Systematisk mørklægning

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Systematisk mørklægning

Indlæg af Bingocaller »

Nogen der kører med systematisk mørklægning?

Tænker 2-3 dage om måneden - for at give SPS vækst og slå alger ned?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Systematisk mørklægning

Indlæg af den_ »

Nu kan det godt være jeg spørg dumt med hvordan kan det give sps'erne vækst når lyset er slukket?
De skal da bruge lys for at vokse
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af kanstrup »

Ja jeg er godt nok heller ikke helt med der Marc.? :-)
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
18
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

Umiddelbart er det ikke en metode jeg har hørt om før :) Men kan da komme med mit bud på hvorfor det måske kunne virke :)

Koraller skal i sig selv ikke have lys for at overleve (som jeg har forstået det). Det der gør en koral lyskrævende er deres symbiose med Zooxantheller, der har brug for lys for at leve. Disse alger lever inde i korallerne og som tak levere de så energi i form af næringsstoffer til korallernes vækst :)
Det fikse er så at korallerne ikke kan nyde godt af Zooxanthellerne, når lyset er slukket, da disse jo ikke kan opretholde deres fotosyntese, når der ikke er lys. Det mange koraller så gør i stedet, når de mangler den energi de om dagen får fra Zooxanthellerne, er at puste sig op, så deres tentakler kommer frem. På den måde kan de nu selv skaffe næring til deres livsproces :)

Ved ikke om man vinder noget ved at mørklægge akvariet et par dage om måneden. Til gengæld ved jeg at mange pods, små invertebrater og andre små organismer er mere aktive om natten, og derved kunne en mørklægning måske give anledning til et festmåltid for korallerne :)
Hvorvidt det vil virke eller ej, det ved jeg ikke, men tror da ikke det kan skade at prøve, da et par dages mørklægning ikke ligefrem skader korallerne (det sker jo også under transporten :)

Blot mine tanker om dette emne, kunne være fedt at høre andres :D!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et par dages mørklægning skader ikke korallerne.
Jeg mørklagde engang mit gamle akvarie fordi jeg havde fået nogle underlige skumagtige alger ind. Og da det samtidig var blevet meget varmt, så for at holde temperaturen i et niveau hvor intet tog skade mørklagde jeg akvariet i nogle dage, og opdagede til min store glæde at alger var næsten væk. så jeg forsatte mørklægningen i et par dage mere til en uge var gået. alger var pist væk, og kom ikke tilbage.
Korallerne havde ikke taget skade. En A.loripes havde skiftet farve fra lilla til en flot klar grøn farve, en skade der var til at overse. Korallen fik aldrig den lilla farve igen.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"