koreller begynder at se lidt skidt ud.?
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2013
koreller begynder at se lidt skidt ud.?
Hej
Flere af mine koreller er begyndt at se lidt kedelige ud er kommet inde for de sidste par dage..
tænker måske det er fordi mit vand mangler næring men måske Po4. Håber der nogle der kan se det ud fra billederne
Værdier:
No2 o
No3 0
Po4 0.04-08?? Målt med red sea. Men den måler Po4 i alt så stoler ikke på den..
Kh. 8.4
Ca 430
Mg +1500
Temp 24
Salt 1024
Har en del brune alger på bundlaget og grønne på glasset Som skal renses daglig så kunne tyde på jeg har noget Po4 i selvom jeg fast køre med "Gro tech remophos fe" i sumpen.
Nogen bud?
Flere af mine koreller er begyndt at se lidt kedelige ud er kommet inde for de sidste par dage..
tænker måske det er fordi mit vand mangler næring men måske Po4. Håber der nogle der kan se det ud fra billederne
Værdier:
No2 o
No3 0
Po4 0.04-08?? Målt med red sea. Men den måler Po4 i alt så stoler ikke på den..
Kh. 8.4
Ca 430
Mg +1500
Temp 24
Salt 1024
Har en del brune alger på bundlaget og grønne på glasset Som skal renses daglig så kunne tyde på jeg har noget Po4 i selvom jeg fast køre med "Gro tech remophos fe" i sumpen.
Nogen bud?
- Vedhæftede filer
Senest rettet af Gulkan fre 13. sep 2013 23:37, rettet i alt 1 gang.
1000 l fra den 6/1-2019
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Re: koreller begynder at se lidt skidt ud.?
Hvis du måler 0.4 i po4 har du allerede et problem der
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
24 grader er også til den lave side
SPS : Stability provides succes
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Sorry 0.04 self.. Ellers havde der nok ikke været meget liv tilbage.. men som sagt måler Po4 i alt med det test sæt. så den er ikke særlig præcis..
1000 l fra den 6/1-2019
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvor meget fosfat fjerner har du i reaktoren? Og hvor tit skifter du det?
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
hejsa
Har siddet og kikket lidt på din tal og de oplysninger du gir, bruger selv Red sea til at måle Po4, og ja den er ikke nem at aflæse, men den er faktisk god nok, og nøjagtig.
at du måler Po4 på 0,4-0,8 er ALT for højt til at din koraller synes det er sjovt, skulle gerne ned og ligge på ca. 0,02 maks. og din nitrat op på ca. 2
men ville nok start med at få den Po4 ned med vandskift + sea klear.
så du får vendt den kurve på din Po4.
og når du har fået den ned så kan du begynde at kikke på at få din nitrat op.
vil også hæve temp. til 26 og så ville jeg lige finde ud af hvor meget Mg du har og det er bare at fylde sprøjten en gang til og se hvor meget du skal bruge mere og ligge det til din måling.
Har siddet og kikket lidt på din tal og de oplysninger du gir, bruger selv Red sea til at måle Po4, og ja den er ikke nem at aflæse, men den er faktisk god nok, og nøjagtig.
at du måler Po4 på 0,4-0,8 er ALT for højt til at din koraller synes det er sjovt, skulle gerne ned og ligge på ca. 0,02 maks. og din nitrat op på ca. 2
vil også hæve temp. til 26 og så ville jeg lige finde ud af hvor meget Mg du har og det er bare at fylde sprøjten en gang til og se hvor meget du skal bruge mere og ligge det til din måling.
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Har det i en filtersok i sumpen ca en 5del af bøtten og har skiftet hver anden tredje uge..Carsten skrev:Hvor meget fosfat fjerner har du i reaktoren? Og hvor tit skifter du det?
1000 l fra den 6/1-2019
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Har før målt 0.04-0.08 og fået Carsten (decocean) til at måle uden han kunne måle noget. og mg'en ligger på 1550 ca og den vil ikke falde selvom jeg bruger mg/ca fattigt salt.minedykker skrev:hejsa
1000 l fra den 6/1-2019
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
nej men du har Po4 og en del af det for har du alger har du Po4 du kan ikke måle det da det binder i algerne og du har "meget" forstået på den måde at får du alger på ruden på under et døgn så er der næring i vandt, tilsætter du andet ? Amino acid eller sådan noget ?
Mg der skal nok komme et forbrug det kommer samtidig med at din Po4 forsvinder, hade ikke et forbrug på mg de første 6-7 måneder i vores tank og da po4 var væk så begyndte det at bruge mg i rå mængder.
så du skal ikke være bange for en mg på 1550
Mg der skal nok komme et forbrug det kommer samtidig med at din Po4 forsvinder, hade ikke et forbrug på mg de første 6-7 måneder i vores tank og da po4 var væk så begyndte det at bruge mg i rå mængder.
så du skal ikke være bange for en mg på 1550
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Okay har ellers skiftet en del vand på det sidste. 15% hver 5 dag ca pag. algerne.
Er kommet efter jeg har haft rodet lidt for meget rundt i bundlaget..
Jeg tilsætter ikke andet ind Kh. Og så har jeg haft tilsat bakterier men har jeg ikke gjort en månedstid.
Er kommet efter jeg har haft rodet lidt for meget rundt i bundlaget..
Jeg tilsætter ikke andet ind Kh. Og så har jeg haft tilsat bakterier men har jeg ikke gjort en månedstid.
1000 l fra den 6/1-2019
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hvor meget bundlag har du i ? for det kan være en af grunden, men er ikke super stærk på den del der er nok nogen der har mere styr på det. men er slet ikke utænkligt at du har en del af forklaringen der.
bruger du osmose vand eller vandhane vand ?
bruger du osmose vand eller vandhane vand ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Grotech's fosfatfjerner findes i flere udgaver, af 500 ml til 3,5 liter. Så en 1/5 af en dåse kan være fra 100 ml til 700mlGulkan skrev:Har det i en filtersok i sumpen ca en 5del af bøtten og har skiftet hver anden tredje uge..Carsten skrev:Hvor meget fosfat fjerner har du i reaktoren? Og hvor tit skifter du det?
En filtersok er også den dårligste måde at bruge det på, der er meget lille overflade til at optage fosfaten.
Du har alligevel brugt mange tusinde kroner på akvariet, så se om du kan finde en reaktor til at have fosfat mediet i.
Men det er ikke fosfaten der er skyld i at korallerne begynder at se triste ud.
Den som er begyndt at blive hvid inden i, er ret tæt og er der ikke en ordentlig cirkulation kan det være bakterier der angriber inden fra.
Breder de hvide område sig meget? for så er der ingen anden udvej end hurtigt at lave nogle fragmenter
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Den heder bare 2-4 mm og der er 1000 i bøtten.Carsten skrev:Grotech's fosfatfjerner findes i flere udgaver, af 500 ml til 3,5 liter. Så en 1/5 af en dåse kan være fra 100 ml til 700mlGulkan skrev:Har det i en filtersok i sumpen ca en 5del af bøtten og har skiftet hver anden tredje uge..Carsten skrev:Hvor meget fosfat fjerner har du i reaktoren? Og hvor tit skifter du det?
En filtersok er også den dårligste måde at bruge det på, der er meget lille overflade til at optage fosfaten.
Du har alligevel brugt mange tusinde kroner på akvariet, så se om du kan finde en reaktor til at have fosfat mediet i.
Men det er ikke fosfaten der er skyld i at korallerne begynder at se triste ud.
Den som er begyndt at blive hvid inden i, er ret tæt og er der ikke en ordentlig cirkulation kan det være bakterier der angriber inden fra.
Breder de hvide område sig meget? for så er der ingen anden udvej end hurtigt at lave nogle fragmenter
De hvide pletter er kommet inden får et par dag men den har været død neden under i et par måneder.
Og bundlaget er ca i gennemsnit 4cm tykt..
1000 l fra den 6/1-2019
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Har du renset dine pumper?? En pumpe som er fyldt med skidt og møg yder ikke ret meget.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Kan godt være det ved at være i tid. (de har kørt et halvt år ca) men skummeren har jeg rengjort to gange..
Men nu er reaktoren indkøbt og en spand Rowa så nu jeg klar til Po4 kamp.. Har fået afvide den skal fyldes ca en tredje del med Rowa men hvor tit skal jeg forvente at jeg skal sigte det?
Men nu er reaktoren indkøbt og en spand Rowa så nu jeg klar til Po4 kamp.. Har fået afvide den skal fyldes ca en tredje del med Rowa men hvor tit skal jeg forvente at jeg skal sigte det?
1000 l fra den 6/1-2019
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Du skal skifte det når po4 begynder at stige.
Hvor lang tid det tager skal jeg ikke kunne svare på.
Hvor lang tid det tager skal jeg ikke kunne svare på.