Rengøring af akvarie, bedste metode ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Rengøring af akvarie, bedste metode ?

Indlæg af MoG »

Som nævnt i en anden tråd, har jeg netop købt et +700liter . Der er dog masser af kalkalger alm alger osv over ALT! Skummer, retur og pumper osv ligner noget der er løgn også..

Hvordan får jeg nemmest ordnet det uden at ridse ? Jeg tænker på at fylde en god sjat vand i tank og sump med citronsyre i og så sprøjte citronsyre på hele glasset og vaske med en grydesvamp eller skraber? Hvad siger i? Hvordan gør i? Hvilken fremgangsmåde?

Det skal siges at akvariet og sump er sat udenfor, og der får det bare lov at stå. Det er jo nemmere at spule med haveslangen og pjaske med vand på terrassen end i stuen! :wink:
Morten
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
13
Postnummer: 8240 Risskov

Re: Rengøring af akvarie, bedste metode ?

Indlæg af mchr »

Normalvis lader jeg dem stå med en citronsyreblanding, i et par dage, og så med en glasrenser/barberblad går det nemt af, men det er måske lige i overkanten at blande 700 liter
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 355
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Eddike eller citronsyre er godt til at opløse kalk.
Husk at en vis mængde syre opløser en vis mængde kalk, herefter virker det ikke mere.
Så det med at lave en kraftig blanding og lade det stå i et døgn giver ikke noget.
Mange små gentagne behandlinger er det mest effektive.
Hvis du anvender en skraber så husk at skifte klinge ofte. Den mindste rust på klingen kan ridse.
OG SÅ ALLER VIGTIGST. ALTID KUN SKRABE I ÉN RETNING, ALDRIG FREM OG TILBAGE :no: :panic: .
Når man skraber frem og tilbage kommer man til at skrabe i det man allerede har skrabet af og trækker det med under klingen. Det ridser.

Ingen grydesvampe eller andre slibende svampe :naughty: .
Skal du endelig have noget genstridigt af, så mere syre, lad virke, skyl af og så om igen. Efter et par behandlinger bliver kalken porrøst og lader sig nemt fjerne med en skraber.
Er du i tvivl så giv mig et kald. Jeg kan hjælpe dig med både skraber, klinger og ridsefrie svampe til en gros pris.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Mchr: ja det er nok i overkanten at fylde det! :wink:

Erik: jamen det lyder smukt, tak! Jeg giver nok lige et ring, for det kunne nok godt blive aktuelt ! :biggrin:
Ville det være smart at lave en blanding af vand og citronsyre i en forstøverflaske o tage et lille felt ad gangen? Eller bare fylde en god vand i bunden og pjaske det på siderne? Er bare bange for at ridse..
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Du må ikke forstøve syre, heller ikke opløst i vand. Så får du syreholdige aerosoler ned i luftvejene og det er noget biks.
Jeg plejer at lave en god blanding i en skål, så tager jeg noget filtervat, gør det godt vådt og vasker ruderne ind med det.
Du behøver ikke at skrubbe så meget, bare vaske ind/gøre vådt. Det er syren der skal opløse kalken, ikke dig i første omgang. Når syren har gjort kalken porrøst, tager du resten med skraberen.
Du kan forøvrigt, til de blå handysrabere, få blade der er en smule smallere så du ikke kommer til at skrabe i siliconen.
Neonfisken sælger de blade (mener de koster 50,00 for en pakke med 10 stk.). Dem kan jeg ikke få hos min leverandør. De har kun med fuld bredde.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Med fare for at det lyder dumt.. Men ville en ganske alm højtryksrenser til hobbeybrug kunne bruges?

Der sidder rigtig rigtig meget kalk/salt/alger osv.. Så jeg tænkte på om andre før havde brugt dette med succes? Jeg vil selvfølgelig ikke spule direkte på fugerne, men blot tage de store flader på glasset...

Er det go eller no-go?

Lige et bonus spørgsmål: jeg ville egentlig godt have alle 3 tankegennemføringer ud, så jeg kan gøre det ordentlig rent i overløbskammeret og give dem ny silicone... Er det dum at skære dem ud?
Morten
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej Morten.

Ved godt et 700L er liidt svært at løfte rundt på.. Men kan du få det ned at ligge på siderne så kan du bruge modellervoks til at lave en lille dæmning der kan holde på syrevand til kalken er opløst.
Jeg gætter på det er langs fugerne og i hjørnerne det er slemt..
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

PederP skrev:Hej Morten.

Ved godt et 700L er liidt svært at løfte rundt på.. Men kan du få det ned at ligge på siderne så kan du bruge modellervoks til at lave en lille dæmning der kan holde på syrevand til kalken er opløst.
Jeg gætter på det er langs fugerne og i hjørnerne det er slemt..
Det er da et glimrende forslag.
Alternativt kan man bruge toilet- eller køkkenrulle som gennemvædet med syrevandet og klæbe det op på fugen.
Det skal skiftes tit, men det virker.
Vi bruger det bla til at tage den kalk der danner sig på "bagvæggen" i toiletkummer, der hvor vandet kan løbe ned når toilettet løber lidt.

Erik

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Jeg vil da prøve noget af det I siger, Peder og Erik. Prøver at smide noget gennemvædet papir på . Tak for forslagene.

Ingen der tør/vil svare på det med højtryksrenseren?:-) i teorien vil det jo være temmelig hurtigt, og ligetil da akvariers står i haven pt. Er blot nysgerrig efter at Vide om nogen har forsøgt sig med det før..
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Jeg har prøvet det på min havedam og det kunne folien fint klare.
Men jeg ved ikke om fugerne i akvariet vil kunne klare det.
Nu brugte jeg ikke en hobbymaskine, som jo nok kører med lavere tryk end min, så måske kunne det lade sig gøre.
Glasset tror jeg ikke tager skade.

Erik

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

ok.. men det kunne godt være at jeg skulle lade være - bare for en sikkerheds skyld! :wink:

Beklager at jeg lige leger Spørge-Jørgen her... men jeg ville mægtig gerne lige have lidt respons på mit spørgsmål længere oppe. Ved godt at det ikke har noget med rengøring at gøre, men det er lidt nemmere at holde det i denne tråd end at oprette en ny.

Det er vedr. spørgsmålet om de tre tankgennemføringer jeg ville pille ud/skære af, så jeg kunne få rengjort overløbskammeret ordentligt og ligeledes få givet den en ny gang silicone...? :smart: er det dumt?
Morten
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af PederP »

MoG skrev:Det er vedr. spørgsmålet om de tre tankgennemføringer jeg ville pille ud/skære af, så jeg kunne få rengjort overløbskammeret ordentligt og ligeledes få givet den en ny gang silicone...? :smart: er det dumt?
Undrede mig egentlig lidt over det spørgsmål. Er det normalt at lime sine gennemføringer i? Jeg har aldrig gjort andet end at skrue det sammen så det er nemt at rense..
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Du kommer vel silicone på for at tætne? Det ligner bare at forrige ejer har sat det godt og grundigt fast med silicone og lim.

Men jeg ville som sagt gerne have det af og rengøre ordentligt.
Morten
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af PederP »

Næh, heller ikke for at tætne. Det har aldrig været nødvendigt.

Men det kommer vel an på om sælger har har kommet lim på selve gummi pakningen? Den tror jeg du vil få svært ved at rense uden at ødelægge den.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af PederP »

Forresten!

Jeg har lige lært silikone fjerner fra Danalim at kende. Et super produkt - brugte det da jeg skulle have frontruden ud af mit 900L.
Man skal selvfølgelig afdække alle de andre fuger i området godt og grundigt, det kan virkelig æde sig gennem en fuge!.
Silikonen er lige til at fjerne med en klud bagefter, og det bliver som nyt. :)

Det må da være noget for dig?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Jamen jeg må prøve at se om det er til at få fra hinanden.. ellers må jeg prøve det du omtaler.!:-)
Morten
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Mine rørføringer er osse bare skruet hårdt fast med hånden og den gummipakning der er i sørger for at det er tæt...
(Nylon dims på den side der skrues på, gummi på den side der IKKE drejes nogle steder...)
Ved evt. skruenøgle skal der kun strammes lidt og forsigtigt til efter brug af fingrene til at stramme omløberen til med...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"