Man må godt tænke sig om! Et lille tip.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Man må godt tænke sig om! Et lille tip.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg var i forbindelse med det ugentlige vandskift ved at rense godt ud i frag-tanken.
Alle koraller blev rykket rundt, alle frags blev hevet op og renset for hvad der nu måtte være på dem og gitret blev grundigt suget rent.
Et par af de store koraller som er i venteposition, måtte rykkes. En til den ene sump, mens min lilla monti røg ned i den anden til al teknikken.
Den var der vel i ca. 30 min. Det har jeg gjort før med koraller og der har aldrig været problemer med det tidligere.
Få timer senere, efter den kom retur, fik den et område som var dækket af noget hvidt slimagtigt noget. Jeg har aldrig set det før og vidste at den ikke havde det da den kom derned.
Dagen efter så den sådan ud.
IMAG1300.jpg
Jeg er i øjeblikket fuldstændig paranoid omkring montisneglene, så jeg kiggede den ordentlig efter i sømmene, men fandt intet.
Det plejer nu heller ikke at gå så hurtigt når de angriber.
Men så kiggede jeg ned i sumpen hvor den havde ligget. Der lå min Aqua Bee 1000L som føder min kalkreaktor. Den rørte ikke pumpen, men lå ret tæt på indsugningen, som selvfølgelig ikke har en sugesi på :dizzy: - for der er jo ingen ting der svømmer rundt dernede. Det er helt blottet for liv.
Så flowet går altså ikke kun ud af en pumpe. Det virker også der hvor den suger indad. Den laver jeg ikke igen.
Og sandt at sige, så burde jeg have tænkt tanken inden jeg lagde den derned. Korallen ser ud til at klare den, men det hvide område er desværre blottet for væv.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Man må godt tænke sig om! Et lille tip.

Indlæg af Carsten »

Jeg lavede samme stunt også med en lilla Montipora. Jeg viste at den ikke kunne tåle at stå hvor vandstrålen fra min stream ville ramme, men at det også var tilfældet med indsugningen, som jo på en stream er ret bred, havde jeg ikke lige forestillet mig. Det tog dog en nats tid for pumpen at barbere korallen.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Man må godt tænke sig om! Et lille tip.

Indlæg af TOSTRA »

Øv, hvor ærgeligt :(
Nå, men der er jo nok ikke flere montisnegle tilbage på det område nu...
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"