vandskift?
-
- Rev haj
- Reactions: 0
- 12
- Postnummer: 5690 Tommerup
- Saltvand siden?: 2013
vandskift?
Hvor vigtig er vandskift under indkøringsfasen, eller er det noget man ikke skal begive sig ud i før end den er over.
Vh morten
Vh morten
Vh Morten
- bima
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions: 1
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: 9800 Hjørring
Re: vandskift?
Vent du bare med det..Morten1990 skrev:Hvor vigtig er vandskift under indkøringsfasen, eller er det noget man ikke skal begive sig ud i før end den er over.
Vh morten

-
- Rev haj
- 12
-
- Rev haj
- Reactions: 88
- 16
- Postnummer: 5210 Odense NV
-
- Rev haj
- 12
-
- Rev haj
- 16
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions: 18
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Jeg vil nødig være uenig med 2 personermjeg respekterer,
Men Gino, hvorfor anbefaler du vandskifte under indkøring ?
Jeg var umiddelbart enig med Bimas indlæg, men vil da gerne høre hvorfor du har en anden holdning ?
Mvh
Peder
Jeg var umiddelbart enig med Bimas indlæg, men vil da gerne høre hvorfor du har en anden holdning ?
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Rev haj
- Reactions: 43
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
undskyld jeg blander mig, men vandskifte vil under alle omstændigheder bortfjerne affaldsstoffer, hvis der ellers påfyldes med saltvand baseret på osmosevand.
I teorien vil det vel betyde renere vand, men selvfølgelig ikke en hurtigere modning af stenene. Måske kan man opnå en mindre ophobning af nitrat i sten og bundlag ligesom Rowa fra start kan reducere ophobning af fosfat i sten og bundlag.
På sigt, hvis dette ræsonnement holder, vil det betyde mindre mængde af affaldsstofferne i akvariet
I teorien vil det vel betyde renere vand, men selvfølgelig ikke en hurtigere modning af stenene. Måske kan man opnå en mindre ophobning af nitrat i sten og bundlag ligesom Rowa fra start kan reducere ophobning af fosfat i sten og bundlag.
På sigt, hvis dette ræsonnement holder, vil det betyde mindre mængde af affaldsstofferne i akvariet
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Kejser fisk
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2012
Hej alle
Ikke for at være uenig med nogle af de gutter med gudebaljer herinde.
Men jeg vil give Jerslev ret. Eller ihvertfald sige at det gjorde jeg under indkøring. Og jeg synes umiddelbart at mit lille rev køre fint.
Det er mit indspark, men som det nævnes i mange tråde, så er der mange veje til Rom
Om man så vælger at lave vandskifte eller ej under indkøring.
God fornøjelse og held og lykke
Mvh
Ikke for at være uenig med nogle af de gutter med gudebaljer herinde.
Men jeg vil give Jerslev ret. Eller ihvertfald sige at det gjorde jeg under indkøring. Og jeg synes umiddelbart at mit lille rev køre fint.
Det er mit indspark, men som det nævnes i mange tråde, så er der mange veje til Rom

Om man så vælger at lave vandskifte eller ej under indkøring.
God fornøjelse og held og lykke
Mvh
Martin Larsen
Slagelse
Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Slagelse
Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
- AndersGS
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Jeg har prøvet begge dele i forbindelse med indkøring og har ærlig talt ikke kunnet se eller opleve nogen nævneværdig forskel.
Så med mindre man vil bruge det som alternativ til motionscentret, så er det spild af energi..
Så med mindre man vil bruge det som alternativ til motionscentret, så er det spild af energi..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Det er vel samme diskussion som skal lyset være tændt eller ej , skal skummeren køre eller ej etc
Der er mange veje til ROM
Der er mange veje til ROM
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- 16
Hej Pederpederrevnørd skrev:Jeg vil nødig være uenig med 2 personermjeg respekterer,
Mvh
Peder
Tak for venligheden,.-)
Jamen jeg har lavet nogle forsøg med begge dele og de som kender mig ved at jeg ikke kan lade være;-)
Jeg oplevede klare hurtigere forbedringer ved de akvarie jeg skiftede vand ved en gang om ugen! første forsøg bestod i bestod i levende sten fra indo. i det akvarie hvor jeg skiftede vand overlevede meget mere af det levende end i det akvarie der bare fik lov at stå at kører men begge med samme teknik!
Akvariet hvor der ikke blev skiftet vand begyndte også at lugte lidt du ved sådan lidt havvands agtigt, lidt træls hvis det havde stået i stuen,-)
for ikke at snakke om algefasen var ikke så kræftigt i det som jeg skiftede vand i!
Jeg har også lavet samme med forsøg med døde sten hvor jeg også oplevede en hurtigere indkøringsfase.. værdierne kommer noget hurtigere i hus og det vil vi egentligt gerne ikke;-)
De døde sten indeholder jo så godt nok også en masse skidt og lort og det vil vi gerne have ud akvarie og det er jo ikke alt en skummer tager.. PO4 osv osv
MVH
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 354
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Er enig med Jerslev og Gino.
Da jeg indkørte mit, havde jeg en sød rengøringsdame som kom én gang om ugen.
Den ene uge hev hun fat i mig og sagde, at mit akvarie altså lugtede og jeg skiftede heller ikke vand dengang.
Men jeg havde ikke noget levende i og jeg kørte med skummer og resten af pakken, så jeg sagde at hun bare var hys. Men hun holdt stædigt på sit.
Hun sagde at det lugtede af hav og tang og hun har såmænd nok haft ret.
Det er efterhånden længe siden jeg har indkørt et akvarie, men jeg tror nok at jeg i dag ville lave lidt vandskifte, af de samme grunde som Jerslev nævner.
Det er muligt at der ikke kommer affaldsstoffer fra levende indsatte organismer, men affaldsstoffer kommer der.
Erik
Da jeg indkørte mit, havde jeg en sød rengøringsdame som kom én gang om ugen.
Den ene uge hev hun fat i mig og sagde, at mit akvarie altså lugtede og jeg skiftede heller ikke vand dengang.
Men jeg havde ikke noget levende i og jeg kørte med skummer og resten af pakken, så jeg sagde at hun bare var hys. Men hun holdt stædigt på sit.
Hun sagde at det lugtede af hav og tang og hun har såmænd nok haft ret.
Det er efterhånden længe siden jeg har indkørt et akvarie, men jeg tror nok at jeg i dag ville lave lidt vandskifte, af de samme grunde som Jerslev nævner.
Det er muligt at der ikke kommer affaldsstoffer fra levende indsatte organismer, men affaldsstoffer kommer der.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Men hvad nu hvis man ikke skifter vand på sit akvarie til dagligt - når det er kommet op og køre?
Så begynder det sgu da ikke at lugte? Og det kører jo også med skummer - og nu med belastning også?
Jeg skifter vand måske 1 gang hver 3 måned - og mit lugter ikke?
Så begynder det sgu da ikke at lugte? Og det kører jo også med skummer - og nu med belastning også?
Jeg skifter vand måske 1 gang hver 3 måned - og mit lugter ikke?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- 19
det er vel ikke blot et spørgsmål om lugt. De fleste affaldsstoffer hverken lugter eller kan ses (bortset fra gulligt vand som vel er indikationer på affaldsstoffer i vandet) Nitrat og Po4 er vist ikke observerbare med lugte- eller synssans, så det er vel mere et spørgsmål om, hvor rent vand + sten og bundlag er.
Nitrat og Po4 kan diffundere ind i sten og bundlag - det er jo et anerkendt faktum, og er det først diffunderet ind i sten og bundlag, er det en langsommelig proces at få det ud igen. Stofferne afgives langsomt til vandet, om man så vælger at tro på det, er vel op til den enkelte - men som det fremgår af flere indlæg, er der tilsyneladende et par rimeligt videnskabeligt begrundede empiriske forsøg, der er entydige. Alle bøger taler om nytten af vandskifte - også Fosså og De Jong - men det er jo religion for nogen
- Det kunne være interessant, hvis nogen herinde kunne finde et link, hvor værdien af vandskifte samt eventuelt brugen af tilsætningsstoffer kontra vandskifte analyseredes videnskabeligt holdbart, så vi ikke fortsætter med myter, fordomme og ren tro.
I ferskvand har man adrig været i tvivl om værdien af vandskifte - man kan se det på fisk og planter øjeblikkeligt samt på mængden af alger - Og der har vi endda planter til at optage affaldsstofferne - ved dog ikke hvor meget skummer og sten omsætter i forhold til et velbeplantet ferskvandsakvarium.
Nitrat og Po4 kan diffundere ind i sten og bundlag - det er jo et anerkendt faktum, og er det først diffunderet ind i sten og bundlag, er det en langsommelig proces at få det ud igen. Stofferne afgives langsomt til vandet, om man så vælger at tro på det, er vel op til den enkelte - men som det fremgår af flere indlæg, er der tilsyneladende et par rimeligt videnskabeligt begrundede empiriske forsøg, der er entydige. Alle bøger taler om nytten af vandskifte - også Fosså og De Jong - men det er jo religion for nogen
- Det kunne være interessant, hvis nogen herinde kunne finde et link, hvor værdien af vandskifte samt eventuelt brugen af tilsætningsstoffer kontra vandskifte analyseredes videnskabeligt holdbart, så vi ikke fortsætter med myter, fordomme og ren tro.
I ferskvand har man adrig været i tvivl om værdien af vandskifte - man kan se det på fisk og planter øjeblikkeligt samt på mængden af alger - Og der har vi endda planter til at optage affaldsstofferne - ved dog ikke hvor meget skummer og sten omsætter i forhold til et velbeplantet ferskvandsakvarium.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Rev haj
- 12
Tak for svarene alle sammen.
Men prøver som gino beskriver, efter som han faktisk har været min lære mester i denne hobby. Uden og genere andre der kom med et bud.
Men prøver som gino beskriver, efter som han faktisk har været min lære mester i denne hobby. Uden og genere andre der kom med et bud.

Vh Morten
-
- Rev haj
- 19
som et fremgår af mine svar er jeg også enig med Gino - held og lykke fremover
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions: 18
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hej Gino,Gino skrev:Hej Pederpederrevnørd skrev:Jeg vil nødig være uenig med 2 personermjeg respekterer,
Mvh
Peder
Tak for venligheden,.-)
Jamen jeg har lavet nogle forsøg med begge dele og de som kender mig ved at jeg ikke kan lade være;-)
Jeg oplevede klare hurtigere forbedringer ved de akvarie jeg skiftede vand ved en gang om ugen! første forsøg bestod i bestod i levende sten fra indo. i det akvarie hvor jeg skiftede vand overlevede meget mere af det levende end i det akvarie der bare fik lov at stå at kører men begge med samme teknik!
Akvariet hvor der ikke blev skiftet vand begyndte også at lugte lidt du ved sådan lidt havvands agtigt, lidt træls hvis det havde stået i stuen,-)
for ikke at snakke om algefasen var ikke så kræftigt i det som jeg skiftede vand i!
Jeg har også lavet samme med forsøg med døde sten hvor jeg også oplevede en hurtigere indkøringsfase.. værdierne kommer noget hurtigere i hus og det vil vi egentligt gerne ikke;-)
De døde sten indeholder jo så godt nok også en masse skidt og lort og det vil vi gerne have ud akvarie og det er jo ikke alt en skummer tager.. PO4 osv osv
MVH
Tak for dit uddybende og behagelige svar

Må indrømme at jeg ikke har sat baljer op med ens udstyr og ls, jeg har bare svært ved at se en fordel ved det du beskriver - tværtom vil jeg tro at man blot forstyrrer de processer som skal ske, førend baljen er indkørt.
Misforstå mig ikke, vandskifte er en af de få livsvigtige ting man skal gøre ofte, jeg har blot en holdning til at det er spild af tid , og måske endda forkert at gøre det under indkøringen.
Væropmærksom på at jegikke skriver du har uret - jeg er blot af en anden overbevisning

Tak for dit indlæg
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai