2 komponent koral klæber?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
2 komponent koral klæber?
Har lige bestilt mig en omgang af dette.
Altså de der to stænger modeler voks agtigt man blander sammen.
Men hvor lang tid er det om at hærde? Kan det tåle at blive fugtigt? Hvad skal man ellers overveje når man bruger det?
Altså de der to stænger modeler voks agtigt man blander sammen.
Men hvor lang tid er det om at hærde? Kan det tåle at blive fugtigt? Hvad skal man ellers overveje når man bruger det?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2012
Re: 2 komponent koral klæber?
Mit hærder efter 10-20 sek. Sys det er svært at få til at hænge fast på mine sten. Mit tåler ikke at blive fugtigt så begynder det at hærde. Man skal bruge en del før det virker og man skal være lidt hurtig. Go fornøjelse.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Så det er svært at lime frags fast på sten med det?
Jeg har været tosset med Ecotechs glue - men over tid løsner det sig og bliver skrøbeligt desværre.
Jeg ville bruge det til at sætte fragsten fast på stensætningen med det - og ikke noget der svæver eller noget - bare så krabberne ikke vælter tingene ned
Jeg har været tosset med Ecotechs glue - men over tid løsner det sig og bliver skrøbeligt desværre.
Jeg ville bruge det til at sætte fragsten fast på stensætningen med det - og ikke noget der svæver eller noget - bare så krabberne ikke vælter tingene ned
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5230 Odense M
- Saltvand siden?: 2009
Det gjorde mit det første også kan ikke huske mærket men det var i 2 bøtter en sort og en rød .. det var meget besværligt at bruge!
Efterfølgende har jeg prøvet tunze´s og nu bruger det det billigste Troels sælger ..
Begge er meget bedre at arbejde med! ved ikke hvor lang tid de er om at hærde men længe nok til man kan få sat korallen fast uden at stresse også selvom man har det under vand
Efterfølgende har jeg prøvet tunze´s og nu bruger det det billigste Troels sælger ..
Begge er meget bedre at arbejde med! ved ikke hvor lang tid de er om at hærde men længe nok til man kan få sat korallen fast uden at stresse også selvom man har det under vand

Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ordy: Det er denne her jeg er hoppet på
http://www.reeffarmer.dk/diverse/blande ... 0-459.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reeffarmer.dk/diverse/blande ... 0-459.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Er den anden billige jeg købte men de ser meget ens ud , der er sikkert ikke den store forskel ?
Og den jeg har nu er jeg fuld ud tilfreds med den er nem at arbejde med
Og den jeg har nu er jeg fuld ud tilfreds med den er nem at arbejde med

- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
[quote="Bingocaller"]
Det håber jeg godt nok ikke sker her. Har limet hele stensætningen med det. Og tror ikke diverse udhæng bliver hængene hvis limen slipper...
Det håber jeg godt nok ikke sker her. Har limet hele stensætningen med det. Og tror ikke diverse udhæng bliver hængene hvis limen slipper...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvor meget er der i hver stang??Bingocaller skrev:Ordy: Det er denne her jeg er hoppet på
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg har tidligere brugt det fra Biltema, da det er til en overkommelig pris.
Og et lille trix. Det kan være lidt svært at få blandet helt jævnt, fordi det er lidt hårdt. Men 10 sekunder ved middel effekt i en microovn, så er det blødt som smør, og meget let at ælte sammen. Og man gør det hurtigt, for det er ret varmt.
Og et lille trix. Det kan være lidt svært at få blandet helt jævnt, fordi det er lidt hårdt. Men 10 sekunder ved middel effekt i en microovn, så er det blødt som smør, og meget let at ælte sammen. Og man gør det hurtigt, for det er ret varmt.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg bruger DD´s epoxy.
Jeg er bare ikke ret god til at bruge det. Men jeg har set det anvendt af andre og her fungerer det perfekt.
Man skal rense stenen korallen skal sidde på grundigt med en tandbørste for at få alger og andet væk inden man limer.
Og så har jeg observeret, at ved brug til lidt større opgaver - feks limning af flere frags, så viser mine sps (mest montier) tydelige tegn på ubehag.
De trækker polypperne ind med det samme. De kommer dog ud igen efter nogle timer, men de bryder sig tydeligvis ikke om det.
Erik
Jeg er bare ikke ret god til at bruge det. Men jeg har set det anvendt af andre og her fungerer det perfekt.
Man skal rense stenen korallen skal sidde på grundigt med en tandbørste for at få alger og andet væk inden man limer.
Og så har jeg observeret, at ved brug til lidt større opgaver - feks limning af flere frags, så viser mine sps (mest montier) tydelige tegn på ubehag.
De trækker polypperne ind med det samme. De kommer dog ud igen efter nogle timer, men de bryder sig tydeligvis ikke om det.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2450 København SV
- Geografisk sted: Kastrup
Jeg har prøvet tunze koral klæber. Den er for billig syntes jeg og den sendte farve ud i vandet så det blev orange da jeg brugte den.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er vel ikke noget underligt i at de trækker polypperne ind når du knækker dem af og monterer dem.crazy seahorse skrev:De trækker polypperne ind med det samme. De kommer dog ud igen efter nogle timer, men de bryder sig tydeligvis ikke om det.
Erik
Og jeg husker da ikke Montipora som værende speciel sart med hensyn til håndtering.
Men husk for din egen skyld hansker når du fragmenter korallerne.
Det er bestemt ikke fedt at få kontakt allergi af at rode med korallerne.
- Bobbe88
- Dragefisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3520 Farum
Jeg har selv været forbi Biltema for at lede efter cyanoacrylat/alternativer og fandt denne:Carsten skrev:Jeg har tidligere brugt det fra Biltema, da det er til en overkommelig pris.
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Kemika ... im-362447/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dog viste det sig, at det var meget tyndt og klæbede fungerede slet ikke under vand, da det lagde sig som en film i overfladen.
Kan du ikke smide et link til det du har haft succes med fra Biltema?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
viewtopic.php?f=93&t=85178
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
De der stænger med epoxy, lader til biltema ikke har mere, eller ihverfald ikke på deres hjemmeside, hverken i DK eller SE.
Med hensyn til 10 sekunders limen, så er det gel typen du kan have fat i.
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Kemika ... l-3624372/" onclick="window.open(this.href);return false;
Når du bruger 10 sekunders lim, så skal det være gel typen.
Og du skal gøre som følger, ved limning under vand:
Fragmentet duppes tørt.
En klat gel lim kommes på fragmentet.
Limklatten dyppes meget kort i vand( limen danner derved en hinde)
En ny klat lim kommers oven på den første.
Fragmentet sættes der efter hurtigt på det ønskede sted og holdes på plads til limen er hærdet.
Med hensyn til 10 sekunders limen, så er det gel typen du kan have fat i.
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Kemika ... l-3624372/" onclick="window.open(this.href);return false;
Når du bruger 10 sekunders lim, så skal det være gel typen.
Og du skal gøre som følger, ved limning under vand:
Fragmentet duppes tørt.
En klat gel lim kommes på fragmentet.
Limklatten dyppes meget kort i vand( limen danner derved en hinde)
En ny klat lim kommers oven på den første.
Fragmentet sættes der efter hurtigt på det ønskede sted og holdes på plads til limen er hærdet.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Det har du ret i.Carsten skrev:Der er vel ikke noget underligt i at de trækker polypperne ind når du knækker dem af og monterer dem.crazy seahorse skrev:De trækker polypperne ind med det samme. De kommer dog ud igen efter nogle timer, men de bryder sig tydeligvis ikke om det.
Erik
Og jeg husker da ikke Montipora som værende speciel sart med hensyn til håndtering.
Jeg tænkte over, efter jeg havde lavet indlægget om det var nødvendigt at nævne, at det selvsagt ikke var de direkte berørte frags det drejede sig om. Det skulle jeg så have pindet mere ud, men jeg tog det som en selvfølge.
Nej, det drejer sig om de andre koraller i akvariet. Det er nu sket af flere omgange og både Thomaas og DennisJ har været tilstede ved to forskellige lejligheder, hvor vi har talt om det skete, så der er ikke en indbildt reaktion.
Det var ret tydeligt og det skete inden for ganske kort tid, så der var ingen tvivl om, at det skyldes epoxyen.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Hej.
Har i prøvet reefbond cement? Det er godt nok nemt og hurtigt at arbejde med, og let at få til at binde på stenene sammenlignet med epoxy.
Har i prøvet reefbond cement? Det er godt nok nemt og hurtigt at arbejde med, og let at få til at binde på stenene sammenlignet med epoxy.

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Har aldrig prøvet det. Lyder spændende.PederP skrev:Hej.
Hvem laver det?
Erik
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja, det har jeg prøvet, og var bestemt ikke imponeret af det.PederP skrev:Hej.
Havde fået knækket et par store grene af en Acropora, som jeg ville montere i akvariet.
Reefbond blev blandet og sat fast på korallen, og forsøgt at sætte fast på en sten, men det hærder så hurtigt at det stort set var en umulig opgave.
Samtidig kom der en masse snuller i vandet fra cementen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
+1, jeg er også rigtig glad for at bruge dette, og synes, at det har et naturligt look bagefter, det er sat på stenenPederP skrev:Hej.

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
@ Marco Kunne du evt lægge et billede ind. Jeg kunne godt tænke mig at se det.Marco R skrev:+1, jeg er også rigtig glad for at bruge dette, og synes, at det har et naturligt look bagefter, det er sat på stenenPederP skrev:Hej.
Erik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Det er fra et tidligere akvarie, så har ikke billede af det, hvor det er brugt til at satte en koral fast. Har ikke sat koraller i mit nye pga., at jeg har boblealger, og vil ikke sætte nogle nye koraller i før, at de er væk. Men krabben som tager dem, er rigtig svær at få fat icrazy seahorse skrev:@ Marco Kunne du evt lægge et billede ind. Jeg kunne godt tænke mig at se det.Marco R skrev:+1, jeg er også rigtig glad for at bruge dette, og synes, at det har et naturligt look bagefter, det er sat på stenenPederP skrev:Hej.
Erik

Ved mit nuværende akvarie hvor jeg har lavet søljer, der kan man stort set ikke se Reefbond'en, da farven er meget naturlig falder sammen med stenen i farven.
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Tørretiden kan man som Marco siger justere med vand:cement ratioenCarsten skrev:Ja, det har jeg prøvet, og var bestemt ikke imponeret af det.PederP skrev:Hej.
Havde fået knækket et par store grene af en Acropora, som jeg ville montere i akvariet.
Reefbond blev blandet og sat fast på korallen, og forsøgt at sætte fast på en sten, men det hærder så hurtigt at det stort set var en umulig opgave.
Samtidig kom der en masse snuller i vandet fra cementen

Jeg syntes ikke det sviner så meget hvis man "triller" en kugle, som man så sætter på sin stensætning, og så derfter trykker koralfod/frag fast på stedet. Så "sviner" jeg i hvert fald kun lidt begænset omkring selve fragmentet.
Udover at det ligner ls det man får støbt, så har jeg også oplevet at f.eks acro fragmenter er meget hurtigere til at vokse en fod udover cementen end de er på epoxy, samt kalkalger indtræffer hurtigere.
Når jeg limede seriatopora med epoxy oplevede jeg at der kom lidt "råd" ved foden, hvor limningen ikke rigtigt sluttede tæt om korallen og dermed lavede en lille anaerob vandlomme. Der er reefbond helt anderledes. Den støvede, mudrede overflade slutter altid helt tæt - og det virker altså hos mig til at give en sundere fragment limning.
Man slukker self. cirkulationen mens man leger med cementen.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Ved ikke hvor mange gram , men der er 2 stænger på tykkelse med en tommeltot og så er de vel 10-12 cm langeCarsten skrev:Hvor meget er der i hver stang??Bingocaller skrev:Ordy: Det er denne her jeg er hoppet på

- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
Samme her.crazy seahorse skrev:Jeg bruger DD´s epoxy.
Erik
Synes det virker godt
Og så ligner det kalkalger

Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Når jeg havde lavet en del fragmenter hvad der skete ca 1 gang om måneden, så placerede jeg de nye fragmenter i en skål med saltvand efter at de var sat på sten. Så jeg observerede ikke at andre koraller viste ubehag ved den hårdende epoxy