Har min koral det godt eller skidt?
- Michael_F
- Rev Rokke
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2013
- Kontakt:
Har min koral det godt eller skidt?
Hejsa,
Jeg har denne koral i mit akvarie, men jeg kan ikke finde ud af, om den har det godt eller ej. Jeg kan ikke se særlig mange tentakler eller polypper på den, så jeg tænker der måske er noget galt?
Den står ikke i direkte strøm fra nogen pumper, og står oppe i toppen af akvariet.
Billeder: Bliver alle koraller hvide når de er døde? <korallen er fra whitecorals.com - men det er 4 måneder siden
Jeg har denne koral i mit akvarie, men jeg kan ikke finde ud af, om den har det godt eller ej. Jeg kan ikke se særlig mange tentakler eller polypper på den, så jeg tænker der måske er noget galt?
Den står ikke i direkte strøm fra nogen pumper, og står oppe i toppen af akvariet.
Billeder: Bliver alle koraller hvide når de er døde? <korallen er fra whitecorals.com - men det er 4 måneder siden
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Har min koral det godt eller skidt?
Skelettet på en koral er hvidt eller hvidligt så ja, lige når de dør er de hvide.
Men det bliver hurtigt farvet af alger mv.
Ud fra dine billeder ser det ud til, at det primært er LPS du har og de ser ud ti at trives fint.
Det gør din Acro derimod ikke hvis den ikke har polypper ude.
Du er, så vidt jeg lige kunne læse, flyttet og har kommet tingene over i et nyt akv ikke?
Jeg tor det måske har været for tidligt for den, for det ser ud som om der er noget der ikke passer den.
Vandet måske, stress over flytning til nye, måske ikke helt indkørte omgivelser, det kan være mange ting.
Men den ser ikke glad ud.
Erik
Men det bliver hurtigt farvet af alger mv.
Ud fra dine billeder ser det ud til, at det primært er LPS du har og de ser ud ti at trives fint.
Det gør din Acro derimod ikke hvis den ikke har polypper ude.
Du er, så vidt jeg lige kunne læse, flyttet og har kommet tingene over i et nyt akv ikke?
Jeg tor det måske har været for tidligt for den, for det ser ud som om der er noget der ikke passer den.
Vandet måske, stress over flytning til nye, måske ikke helt indkørte omgivelser, det kan være mange ting.
Men den ser ikke glad ud.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Michael_F
- Rev Rokke
- Reactions:
- 13
- Kontakt:
Yes, jeg har næsten lige flyttet alle mine koraller. Så vidt jeg kan se, er der små polypper ude inde mit i korallen som regel.
Måske skal jeg have tjekket værdier i eftermiddag, for at se om alt stadig er ok. Jeg har bobbelalger som jeg slås med, kan dette have noget at sige?
Det er muligt at alle omgivelser ikke var helt indkørt, selvom værdier så fine ud da jeg flyttede det hele. Jeg var dog nødsaget til at flytte tingene, da den gamle lejlighed skulle tømmes. Men dejligt at den da i det mindste ikke er død. Var nemlig lig elidt i tvivl om alle blev hvide.
Er der nogle ting som jeg kan gøre på forhånd, eller skal du/I vide værdier inden der kan kommes med gode råd?
Tak for hjælpen.
Måske skal jeg have tjekket værdier i eftermiddag, for at se om alt stadig er ok. Jeg har bobbelalger som jeg slås med, kan dette have noget at sige?
Det er muligt at alle omgivelser ikke var helt indkørt, selvom værdier så fine ud da jeg flyttede det hele. Jeg var dog nødsaget til at flytte tingene, da den gamle lejlighed skulle tømmes. Men dejligt at den da i det mindste ikke er død. Var nemlig lig elidt i tvivl om alle blev hvide.
Er der nogle ting som jeg kan gøre på forhånd, eller skal du/I vide værdier inden der kan kommes med gode råd?
Tak for hjælpen.
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Kastrup
Har du et godt testsæt til po4?
Få målt din no3. Den dræbte 7 acro her hos mig i sommers da jeg ikke holdt øje med den.
Få målt din no3. Den dræbte 7 acro her hos mig i sommers da jeg ikke holdt øje med den.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
De tre hellige, No3 og Po4 er meget gode at have på plads, så du ved hvor du skal sætte ind hvis der er en ubalance.Michael_F skrev:Yes, jeg har næsten lige flyttet alle mine koraller. Så vidt jeg kan se, er der små polypper ude inde mit i korallen som regel.
Tak for hjælpen.
Saliniteten er også rar at have tjek på. Det tager 10 sek og så skal du ikke tænke på det før næste vandskift.
Nogle gange, som nu med din flytning, kan man blive tvunget af omstændighederne til at gøre noget, der måske godt kunne have brugt lidt mere tid.
Men så må man arbejde ud fra det man har.
Så få styr på hvor dine værdier ligger henne. Det allervigtigste er, at de er stabile. Om feks. Ca er 10 mere eller mindre gør ikke så meget, bare den ligger stabilt.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- Michael_F
- Rev Rokke
- Reactions:
- 13
- Kontakt:
Okay. Hvor vil I mene salinitet skal ligge for at være optimalt? Jeg har en mistanke om at min ligger lidt højt. Omkring 1,030
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
Jeg vil helst have omkring 1,026 i mit akvarie, men så vidt jeg ved skal den ligge mellem 1,024 og 1,028...
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ja, det er for højt.Michael_F skrev:Okay. Hvor vil I mene salinitet skal ligge for at være optimalt? Jeg har en mistanke om at min ligger lidt højt. Omkring 1,030
!.025 - 1.026 er passende.
Men igen, så længe den er stabil så ligger der ikke en katastrofe lige for.
Men den skal selvfølgelig nedad, endelig stille og roligt. Hurtige ændringer er skidt.
Erik