RowaPhos - Hjælp til mængde

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

RowaPhos - Hjælp til mængde

Indlæg af Petercw »

Hej med jer :wink:

Jeg har lige fået en D-D reactor ind af døren fra Carsten, sammen med en spand RowaPhos.

Der står i "manualen" at der skal doseres ca 100 ml til 400L vand.
Jeg har små 300 (250 i main tank + sump)

Jeg tænker at jeg måske skal starte med 50 ml, men måske er det endda for meget.
Alting i vores hobby skal jo gå langsomt, så jeg må vel heller ikke sænke mit niveau af PO4 for hurtigt?

Jeg er ærlig talt ikke sikker på hvad min PO4 ligger på.
Jeg har længe efterspurgt de mere nøjagtige PO4 tests, men jeg får ikke rigtig noget svar når jeg spørger til dem.
Det eneste jeg har at gå ud fra er mine salifert test, som sikkert er så upræcise og svære at aflæse, at resultatet er uden betydning.

Hvad ville i gøre i min situation?

Det er første gang jeg har en reactor, så jeg har ingen erfaring med den slags.

Jeg ved at mit flow skal kære langsomt igennem og den slags, men det er mængden af RowaPhos, som jeg er i tvivl om.
Jeg har alger på både glas, sten og bund så jeg ved at der er en del PO4 til stede. Jeg vil undgå et hurtigt sving i værdien, så hvordan vurdere man hvor meget der skal til? :h

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 1
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: RowaPhos - Hjælp til mængde

Indlæg af bima »

Put 3-4 spiseskefulde i.
Lad det stå og "danse" i reaktoren.
Og skift det om 4-6 uger.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Helt enig med Henning :-)

Du har intet at være nervøs over.
Dine dyr vil slet ikke opleve et chock pga hurtig fjernelse af Po4.
Jeg tror såmænd ikke du kan måle Po4, det er jo optaget og bliver konstant optaget af algerne.

Det fede ved alger i fht fx en guldhamster LOL, er at alger har ikke kindposer. Dvs de kan ikke 'gemme' til i morgen, da de heller ikke har fedtdepoter.

derfor vil de hurtigt være på returen når fremtidig føde=P bliver taget fra dem :-)

Held og lykke

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Følg doseringen - det er sikrest. Jeg har én gang oplevet at Xenia smeltede væk efter et Rowa-skift.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Når jeg har kommet sådan 3 skefulde i.
Jeg målte det til at være 40 ml.

Det ser nu ret underligt ud. Det ser ud til at det bliver siddende nede i bunden af reactoren og ligesom "klistre" sig fast til den gule skum ring dims.

Har lige taget et par billeder.
DSC_1714.JPG
DSC_1713.JPG
DSC_1712.JPG
Den står bare løst i sumpen indtil jeg er færdig med at justere.
Kan det passe at vandet som kommer ud af reactoren er rød/brunt og snasket?
Det lignede vand fra vores haner, når der har været arbejde med vores rør. Sådan rustent.

Skidtet er jo fint som støv, så det ser næsten ud som om det bare fiser ud af monsteret her.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 355
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Du har ikke skyllet det før brugen vel?
Jeg plejer at skylle mit et par gange i Ro vand, for netop at undgå at få alt det røde støv ud i akvariet.
Jeg bruger ca 300 ml. til 2200L og skifter hver 4 - 6 uge.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Nej jeg har ikke skyllet det.
Det vidste jeg ikke at man skulle.

Men er det normalt at det hele sætter sig i bunden?

Prøvede lige at tage et "close up" billede her:
DSC_1715.JPG
Det er nok lidt rystet, men det er da tydeligt at det sidder nede i bunden.
Det ser lidt underligt ud.
Brugeravatar
bima
Reactions: 1
14
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Jeg lader lige det første brune vand ryge ud.
Men det skulle ikke,lave nogen skade hvis det kom i DP.

Kommer Rowaen ikke op og danse,når du kører vand igennem???
Lig evt en lille film op
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
14
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Og du har ikke byttet ind og udgang?
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
13
Postnummer: 7500 Holstebro
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af Phycopat »

Det stopper meget hurtigt :)
Oplever det også hvergang jeg selv skifter rowa, efter 1 min så er vandet igen rent når det kommer ud..

Skulle vist ikke hverken gøre noget eller betyde noget har jeg læst mig frem til..
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
13

Indlæg af Phycopat »

Syntes ikke at det ser ud til at de er byttet ? Den i midten er ind og den i siden er til vand ud ?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Det burde ikke ligge stille.
Du er sikker på at røret nedefra går op i den studs der sidder i låget.
Jeg har en af de første gange været ude for at røret gik forbi og så virker den ikke efter hensigten.
Hvilken pumpe har du på?
Selv en lille pumpe skulle fint kunne drive den ordentligt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Jeg har lige købt reactoren hos Carsten. Der fulgte det hele med, slanger og pumpe.
Det er en D-D, jeg har taget et billede af den her:
DSC_1719.JPG
Nu har jeg slukket den og taget den op.
Der er noget helt galt.

Ca. 10% af det hopper og danser fint rundt, resten ligger bare ovenpå og under den gule svampe ting. Den gule ring er så grov at det ryger lige igennem og ned under den.

Nu har jeg taget den op. Som i kan se ligger det både over og under svampen. Der er det altså klumpet sammen.
DSC_1720.JPG
DSC_1717.JPG
Det er vel ikke meningen at det skal se sådan ud?
Er det ikke meningen at materialet skal svæve rundt mellem de to svampe?
Svampen i bunder er ikke til megen nytte.

Det er set fra toppen:
Den øverste svamp.
Den øverste svamp.
Jeg havde ca 5-10 cm vand i reactoren, da jeg kom Rowa i.
Måske den skal være helt fuld af vand?

Jeg synes bare at det droppede til bunds med det samme og blev ligesom siddene dernede.

Der står på reactoren at den er beregnet til det her fine RowaPhos materiale, så jeg forstår ikke hvad jeg gør forkert.?? :h

Edit: Hov lige for at køre det klart, der er ikke byttet ud på ind og udgang :wink:
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Når jeg har prøvet at optage en video.
Det er sgu ikke nemt med en lommelygte i munden og ind i sådan et lille mørkt skab, hehe.

I kan se det her: " onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har haft reactoren ude, renset den tjekket at alt er som det skal være og samlet det igen. Denne gang var den fyldt med vand da jeg lige så stille dryssede de tre ske fulde rowaphos ned.

Hvad ... kan det være? :embarassed:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Hvor meget vand kommer der igennem? På pumpen sidder der en skrue hvor du kan justere hvor meget vand den skal give, skru helt op for den.
På billede #4 synes jeg da det ser rigtigt ud.

Edit: Synes også det ser ok ud på videoen
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej igen

Set herfra er det oz ok, mon ikke du bare blev lidt chokeret over det første brune vand der altidkommer ud ?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Som der tidligere er blevet spurgt, har du så ikke byttet på ind og udgang ? Det vand som pumpes ind i reaktoren skal først igennem det rør sår er i midten af reaktoren således at vandet pumpes ind fra neden, og så skal dit rowa ligges oven på din nederste filtersvamp, så skal flowet reguleres så det står og "danser" midt i reaktoren.

Hvis du har placeret din rowa under den nederste svamp og sat slangerne rigtig på kommer rowa'et ikke til at "danse i reaktoren.

Hvis du har lagt dit rowa rigtigt men sat slangerne forkert på så bliver rowa'et presset igennem den nederste svamp.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Kasper j. skrev:Som der tidligere er blevet spurgt, har du så ikke byttet på ind og udgang ? Det vand som pumpes ind i reaktoren skal først igennem det rør sår er i midten af reaktoren således at vandet pumpes ind fra neden, og så skal dit rowa ligges oven på din nederste filtersvamp, så skal flowet reguleres så det står og "danser" midt i reaktoren.

Hvis du har placeret din rowa under den nederste svamp og sat slangerne rigtig på kommer rowa'et ikke til at "danse i reaktoren.

Hvis du har lagt dit rowa rigtigt men sat slangerne forkert på så bliver rowa'et presset igennem den nederste svamp.
Ja. For mig ser det også ud som om der står lidt rowa og danser i det lille rør..

Ifølge brugsanvisningen anbefaler de at det ikke bliver skyllet hvis det bruges i en filtersok, men at man bør gøre det hvis man kører reaktor. Men som andre har nævnt, skriver de også at snavset ikke skader noget.

Og så står der altså g for gram og ikke ml. i Rowas brugsanvisning. Rowa kan fylde ret så forskelligt alt efter hvor hårdt du trykker det sammen.

mvh.
Peder
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Jeg mener at jeg bruge 1 dl/ 100 ml rowa pr. måned på mit gamle 375 liters. Det passede meget godt. Måske var det for meget men en bøtte holder cirka et 1 år så det bliver ikke så dyrt.

Jeg skyllede det ved at lade det kører i 10 min i en spand med 20 liter osmose vand og derefter flyttede jeg det over i sumpen. Der sker intet ved at der ryger lidt rowa-støv over i akvariet.

Men jeg synes nu at seaklear er meget nemmere efter at have prøvet begge. Seaklear og også billigere i længden pga. at man ikke skal bruge så meget + at man ikke har en fødepumpe som trækker strøm. Men de er helt sikkert lige virksomme.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Er der forskel på de to svampe i "grovhed"?
Syns bare det ser sådan ud på billederne.
Jeg fylder altid min når den er tom og lader pumpen fylde den (man skal lige holde på reaktoren indtil luften er presset ud).
Jeg passer godt på ikke at komme til at hælde noget ned i midterrøret. Det kan også være derfor der danser noget inde i røret.
Ellers ser den jo normal ud.

Erik

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Som Phycopat skriver, den i midten er indgangen. Hvis man kigger på billede #3 er der ingen pumpe på den yderste, ergo må pumpen jo være på den i midten.

Selv om man siger, det ikke skader at der kommer lidt rust ud i vandet, ville jeg nu alligevel vælge, at sætte pumpe og udløbslange over i skummerkammeret. ´Selve reaktoren kan godt blive i det andet kammer.

Der er, som Erik skriver forskel på de 2 svampe. Mener den grove skal være øverst
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Hej med jer,

Tak fordi i hjælper med gode inputs.
Vil lige slå helst fast at ind og udgang er sat korrekt på.
Der står "In" og "Out" der hvor jeg kobler slangerne på, så der er ikke noget at være i tvivl om :GO
"In" kommer fra pumpen og "Out" går ud i sumpen.

Der er skam lidt Rowa som danser rundt. Ca 10-15%, resten ligger nede på den gule svamp.
Jeg har taget et billede her, som måske illustrere det lidt mere tydeligt:
Billedet er taget gennem glasset. Kan i ikke tydeligt se den store mængde som ligger på svampen?
Billedet er taget gennem glasset. Kan i ikke tydeligt se den store mængde som ligger på svampen?
Det er jo ikke meget RowaPhos som jeg har i (3 ske fulde) så 80% af det ligger altså bare der på svampen og griner af mig.
Skal det ikke bydes op til dans? :h

Hvad angår det brune vand, så er der helt styr på det nu.
Det var kun de første 5 minuter, nu er vandet helt klart. Men Rowa'en danser jo heller ikke.

Jeg har været meget opmærksom på, at jeg holder det rør i midten tæt og der er ikke kommet noget Rowa ned i det rør.
Jeg har holdt en fed tommelfinger over det, imens jeg kom Rowa i reactoren :GO

Det virker bare som om det sætter sig i den svamp og ikke kan blive blæst op.

Begge svampe er ens.

Hvad angår tryk, så har jeg åbnet helt for den "ventil" som er på slangen og jeg har forsøgt at skrue pumpen helt op og helt ned, det lader ikke til at gøre nogen forskel.

Comon and dance with me Rowa! :h
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Så tror jeg ikke du har det store problem. "Danse" har du måske bare overfortolket lidt.
Det er ikke sådan at det skal hvirvles rundt, bare der er lidt bevægelse i mediet.
I mit ligner det bare at overfladen småkoger.
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
13

Indlæg af Phycopat »

Syntes ikke at det ser ud af meget i din reaktor.. Men har jo også selv en nano version, virker dog rigtig godt til min 250L+sump.. (der ligger der ca 2 cm hele vejen rundt oven på svampen) og det øverste lag "danser" eller koger lige så stille..

Kan du være ude i at vandet vælger "den letteste" vej ? Altså igennem svampen hvor der ikke ligger rowa på ? Prøv lige at smide en smule mere Rowa i så den svamp er dækket.. en skefuld eller 2 mere burde vel ikke skade ?

Hvad med pumpen, hvor meget vand smider den igennem ?
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Jamen det er da sikkert mig, som har overtolket det danseri lidt :)

Hvad angår pumpen så laver den op til max 1200 l/t
Det er dog den dårligste pumpe jeg nogensinde har haft med at gøre.
Den er overdrevet stram at justere op og ned i styrke og den larmer og brummer som de vilde heste. Forfærdeligt!

Jeg må finde en lille tunze silence eller noget andet, som ikke larmer så meget.
Skuffende.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

nbd skrev:Følg doseringen - det er sikrest. Jeg har én gang oplevet at Xenia smeltede væk efter et Rowa-skift.
- Godt tip - hvor meget skal man OD så???

- Og er der korrekt forstået at Xenia frigiver NO3 + evt. PO4 når de "Nukes" og altså ikke fjernes manuelt?

@PeterCW: Pt er det vist ROWA's testsæt til PO4 man skal have fat på, men som Pederrevnørd har lært os, så kan man ikke måle det der alligevel bliver optaget af algerne...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

amddurin skrev:
nbd skrev:Følg doseringen - det er sikrest. Jeg har én gang oplevet at Xenia smeltede væk efter et Rowa-skift.
- Godt tip - hvor meget skal man OD så???

- Og er der korrekt forstået at Xenia frigiver NO3 + evt. PO4 når de "Nukes" og altså ikke fjernes manuelt?

@PeterCW: Pt er det vist ROWA's testsæt til PO4 man skal have fat på, men som Pederrevnørd har lært os, så kan man ikke måle det der alligevel bliver optaget af algerne...

:beer:
Det er korrekt opfattet. Det du kan måle er den uorganiske Po4.
Så vidt jeg ved er det der er optaget, blevet til organisk Po4 og den kan vi ikke måle da den er bundet og ikke frit tilgængelig.
Vi har for resten væsentlig mere organisk Po4 i akvariet end vi har uorganisk.

Det gælder for øvrigt for alle de ting vi måler for - også de tre hellige. Det er kun det ledige vi kan måle.
Det er bla derfor Mg laver så megen halløj, fordi den binder sig til Ca, altså den ledige Ca.

Mht Xenia, så må det vel også gælde for den - at den frigiver det den har optaget når den dør, på samme måde som eksempelvis Caulerpa.
Noritang frigiver jo også en del Po4 når den spises af fiskene og passerer gennem dem.

Erik

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

OK - Så er det sikkert osse derfor jeg måler en del NO3 her nogle dage efter jeg har bekæmpet Xenia med Aiptasia-X... (Jeg har på alle LS og har fjernet de fleste på 2 sten med i hel flaske (Af de små) med ca. 3dg mellemrum...)

@Petercw: Tunze Silence på 800L/H er osse svær at dreje på ved indstilling syntes jeg... (Den er osse helt ny og tør, så ved pt ikke om det bliver bedre i vand) - men hvis du køber i en fysisk butik kan du jo prøve ad om du syntes at den er bedre...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
14
Postnummer: 3230 Græsted

Indlæg af gnizten »

amddurin skrev:OK - Så er det sikkert osse derfor jeg måler en del NO3 her nogle dage efter jeg har bekæmpet Xenia med Aiptasia-X... (Jeg har på alle LS og har fjernet de fleste på 2 sten med i hel flaske (Af de små) med ca. 3dg mellemrum...)

@Petercw: Tunze Silence på 800L/H er osse svær at dreje på ved indstilling syntes jeg... (Den er osse helt ny og tør, så ved pt ikke om det bliver bedre i vand) - men hvis du køber i en fysisk butik kan du jo prøve ad om du syntes at den er bedre...
Prøv at tage Xenia med en flad pincet, det har jeg stor succes med, bare fat om stænglen fra siden af, og træk stille og roligt til en af siderne, du skal tage fat så langt nede ved roden som muligt, så er de til at trække af. :y
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt: