Flytting av Ricordea
Flytting av Ricordea
Jeg så tidligere i en tråd her at et medlem her gjorde klar sine ricordea for et fragment-bytte-møte.. Spørsmålet mitt er, hvordan "løsner" du din ricordea fra stenen, om det nå er slik det gjøres?
Jeg har noen ricordea festet på en sten, og jeg ville gjerne flytte en av dem over i mitt andre akvarie, det er derfor jeg spør. Takk!
Jeg har noen ricordea festet på en sten, og jeg ville gjerne flytte en av dem over i mitt andre akvarie, det er derfor jeg spør. Takk!
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Jeg plejer bare at tage en skruetrakker og lirke lidt i stenen lige under. de er ret hårdføre.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Jepp. Apropos det å skære i dem:
http://www.ricordea.org/mushroom_coral/ ... gation.htm
http://www.ricordea.org/mushroom_coral/ ... gation.htm
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: København Ø
I en bok jeg har lest så står det faktisk at ikke Ricordea liker direkte HQI lys. Jeg har ikke forsøkt å "replikere" mine enda, men har lest endel om det, og kommer nok til å forsøke snart.jacobschmidt skrev:Apropos Ricordea så har jeg hørt et rygte om, at de skal have hqi-lys??
Passer det??
Alt er selvfølgelig pænere med hqi men jeg har efterhånden "en del" og overvejer derfor at smide nogen af dem i sumpen til evt videresalg....
Jacob
Er det noen av dere som har de fine oransje ricordeas eller?
Hvis de ikke har formert seg på 14 måneder, så kan man vel ikke konkludere med at de trives godtCarsten skrev:Det må du ikke sige til mine!! De står ca 10 cm under overfladen med en 400W over, godt nok lidt ude i siden men alligevel!
Jeg har en af de flotte orange røde ricordia, men den er ikke meget for at formere sig. Den har faktisk slet ikke gjort det i de 14 måneder jeg har haft den.

- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
4cm det hvor har du det fra? er ret sikker på det er Ricordea jeg har men ikke 100% denne her er blevet 9 cm døm selvespeng skrev:13cm?? Er du sikker på at det er Ricordea du har? De kan vel ikke bli større enn ca. 4cm?Johnny skrev:det der med af dele? kan man bare skære dem i 2? har en der er 13cm i diremeter men mads har skrevet hans er døde bare han ville festne dem med en elestik over midten

Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
I følge boken "Aquarim Corals" med Eric H. Borneman så sies det de kan vokse til 2,5 - 4cm (1-1,5 inch).. Med ref til tidligere i tråden så står det også "While not as hardy as some mushrooms, these corals tolerate brighter light but do not seem to thrive under direct metal halide lightning."
Det du har Johnny kan vel f.eks være en skiveanemone?
Men hvilke kriterier har du så brukt for å artsbestemme den? Det kan jo godt være selger som har lurt deg? Selv om det er "knopper" på skiveanemonen så er det ikke automatisk noen ricordea.Carsten skrev:Jeg har da også en gyldenbrun ricodria, som er noget større end de der 4 cm.
Jeg bare tenker sånn at hvis en godt anerkjent bok oppgir maks-størrelse på Ricordea til rundt de 4cm, så kan man vel anta at alt som er vesentlig mye større nettopp ikke er Ricordea?
- noooze
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg
jeg må sige at mine har overlevet at jeg har såret dem i stykker
moder ricordierne er helet fint, og de 13 små stykker jeg fik har alle nu lavet en fod
et par stykker sidder fast på sten, mens de andre ikke er kommet der til endnu
moder ricordierne er helet fint, og de 13 små stykker jeg fik har alle nu lavet en fod
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
kan da bestemt ikke afvise af det ikke er ricordea jeg har bare købt dem for af være det og syntes de ligner meget godtespeng skrev:I følge boken "Aquarim Corals" med Eric H. Borneman så sies det de kan vokse til 2,5 - 4cm (1-1,5 inch).. Med ref til tidligere i tråden så står det også "While not as hardy as some mushrooms, these corals tolerate brighter light but do not seem to thrive under direct metal halide lightning."

Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
skar du i dem som man ville skære en lagkage?noooze skrev:jeg må sige at mine har overlevet at jeg har såret dem i stykker
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nu er der ingen der har luret mig, da jeg ikke har betalt for den.espeng skrev:Men hvilke kriterier har du så brukt for å artsbestemme den? Det kan jo godt være selger som har lurt deg?Carsten skrev:Jeg har da også en gyldenbrun ricodria, som er noget større end de der 4 cm.
Men fordi en anderkendt forfatter der skriver det, er det jo ikke den endegyldige sandhed.
Nei, det er et utmerket poeng - og jeg er 100% enig med deg. Min korte erfaring med hobbyen er at det finnes like mange svar som spørsmål desverre. Men jeg tok også en kig på http://www.ricordea-farm.com og der ser de fleste ut til å være i størrelses-ordenen 4cm..Carsten skrev:Nu er der ingen der har luret mig, da jeg ikke har betalt for den. Men fordi en anderkendt forfatter der skriver det, er det jo ikke den endegyldige sandhed.