Echinopora lamellosa/Duncanopsammia

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Echinopora lamellosa/Duncanopsammia

Indlæg af TOSTRA »

Jeg fik mig et Echinopora frag igår. Mega flot koral, der ser rimeligt tilfreds ud :-)
For at få plads til den, måtte jeg rykke lidt rundt i akvariet
Her idag ser min Duncan ikke rigtig ud til at ville åbne. Den er ellers normalt mega oppustet og rigtig flot, men ikke idag. Den har haft 1-2 ud af 3 polypper åbnet et par gange i løbet af dagen, men er lukket igen.
Men så er spørgsmålet: Er den lukket, fordi jeg flyttede en sten, der gav ret meget læ, eller er det fordi, at jeg erstattede den sten med min nye Echinopora? Er det fordi, at den er blevet brændt? Den står ca. 2-3cm væk, og jeg tror, at strømmen går i den retning...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Echinopora lamellosa/Duncanopsammia

Indlæg af crazy seahorse »

Det kan være tilfældet.
Echinopora sender meget lange sweepere ud om natten og de brænder - meget.
Prøv at kigge efter lyset er blevet slukket. Efter en times tid burde de være ude.

Men Duncan kan have perioder hvor den ikke folder sig ud. Mine kan tage en dag eller to, hvor de er helt lukkede, men så kommer de igen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Ok, jeg håber, at det var tilfældigt... Og så har jeg rykket Duncan'en lidt, så den står 4cm væk, hvilket nok også giver lidt mindre strøm... Altså lidt mere ligesom forholdene var for den igår før jeg lavede om.
Og så håber jeg :-)

Men hvad er "meget lange sweepere", og hvad er "meget brændende"? Jeg har ikke ret meget at sammenligne med endnu...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Sweepere minder nærmest om lange tentakler, som de sender ud.
De brænder helt enormt. De kan ofte nå 5 cm eller mere. De fleste (alle) chalice koraller har dem. Det er en forsvarsmekanisme.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Jeg ved godt, hvad de er, men jeg har bare aldrig set dem, så ved ikke helt, hvad lange og korte tentakler betyder... Men omkring 5cm, siger du? Tak :-)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Jeg kiggede ca. 45min. efter, at lyset var slukket og stod op kl. 5 for at kigge(det var helt mørkt), og jeg har slet ikke kunne se sweepere eller antydning af, at polypperne har været åbnet...
Men min Duncan er åbnet igen :-)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"