Løst væv på Acro

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Løst væv på Acro

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg har lige investeret i et par skønne Acropora koraller.
Den ene er begyndt at få noget som kunne ligne RTN. Vævet løsner sig nede ved roden. Øv.
Tror bare jeg er uheldig med denne, for mine andre acro står pæne.
Området er ca 3x1 cm. Håber ikke det spreder sig yderligere.

Mit spørgsmål er så om jeg måske kan være heldig at det ikke spreder sig yderligere og koraller vokser ud over det skadede område med tiden??

Eller skal jeg gå i panik og skynde mig at fragge den osv? :-)
God Søndag derude. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Løst væv på Acro

Indlæg af Carsten »

Den som er ramt, bør du straks lave fragmenter af, og husk at knække grenene er stykke over hvor vævet har løsnet sig.

Nogle koraller kan vokse ud over det beskadiget væv, men ikke Acropora og slet ikke når skaden er nederst på korallen.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Super. Tak for svaret Carsten. :-)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Du bør nok også kigge på dine værdier, bare for at udelukke.
Jeg har før observeret lignende hos mig selv, da jeg ikke gik så højt op i målingerne.
Derudover så kig på flowet.
Acroporaer (eller de færreste arter) kan ikke tåle direkte flow. Det kan ødelægge deres væv. Det har jeg både set hos andre og hos mig selv.
Ved direkte flow kan man se, at vævet nærmest bliver blæst i stykker.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Min Kh ligger stabilt på 7,7 og Ca ligger på 430. Er stille og rolig begyndt at forøge disse, så jeg har lidt buffer.
Min No3 ligger på 10. Denne vil jeg prøve at få ned med vodka, hvis ikke den daler af sig selv, nu hvor jeg har byttet en temmelig stor Foxface væk til en meget lille. Samt en anden fisk er solgt... Det burde jo sætte belastningen af systemet ned, da der ikke skal fodres i samme mængde mm.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Vær desuden opmærksom på temperaturen disse dage. Det kan også belaste Acropora'erne hårdt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

MarkBruhn skrev:Min Kh ligger stabilt på 7,7 og Ca ligger på 430. Er stille og rolig begyndt at forøge disse, så jeg har lidt buffer.
Min No3 ligger på 10. Denne vil jeg prøve at få ned med vodka, hvis ikke den daler af sig selv, nu hvor jeg har byttet en temmelig stor Foxface væk til en meget lille. Samt en anden fisk er solgt... Det burde jo sætte belastningen af systemet ned, da der ikke skal fodres i samme mængde mm.
Fiskene vil på ingen måde lide nød, hvis du giver dem en hel faste uge, og derefter nedsætter fodringen til 2-3 gange om ugen - tværtimod.
Det sammen med et vandskifte burde få no3 ned i et bedre leje
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Er gået over til at fodre med ren pellets, da jeg på den måde bedre kunne styre at det hele blev spist den ene gang daglig. Det med flagerne tænkte jeg at der måtte være en del partikler, som ikke blev spist og dermed kunne gi No3.
Tror jeg vil sulte dem indtil Fredag og så se om det vil ha indvirkning i min No3 måling. Derefter vil jeg kun fodre hver anden dag. Det burde da i hvert fald ha en indvirkning.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Sådan lige her og nu, vil du formentlig ikke kunne se nogen ændring, med mindre du har en god stor portion Caulerpa til at suge nitraten op.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Har en rimelig bestand af caluerpa, men ikke så overdrevet meget. Har masser af LS og en rimelig skummer.
Tror du ik det måske vil kunne ses på målingen efter en uge, eller er det en mere langsigtet proces med at minimere fodringen??
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Du har målt din No3, men hvad med Po4?
Har du målt den?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

MarkBruhn skrev:Har en rimelig bestand af caluerpa, men ikke så overdrevet meget. Har masser af LS og en rimelig skummer.
Tror du ik det måske vil kunne ses på målingen efter en uge, eller er det en mere langsigtet proces med at minimere fodringen??
Det er en langsigtet løsning hvis du ikke laver et vandskifte.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Der er ikke nogen regel uden undtagelse, Acropora kan godt være i stand til at lukke vævsskader af sig selv!! min kammerat har en Bali slimer som mistede vævet på næsten hele den ene side helt ned til basen, idag er den komplet helet op med nyt væv. Har selv en Acro som mistede noget væv ved basen den er også "groet" sammen igen, men det skal understreges at det nok hører til sjældenhederne.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Hej Erik.
Jeg måler aldrig for Po4, da jeg ikke kan skaffe et pålidelig testkit.
Har haft problemer med cyano for ikke så lang tid siden. Det tog jeg som et tegn på for høj Po4. Satte min reaktor på med en god omgang Rowaphos og forøgede cirkulationen bagved mine sten. Skal lige love for de Cyano forsvandt hurtig. Idag er der ingen alger overhoved. Selv min rude som jeg renser en gang om ugen er næsten ikke beskidt. :-)

Carsten: Jeg laver et 10% vandskifte fast hver Søndag. Måske jeg skulle prøve med 20% her i weekenden og se om det hjælper bedre på No3 problemet. Ellers må jeg hoppe på vodka vognen igen. Er bare lidt nervøs for dette, da jeg mistænkte min vodka dossering for at antænde cyano udbruddet sidste gang...
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"