Erfaring/meninger om Zetlight PROSeries ZP 3600 LED

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Erfaring/meninger om Zetlight PROSeries ZP 3600 LED

Indlæg af iceMD »

Hej, som overskriften lyder, så søger jeg erfaringer og/eller meninger om LED lampen: Zetlight PROSeries ZP 3600

Grunden til dette er, at jeg selv synes den lyder til at være en fornuftig LED lampe, men samtidig er jeg meget i tvivl om den vil være nok til mit kommende akvarie.

Mit kommende akvarier får formentligt målene L: 100cm D: 60-70cm og H: 50cm, altså et akvarie på mellem 300-350L. Producenten siger selv, at lampen kan dække akvarier med en længde på op mod 120cm og en dybde på 48-88cm, så umiddelbart burde lampen jo kunne dække mit kommende akvarie, men på den anden side synes jeg at 144w lyder af lidt, da jeg jo gerne vil kunne holde både nogle SPS og LPS :P

Så hvad er jeres erfaringer og/eller meninger om denne lampe? :D
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Re: Erfaring/meninger om Zetlight PROSeries ZP 3600 LED

Indlæg af iceMD »

Hvis andre skulle være interreseret i denne lampe, så har jeg lige fundet et review af en amerikansk sælger:
http://www.aquariumadvice.com/forums/f1 ... 48333.html" onclick="window.open(this.href);return false;

I det sidste post skriver han noget om par-målinger i han 120*60*60 tank, og umiddelbart synes jeg det lyder lovende for en enkelt lampe på kun 144W :)
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

Er der slet ikke nogen der har erfaring med dette lys? :)
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af kanstrup »

Den er jo kun lige kommet på det nordiske marked, så der går nok lidt før du kan få nogle danske anmeldelser.?
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

.......
Fejl.
Senest rettet af apfolmer fre 14. jun 2013 23:34, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

og der må da næsten være en af dem der har købt denne lampe, der er medlem af dette forum :D!?
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

iceMD skrev:og der må da næsten være en af dem der har købt denne lampe, der er medlem af dette forum :D!?
Det kan jo være der er sneget sig et "0" for meeeeeget ind :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

Måske, men man kan jo stadig være heldig ;)
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af kanstrup »

apfolmer skrev:Der er da solgt +100 stk ifgl Reeffarmer selv, så der må da være nogen der kan sige noget om dem.. :f2:
Det var vidst kun nano lamperne? Det der bliver spurgt ind til her er pro 3600 serien.
Brugeravatar
reeffarmer
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 8600 Silkeborg

Indlæg af reeffarmer »

Zetlight er blevet ret populære i Tyskland som også har grossister af disse lækre lamper - vi har så solgt en masse af dem til Norge og Sverige, men pt ikke det store i DK, så der går nok lidt tid før div ligger billeder osv op.. Vi sætter selv 4 stk nano op og her kommer der masser af Info..

Ps - der er masser af mere Info på reef central, hvor lamerne også er IN ..
Følg os på Facebook

ZETLIGHT forhandler - få det vildeste LED lys her..

Mvh Troels Nielsen
Webshop - http://www.reeffarmer.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mail - Reeffarmer@live.dk
Kun åben efter aftale - tlf 20 72 95 25
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Nu ved jeg godt du spørger specifikt om den zetlight... men har du kigget på en maxspect razor 160w?
Den er da 1300kr billigere og har flere watt end den zetlight du spørger til. Den er da også flottere at se på, og så bruger maxspect dioder fra lidt mere kendte producenter, i stedet for de der multichip leds.
Det er også en lampe som folk har erfaringer med. Og så vidt jeg kan læse mig frem til rundt omkring, er langt de fleste tilfredse med den.

edit: ja flot.... man kan ikke engang skrive "m a x s p e c t   razor 160w" uden det fucker op
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

nej det er mega irriterende, at man åbenbart kan købe sig til, at når man skriver et produktnavn så går den ind på en hvis webshop!
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

#kodyl:
så vidt jeg ved, så svarer det at sammenligne to LED lampers effektforbrug til at sammenligne pærer og bananer :) Forstået på den måde, at det kan man da godt, men man vil ikke rigtig få noget brugbart resultat :)
Så vidt jeg ved så bygget M a x s p e c t lamperne på "KUN" to typer LED, mens Zetlight pro lamperne er bygget på 4 forskellige typer, hvoraf de 3 er udvalgt fordi de netop har de bølgelængder, der skulle have den bedste effekt på fotosyntesen/væksten i vores koraller :) Derfor vil jeg måske endda tro, at lamperne nok yder nogenlunde det samme, selvom Zetlight lamperne bruger ca. 16 watt mindre :)

Eller er det mig der har misforstået noget fuldstændig? :D

Jeg har så lige tjekket M a x s p e c ts hjemmeside, og det ser ud til, at deres lamper også benytter sig af flere forskellige LEDer for at opnå bedre vækst :P Er det mig der er helt galt på dem, eller brugte den første generation af disse lamper ikke kun nogle blå og hvide LEDer? :P
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Jo det gjorde den, men lamperne bliver jo udviklet hele tiden. Jeg kender ikke Zetlight, men maxspect fungere rigtig godt og man får virkelig noget for pengene.

Men du kan da prøve en Zetlight, det er da helt sikkert og en rigtig god lampe. Personligt synes jeg at max spect razor er flottere.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Ja du har jo sådan set selv fundet ud af at max spect ikke kun er blå og hvide leds.
Nu er jeg på igen måde ekspert i leds og deres bølgelængde, så hvis jeg siger noget forkert er der lige nogle der må rette mig.
Det der er i max specten er at den har nogle 3000k pærer. De gør vist, som jeg kan forstå det, lidt af det samme som de røde og grønne gør det i andre led lamper. De 3000k er i hvert fald mere varme og farverige i det og giver mere af det røde og grønne spektrum end højere kelvin pærer gør det. Om det er helt lige så godt som røde og grønne leds skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Anyway... jeg tror slet ikke den zetlight er en dårlig lampe. Jeg har selv lavet diy led med lidt af samme slags multichip pærer som også zetlight bruger til deres hvide pærer. Og de funker da egentlig meget godt for mig. Men de kommer ikke op på samme lumens pr watt som ved cree dioder.
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

Altså der er en sammenhæng mellem kelvin graderne af lyset også de bølgelængder lyset udsender ;) så det har du nok ret i :D
Kort: kelvingrader (lys - ikke at forveksle med temperatur kelvin) er sat efter hvilken farve en sortmalet "radiator"(kalder de det vidst på engelsk, men kan ikke helt huske om det nu også er dette) får når den varmes op :P Bølgelængden af det synlige lys, hænger så sammen med nogle bestemte farver :P

Her er en figur over hvad lys er ved de forskellige bølgelængder. Der skal især ligges mærke til at dette kun er synligt omkring ca. 300 nm til 800 nm:
em_spectrum.jpg
Og her er en figur over hvilken farve lys har ved en bestemt kelvin grad (lys):
color-temperature_small.jpg
color-temperature_small.jpg (36.36 KiB) Vist 1193 gange
Som det kan ses har lys med en kelvingrad på ca. 3500 en grønlig farve, og derved vil lyset også have en bølgelængde på ca. 500-550nm :D på den måde hænger det sammen :P Hvis dette var en dårlig forklaring, så kan du bare skrive :) vi lærte meget om det i fysik, så kan nok forklare det lidt bedre, og er desuden ved at skrive en længere artikel om lys til akvariebrug som jeg har tænkt mig at poste på wikien eller herinde - hvis eksamenerne giver mig tid til det :D!

Men efterhånden virker det mere fornuftigt for mig at købe 2 * 120W M-axspect, da jeg højst sandsynligt kommer til at få en midterstiver i akvariet :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"