LED drivere

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

LED drivere

Indlæg af TOSTRA »

Hejsa...
Jeg skal have nogle drivere, men jeg er pludselig blevet i tvivl om hvilke...
Jeg skal ikke have sådan en stor en som i har, for hver driver skal kun drive 2-3 stykker...
Men skal de være dæmpbare, for at man kan montere et potentiometer? Kan man ikke bare sætte den mellem driveren og dioderne og lege, at det er en modstand?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: LED drivere

Indlæg af amddurin »

De SKAL være dæmpbare, da du ikke styre volt på LED men Amp...
Potentiometer styre kun volt... (Det tror jeg i hvertfald...)
Fordelen ved en dæmpbar er at man kan sætte akv. computer til at styre lyset... (Her skal du vælge i mellem alm. 0-10V Dim eller PWM.)

Hvis en LED lyser fuldt ud ved 1300mAh (1,3A) så lyser den 50% ved 650mAh - den bruger næsten samme volt...

Så en driver til kun 2-3 stykker, skal kunne komme langt ned i volt får at du kan bruge den...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Jo, men hvis jeg sætter potentiometeret på den anden side, og driveren er dæmpbar styrer den vel det samme?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ikke hvis potmeter styre volt, så du skruer ned for volt så kan de slet ikke lyse... - Du SKAL styre Amp... (Så driver leverer f.eks. stadigvæk 48V ud til alle LED i rækken, men dæmper Amp ned fra F.eks. 1.3 til 0.65 hvis man dimmer 50%)
På en dæmpbar driver med 0-10V Dim er 50% = 5V til Dim styring...

Du sætter jo 10V igennem potmeter, som du ændre på for at styre lyset og så er det driveren der ændre på Amp og sørger for at der stadigvæk er volt nok...
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Det er jeg ikke helt sikker på, at jeg forstod...
Men du siger, at det ikke virker at sætte potentiometeret efter driveren. Men det ville vel virke at sætte den før driveren?
Kan man få noget, der kan skrue op og ned for Amp i stedet, så?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det er 100 gange nemmere at købe en dæmpbar driver og så styre den med en 10V adapter + potentiometer over Dim indgangen... (Eller via akv. computer til Dim indgangen...)

De koster ikke meget mere end "ikke dæmpbare" drivere...

Før drivere har du jo 230V og det ville jeg ikke sætte til et potentiometer...

Jeg bruger disse til mellem 8 og 12 LED:

Fra USA: http://www.rapidled.com/mean-well-eln-6 ... le-driver/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fra DK : http://www.diy-aqualight.dk/driver/MEANWELL/eln-60-48d" onclick="window.open(this.href);return false;

Du sætter 230V til selve driveren og så skal den have 1-10V på Dim indgangen før at dine LED lyser og 10V giver fuldt lys og 0 slukker helt - derimellem kan du styre lysstyrken og dit potentiometer styre så kun de 10V IKKE de 230V...

Bytter du om på tilslutningerne brænder driveren sikkert af...

Du skal FØR tilslutning til en LED række ind i selve driveren og skrue ned for Amp, men der er en anden historie...

Der er vejledninger som pfd inde på RapidLED.com under driveren og husk at den som hedder LPF-60D-48 er en anden drivere selv om 60 og 48 går igen...

Hvis du ikke vil sætte dig ind i disse ting bør du have hjælp af en som har lavet sin egen lampe, da man kan lave ulykker eller brænde alle 12 LED af på én gang, hvis man skulle have justeret Amp ned til under 1000mA og det ikke blev gjort...

Håber at det gav bedre mening...

:beer:
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Jeg ville nu bruge sådan nogle der er til 2-3 LEDer, for jeg skal/kan ikke bruge mere... Og de skal have 230V ind, men så kan jeg ikke sætte et potentiometer på, siger du?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

TOSTRA skrev:Jeg ville nu bruge sådan nogle der er til 2-3 LEDer, for jeg skal/kan ikke bruge mere... Og de skal have 230V ind, men så kan jeg ikke sætte et potentiometer på, siger du?
Kun hvis du sætter det over den Dæmpbare indgang på Driveren... (Nogle typer Drivere skal styres med 10V over potentiometer, andre kan styres direkte så kun potentiometer sættes over Dim indgangen's plus og minus tilslutning, andre kan PWM og få kan alle 3 ting, så kan man selv vælge hvilken man vil benytte...)

http://www.diy-aqualight.dk/driver/MEANWELL" onclick="window.open(this.href);return false; (Dem med "D" i navnet er dæmpbare...)

De kan ikke nøjes med 3 LED pr driver, så skal driveren kunne starte helt nede på 9V...
En driver styre selv volt, du styre mA, hvis den kan dæmpes altså, ellers har den fast mA)

Der findes drivere til kun 3-4 LED men ved ikke hvilke det osse er dæmpbare...

:beer:
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Indlæg af siqu »

Jeg vil lige hjælpe til hvis jeg kan :)

Det du får ud af stikkontakten der hjemme hedder AC , og det går ind i din driver, atlså 230V / 10-16 A. Det må du ikke lege med. !
AC skal forbindes til driveren, dermed konventer driveren AC til DC, og levere af hængning af driver 0-10 V eks og 1.3 A.

Dvs, for at du vil dæmpe dine lede så skal du have et potentimeter som også kades for en variabel modstand. Det er en ganske almindelig modstand som går fra 0.01 Ohm til 10.kilo ohm som er den mest standart at bruge .

Den modstand , bestemmer hvor meget der kommer ud af driveren til dine led, og det er dig der bestemmer det af hængning af hvor meget dur skruer op eller ned for den.

Både Volt og Amp kan styre lysstyrken af en diode.
Nu giver jeg blot et eks. :
Det du skal gøre for at dimme en led eller (5) er at + kablet fra driveren som skal forbindes til LED derimellem de to forbindelser lodder du det ene ben fra pot til + og det andet til GND( Jord). Potmeter også kaldt variabel modstand, den vil stå i vejen for de Volt der er på vej hen til din led og stoppe lidt af det med mindre den er skruet hel i bund. Kommer an på hvor meget du skruer ned eller op for potten.

En anden ting er at du kan sagtens have dit potmeter på 0, altså der går maksimal volt hen til LED´og potmeter spiller ingen rolle. Men dermed kan du skrue ned for dine A fra 1.3 ned af og dine LED ville dimme også.

Der findes også en anden måde at dimme på og det er PWM ( Puls Width Modulation)
Eks på det :

Du kender det blitz der lyser på diskoteker engang i mellem i takt med musikken ik ? jo.

De kører med en vis frekvens og er måske ud af en sinus bølge tændt 75% og slukket 25% hvilket danne blink metoden.

I virkeligheden så blinker vores lys også i hjemmet da det også er frekvens afhængig men vi kan ikke se det med vores øjne.
da man kan lave ulykker eller brænde alle 12 LED af på én gang, hvis man skulle have justeret Amp ned til under 1000mA og det ikke blev gjort...
Uddyb lige dette .
Jeg forstod at man kan brænde led af ved at tilføje mindre en 1 A på dem ? Hvis det er korrekt forstået så tager du fejl. Eller siger du at hvis max -A =1A og man ikke overholder det så brænder de af ? :GO

:beer: :beer:
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Ok, så du ville sætte potentiometeret efter driveren?
Fedt indlæg, forresten! :GO
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Nemlig.

Meget hurtig tegning.. heheh

Billede
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Så du sætter altså GND på LED'ens -?
Andre, jeg har talt med har nemlig sagt, at jeg skulle sætte potentiometeret før driveren(altså mellem den og stikkontakten)
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

DU skal skut sætte pot mellem stikdåse og driveren :O

Du kan jo ikke manupulere med 230 AC og 10-12 A .. Det dør du af ;)
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

ja altså , når jeg bygger noget så bygger jeg typist med samme GND altså Common Ground. Der sætter du dit pot GND til. Og + til plus mellem driver og LED så styrer du det du skal ;)

Der findet mange forskellige 10k potmeter med 2-3-4-8 osv ben

Der du skal er at finde en pot og læse i datablad hvilket ben der er hvad ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

siqu skrev:Nemlig.

Billede
Er den metode du skitser en man kan bruge til alle drivere som ikke fra fabrikken er bygget til dæmpning?
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Carsten skrev:
siqu skrev:Nemlig.

Billede
Er den metode du skitser en man kan bruge til alle drivere som ikke fra fabrikken er bygget til dæmpning?
Ja, men skal jeg lige lave en ordenlig tegning har fundet en fejl i den der. Det gik lige stærkt nok . :D :?
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Billede

Sådan vil jeg gøre det, hvis jeg stod med en almindelig 3 benet pot som har +,- og signal ben.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

siqu skrev:Billede

Sådan vil jeg gøre det, hvis jeg stod med en almindelig 3 benet pot som har +,- og signal ben.
Logisk nok med + og -, men hvor skal den blå tilsluttes?
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Driveren har et signal kabel der forbindes det blå kabel
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

siqu skrev:Driveren har et signal kabel der forbindes det blå kabel
Hvad så hvis den ikke har det og kun har + og - ud?
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Helt seriøst siqu... er du ikke udannet et eller andet med strøm? syntes jeg du tidligere har luftet i et indlæg. Du burde godt nok få dine skolepenge tilbage. Eller i det mindste undskylde til os andre der har betalt for det.
Begge tegninger er jo en fantastisk god måde at kortslutte sin strømforsyning på.

På et standard 3 pin potmeter er der forbindelse mellem pin 1 og 3 gennem potmeteret. Det er pin 2 der er input og så vælger man enten 1 eller 3 som udgang alt efter hvilken side man vil dreje til for at skrue op eller ned for modstanden. Det vil sige at på tegning 1 er der direkte forbindelse mellem plus og minus hvis man har skruet potmeteret helt op til højre. Og på tegning 2 er der direkte forbindelse mellem plus og minus lige meget hvad man gør.

Carsten skrev:
siqu skrev:Driveren har et signal kabel der forbindes det blå kabel
Hvad så hvis den ikke har det og kun har + og - ud?
Søg på "pwm dimmer" på ebay. Læg mærke til hvilke volt pwm dimmeren kan klare.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Undskyld carsten men tester du mig ?
Alt afhænger af om den kan dimmes eller ej.

Hvis den ikke kan dimmes så ville jeg placere en SMD pot på selve driverens printplade. Men det kommer an på hvilke driver der snakkes om og om det er muligt at få et diagram over selve kredsløbet .
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

kodyl skrev:Helt seriøst siqu... er du ikke udannet et eller andet med strøm? syntes jeg du tidligere har luftet i et indlæg. Du burde godt nok få dine skolepenge tilbage. Eller i det mindste undskylde til os andre der har betalt for det.
Begge tegninger er jo en fantastisk god måde at kortslutte sin strømforsyning på.

På et standard 3 pin potmeter er der forbindelse mellem pin 1 og 3 gennem potmeteret. Det er pin 2 der er input og så vælger man enten 1 eller 3 som udgang alt efter hvilken side man vil dreje til for at skrue op eller ned for modstanden. Det vil sige at på tegning 1 er der direkte forbindelse mellem plus og minus hvis man har skruet potmeteret helt op til højre. Og på tegning 2 er der direkte forbindelse mellem plus og minus lige meget hvad man gør.

hehe jo jeg er uddannet elektronik ingeniør.
Du kan da ikke sige at den kortslutter eller ej, alt kommer da an på hvilke ben der er hvad på den specifikke potmeter så forstår ikke helt det du siger.

Jeg kan da lige slynge en tegning op som jeg personligt har lavet til mig selv da jeg er igang med at bygge en DIY lamp.
Da bruger jeg 2 driver over en lampe med to pot som bliver forsynet selv af ekstern DC forsyning.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ja, jeg mente at f.eks. en LED der kan køre op til 900mA vil holde i kortere tid eller kunne futte af ved at få over 1000mA (Mine Drivere kan køre over 1300mA, hvis de er skruet helt op indeni samt 10V på Dim.)

Har dog lige opdaget at jeg har haft en Royal Blue oppe på1150mA i ca. 2 år uden at den er futtet af, men den holder garanteret heller ikke i 10år...

Den var sat sammen med de hvide ved en byggefejl...
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

amddurin skrev:Ja, jeg mente at f.eks. en LED der kan køre op til 900mA vil holde i kortere tid eller kunne futte af ved at få over 1000mA (Mine Drivere kan køre over 1300mA, hvis de er skruet helt op indeni samt 10V på Dim.)

Har dog lige opdaget at jeg har haft en Royal Blue oppe på1150mA i ca. 2 år uden at den er futtet af, men den holder garanteret heller ikke i 10år...

Den var sat sammen med de hvide ved en byggefejl...
Når okay, tænkte det nok. fy for den, det kunne ha gået galt. Heldig heldig :GO

:h
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

kodyl skrev:Helt seriøst siqu... er du ikke udannet et eller andet med strøm? syntes jeg du tidligere har luftet i et indlæg. Du burde godt nok få dine skolepenge tilbage. Eller i det mindste undskylde til os andre der har betalt for det.

er det her så også forkert ?
Billede
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Billede
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Ja du har så redigeret i den 2. tegning på et tidspunkt. flot. Men på tegning 2 går signalet ind i lampen i stedet for driveren.

og så kræver de ting du siger jo også nærmest en specifik driver. Det er jo ikke standard til alle dæmpbare drivere den information du kommer med. Nogle meanwell fx har noget med 4,7k pot og 0-10v ind i driveren. Går ud fra du erstatter tostras afbrændte elektronik når det går galt for ham.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

kodyl skrev:Ja du har så redigeret i den 2. tegning på et tidspunkt. flot. Men på tegning 2 går signalet ind i lampen i stedet for driveren.

og så kræver de ting du siger jo også nærmest en specifik driver. Det er jo ikke standard til alle dæmpbare drivere den information du kommer med. Nogle meanwell fx har noget med 4,7k pot og 0-10v ind i driveren. Går ud fra du erstatter tostras afbrændte elektronik når det går galt for ham.
jeg siger intet forkert. Det er da op til personen som bygger at undersøge ting til bunds. For at bygge elektronik er ikke bare lige til som at male. Og der er en million forskellige måder at gøre det på .

Det er da ikke mit problem at manden forbinder en driver forkert bare fordi han ikke læser databladet for den specifikke driver han leger med, eller for den sages skyld potmeter som også kan være modsat polet.

Jeg prøver ikke på at få folk til at brænde deres komponenter af :lipssealed:
jeg prøver på at hjælpe med det jeg kan, ingen tvinger nogen som helst til at at gøre det jeg siger eller modsat.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Der er fine tegninger inde på http://www.RapidLED.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er f.eks. info om potmeter og hvilke farver der er hvad på en Mean Well ELN-60-48D dimmable driver: http://www.vinnymarini.com/pictures/rap ... Driver.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Der står osse lidt om hvordan man indstiller Amp inde i driveren...
(Til at sætte max. Amp på udgangen ned, så man ikke brænder sine LED af, hvis de ikke tåler hvad den kan lever på max...)
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"