søheste for og imod

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

søheste for og imod

Indlæg af Morten1990 »

Hej folkes.
Så lige fish tank kings på nat geo, og undre mig over at de giver søheste til folk der er totalt grønne i faget, hvorfor er det så svært og holde den i vores akvarie, og kan de gå sammen med andre fisk, og vil de ødelægge koraller og ligende.
Kunne rigtig godt tænke mig sådan to stk, hvor meget plads skal de have. Og alt det.:)
Vh Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: søheste for og imod

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har haft søheste i et par år og det er fascinerende dyr. Men de hører ikke hjemme i et koralrev. De lever i tangskove.
Jeg havde mine i mit refugie med masser af macroalger. Der var masser af pods de kunne gå og spise, for de skal helst have mad løbende da de ikke har en mavesæk, så vidt jeg husker. De er nemme nok at få til at spise frost, men skal helst have flere gange om dagen og det sviner.
De er meeeget langsomme spisere og al føde kigges nøje efter længe, før det indtages. Derfor dør de ofte af sult i revet, da de andre fisk når maden hurtigere end dem.
Desuden er strømmen alt for stærk. De kommer til at bruge alt for meget af deres energi på bare at holde sig fast.
De skal gå i et akvarie hvor vandet flyder stille og roligt, som i et refugie. Efter min mening, en fisk for specialakvariet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Morten1990 »

Var det ikke muligt og holde den i 130L med begrænset cirkulation.
Har en stor søjle i midten af akvariet, med koraller på, var det så ikke en mulighed og plante lidt søgræs i nogle kolonner rundt omkring, ellers evt i hele baggrunden.
Og mange tak for svar erik.:)
Vh Morten
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Du skriver det selv. Koraller. De kræver mere cirkulation end hvad søhesten har brug for. Den vil desuden bevæge sig rundt i akvariet og kan måske brænde sig på euphyllia eller hvad du nu måtte have i akvariet. Jeg synes selv at søheste er flotte men jeg har intet ønske om at eje en. Jeg synes at du skal overveje noget andet, da det nok vil gå som med din moorish idol.
o_O
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Morten1990 »

Det er nok rigtig som i begge siger. Må hellere droppe tanken, og finde nogle andre flotte dyr, men er jo lidt begrænset hvad man kan have i 130 liter :)
Vh Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Det rigtigt som Jones skriver, at koraller er sjældent forenelige med søheste.
De hager sig fast med deres haler i alt hvad der nu falder for - også i korallerne. Og det bryder koraller sig ikke om i længden.
De kan også hage sig sig fast i et evt varmelegeme med brandskader til følge. Disse skal afskærmes så det ikke kan forekomme.
Skal du endelig have noget i den stil, kunne du prøve med Tangnåle som er i familie med søheste.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"