvor fisk og koraller er i kører godt, så ville jeg vente et par uger med og flytte over hvis det var mig. Du udskyder jo bare indkøringen ved og haste med at smide koraller og fisk i.

Personligt ville jeg smide lidt snegle og eremitter i og så fjerne de alger jeg kunne manuelt og så først sætte over i når de er væk.

Det var min holdning ;-)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Bør nok lige sige at det IKKE skyldes utålmodighed! :wink: Hvis det havde været det, så havde akvariet nok ikke stået så længe på terrassen, inden jeg gik igang med at sætte det op! :biggrin: Grunden til mit spørgsmål omkring at smide liv i nu er af flere årsager. Vil meget gerne have lukket det andet ned og få det ud af stuen. Da jeg så i sidste weekend måler, ja så så det ganske fornuftigt ud ang. Værdier. Så jeg tænkte at det nok var muligt! Hvis det var fordi at jeg var utålmodig , ja så havde jeg sgu nok sat akvariet op lige efter jeg fik det og hældt en "dr. Hokus-pokus-jeg-har-ikke-tid-til-at-vente-flaske" i! Men det er jeg ikke tilhænger af... Jeg troede vitterlig bare, at jeg sagtens kunne tilføre liv, når processen (ud fra Værdierne at dømme) var så langt! OG at algeopblomstringen skyldtes lyset.. Men jeg venter bare og ser til algerne er ved at være væk. Det er nok det bedste! :)
Morten
poul-henning
Palet kirurg
Palet kirurg
15
Postnummer: 4970 Rødby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af poul-henning »

Hej Morten.
Jeg ville lige komme med mit input, ikke for at gnide salt i såret.

Men jeg syntes du skulle kigge på dit sidste billeder jeg har lagt ind, min balje har kørt
I 5 uger uden nogen form for hokus pokus. Og mine alger er stort set døde , jeg har kun tømt skummerkop og ellers siddet på mine hænder mens det har kørt . Jeg har så ikke manglet lys over mit . Jeg regner med at hente et par håndfulde snegle og eramitter i denne weekend.
Nyt akv . 720 liter med 200 liter sump.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Hej Poul-Henning !

Det gør du skam heller ikke! :biggrin:

Vi har startet op på næsten samme tid og jeg har godt fulgt med i din tråd og kan godt se du er lidt længere. Mener det er 6 uge jeg kører på, dog har jeg Haft undværet lys i nogle uger. Det skyldes som sagt ikke utålmodighed, for så havde jeg sgu startet det op for længe siden, med en hokus-pokus flaske! :biggrin:
Nå, men uanset hvad , så venter jeg ! :) Kører nok ind og henter lidt snegle osv. Hos Carsten også, så der kan gnaskes lidt..!
Morten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"