"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af crazy seahorse »

For at tage Jerslevs glimrende initiativ op, har jeg lavet det her oplæg til debat.

Nu er jeg kommet i en alder hvor de fleste af os bliver indhentet af fortidens synder, eller rammes af almindeligt slid.
Jeg lyder som en gammel sporvogn når jeg står op om morgenen og de dage hvor jeg sprang ud af sengen, fuld af energi, er ikke så talrige længere.
Men mindre kan vel også gøre det.
Men man kunne jo tage en tur til lægen og bede om en pille eller to og så skulle den ged vel være barberet.
Men hvad kommer mine aldersskavanker egentlig det her ved?

Jo, jeg tænker på alle de forskellige midler vi kan købe til at komme i vores akvarier til/for både det ene eller det andet. Vi beder om en pille så det kan gå over.
Når vi rammes af diverse skavanker, så skyldes det for en stor del - vores livsstil. Vi spiser forkert og for meget. Vi drikker for meget. Vi får ikke nok motion, ja listen er lang.
Men er det ikke det samme der sker i vores akvarier?
Jeg vil vove den påstand, at over 90% af de problemer vi render ind i, kunne have været undgået hvis vi havde tænkt os om.
Stort set alt der sker i et akvarie er jo resultatet af noget vi har gjort eller har puttet i akvariet. Og der forsvinder ikke noget, med mindre vi fjerner det igen.
Der er selvfølgelig ting der er uden for vores rækkevidde, strømsvigt og naturkræfternes hærgen feks. Tyfoner er ikke almindelige hos os, men det har lagt mange akvarier ned henne i USA. Jeg har læst om mange pragtakvarier som måtte startes op igen på den konto.

Men vi slås med for høj Po4, med cyano, værdier der løber fra os, med fisk der æder noget de ikke burde og jeg kunne blive ved. Alle disse ting er oftest selvforskyldte. Og så prøver vi at købe en pille så det kan gå over.
Og det skønne er - at det kan vi godt få!!! MEN, som med medicin til os mennesker, så kan der være bivirkninger eller utilsigtede sideeffekter.
Feks, når vi forsøger at få vores No3 op, så tilsætter vi noget som får den op og så får vi alger. Også her er listen lang.

Det er ikke for at pege fingre og lyde bedrevidende, for jeg har prøvet det meste selv. Jeg har også haft en Navarchus i mit akvarie, selvom jeg vidste at der var en stor sandsynlighed for at den ville få smag for mine koraller. Mine værdier har også været helt ude af proportioner. Jo, jeg har været der.

Det første lægen kigger på når man kommer op og beder om en pille så det kan gå over, er ens livsstil. Det kan da godt være han kan give dig en pille så du taber dig, men han vil nok bede dig om at droppe bassen til morgenkaffen hver dag. Det er jo ellers en menneskeret og det har aldrig været et problem.
Men det er det nu og din krop er ligeglad om du mener det ikke betyder noget. Den reagerer på det, når du gør noget du ikke burde.

Det samme gælder for vores akvarier. Den der med at "vi kan altid komme noget i der fjerner det" kan ikke kompensere for at vi ikke gør det der er rigtigt.
Pludselig falder hammeren og så går det stærkt. Og plejer er, også i akvariesammenhæng, død og borte.
Jeg kører fast med RowaPhos i mit akvarie, men det er et kompromis - en kalkuleret risiko kan man kalde det, fordi jeg har valgt at have store fisk i.
De skal have noget at leve af og det giver en del næring til akvariet. Men hvis jeg ikke holder antallet nede og hvis jeg ikke passer mine vandskift, så ramler det på et tidspunkt.

Det kommer nok ikke som den store overraskelse for nogen, at jeg ikke er tilhænger af at hælde forskellige "piller" i mit akvarie.
"Piller" kan ikke kompensere for, at jeg ikke overholder de "spilleregler" der er i mit lille lukkede system.

Min påstand er den, at vi med en lille smule mere omtanke, kan undgå over 90% af alle de midler der puttes i vores akvarier - for at rette op på vores egne fejltagelser.
Groft sagt, så er det, efter min mening, en sovepude som skal gøre det muligt for os, at fortsætte af den vej som har bragt der, hvor vi nu er havnet.
Jeg ved den var i en af signaturene, men en kineskisk vismand sagde engang - "hvis vi ikke ændrer kurs, havner vi der hvor vi er på vej hen".

Jeg håber ikke jeg støder nogen og det er ikke bare et mavesurt oplæg. Det er ment i den bedste mening.
Så jeg kunne vældig godt tænke mig at høre hvad I mener?
Er jeg for firkantet? For gammeldags? For negativ? For udviklings- og fremskidtsbremsende?
Lad høre.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af Carsten »

Det er jo nok den tendens der er i samfundet, som også har ramt vores hobby. Alt skal ske her og nu, og tålmodighed er så meget sidste år.
Men udviklingen bringer også midler frem som virker, og som gør at vi kan have flere og større fisk i akvariet end f.eks. for 20 år siden. Hvor blot det at have en levende stenkoral var absolut usædvanligt.
Rigtigt mange af vores problem er vi helt selv herre over.
Hvor mange fisk i akvarierne dør af sult?? Ingen, snarere tværimod.
Med megen fodring, kommer der også meget ud igen, for ikke at snakke om det foder som fiskene ikke får spist og som ryger om bag stenene.
Fisk har slet ikke samme behov for foder som vi har. Og det meste foder vi giver dem er alt for nærings rigt i forhold til det de får i naturen.

Tror mange af problemerne kunne undgås hvis folk brugte det indvendige af hovedet når de hører/læser om noget "vidundermiddel". lyder det for godt til at være sandt, er det det nok også.

Jeg synes ikke du lyder hverken negativ, gammeldag eller fremskridt bremsende. Du har mange års erfaring, og du har fundet din vej til Rom, som andre finders deres egen.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af KasperT »

Jeg synes det er rigtigt fornuftigt.
Men som ny i faget synes jeg godt nok det er svært at undgå problemer.

Især uden karantæne-akvarie.

Håber det kommer med erfaring og tålmodighed.

Kæmper selv med PO4 som dig, men ellers har det meste løst sig selv med lidt tålmodighed og sund fornuft.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af crazy seahorse »

@ Carsten
Vi er vel stort set enige. Megen god teknik er kommet til i de år jeg har haft saltvand og jeg benytter mig af alt det jeg kan.
Men fælles for det hele er, at de får de uønskede ting UD AF AKVARIET.

@ KasperT
Jeg forstår godt at det er vanskeligt når man er ny.
Det er såmænd heller ikke alle de ting som sker når man er ny, jeg sigter efter.
Når man er ny, så laver man ting man ikke ved man ikke burde lave, men man bliver forhåbentlig en erfaring rigere og kommer videre.
Det jeg er lidt efter er sovepuderne.

Jeg slås forøvrigt ikke med Po4. At jeg kører med RowaPhos er en slags gardering, da jeg fodrer en del.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af søvnig »

Tror ligesom Carsten at meget af grunden skyldes utålmodighed. Jeg har lagt mærke til at mange omtaler deres akvarier som projekter. Ala "Søvnigs 150 L shallow reef projekt"
Og projektet skal helst stå færdigt i en fart, så man kan opgradere og få sig et nyt projekt for derefter at nedgradere igen. Jeg tvivler på der er mange af disse projekter der får lov til at køre med vand i, i mere end 2 år.
Tit og ofte vil der ske det, at man i denne travlhed kommer til at smide for mange fisk i for hurtigt, og gerne kirurger, og så vælter læsset altså. Og så læser man på et eller andet amerikansk site om en eller anden der hedder Dr.Tim, som har opfundet et eller andet mirakkelmiddel på flaske. Og så hælder man det i baljen og venter på resultatet. I stedet burde man nok spørge sig selv, om man ikke har lige travlt nok?
Jeg tror ikke 5 potter pis på mirakkelmidler på flaske. :BA
Næ jeg tror at flere og større vandskift og mindre tilsætninger er vejen frem. Og så tror jeg heller ikke at folk skal være så bange for at lave store vandskift på 25-30%... Jeg aldrig oplevet noget negativt ved det - tværtimod.

VH
Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af Bobbe88 »

Af natur har jeg en skræk for medicin og piller, og ser derfor helst at en evt. forkølelse går over af sig selv, uden hjælpemidler. Ligeledes er jeg meget tilbageholdende og er ikke meget for at kaste mig spontant ud i nye ting.
Dette gælder bestemt også for mig i denne hobby.

Under min opstart sidste år, fik jeg en følelse af, at det nærmest var en nødvendighed, at købe sig fattig i diverse tilsætninger. Dog fandt jeg løbende ud af, at det kunne deles op i Ca, Mg m.m. tilsætninger (naturlige) og så vidundermidler. Sidstnævnte har jeg altid været skeptiske overfor og derfor aldrig prøvet.
Pga. min frygt for at prøve nyt, er det meget begrænset hvor mange tilsætninger jeg har på mit setup, da jeg gerne vil kende til produktets virkning og ikke mindst bivirkning, inden det bliver afprøvet. Dette gælder også med mine fiskebestand - jeg vil være sikker på om systemet kan bære en ekstra og hvilken adfærd den pågældende fisk har.

Jeg er en flittig bruger af dette forum, og synes der er mange nye, som oplever den ene efter den anden af negative oplevelser. Selvfølgelig kan uheldet være ikke-selvforskyldt, men det undre mig meget, da jeg slet ingen problemer har haft. Med tiden har jeg så tilskrevet dette god tålmodighed og at jeg har holdt mig til "basic".

Så jeg er helt enig i, at der er kommet for mange "vupti dupti"-løsninger.
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af Thue »

Dejligt oplæg du er kommet med her, det giver plads til en rigtig god debat. Problemet i dag er jo desværre som de andre er inde på, mangel på tålmodighed. Hele vores verden er efter hånden bygget op på at ting skal ske her og nu ellers er det for sent, desværre. Folk tænker ikke så meget over tingene mere, ej heller planlægger. Desværre er holdningen nok mere i dag støder vi på problemer så findes der noget der kan rette op på det. for det er for tidskrævenden og planlægge og derved undgå uheld. Og denne holdning er rigtig skidt.

Men problemerne ligger nok også i, der hele tiden kommer noget nyt på markedet, som kan virke utrolig fristendene, og som lover en masse men som ender ud i det bare var rent salgs gas. og derved sætter rigtig mange akvarister på endnu flere opgaver omkring akvariet, hvorved til sidst må opgive eller simpelthen miste gnisten for og holde saltvand. Og dette er jo rigtig synd for hobbyen.

Jeg er nu også mest tilhænger af de gode gamle klassikere, som levende sten, kalkreaktor, hqi, rowa og hva man ellers har fundet ud af er har virket godt igennem tiden. Men lige pt kører jeg da også test på seaklear, selv om jeg har været rigtig skeptisk med og turde prøve det. Stod faktisk i over et halvt år inden jeg turde hehe. Men vi skal jo også huske på rowa også var nyt engang og dengang var der nok også rigtig mange som var skeptisk over at tilføre det til vores akvarier, vi skal jo heller ikke bremse udviklingen bare fordi der kommer en masse skidt på markedet som ødelægger det for de ting som virker. Nogen ting skal jo testes for og finde ud af om det er noget der kommer til og være her i mange år eller det er en ren fuser.

Men alt det med en bakterier på flasker osv, det er noget jeg aldrig turde tilsætte mit akvarie, der er jeg gammeldags og her mener jeg levende sten er vejen frem og så lade akvariet stille og roligt finde sin egen bakterie kultur.

Men jeg vil give dig ret i, at i dag så går vi direkte efter et middel som kan afhjælpe problemet her og nu i stedet for og tænke os lidt om. Før i tiden når nogen skrev ind med enten po4 eller no3 problemer, så var svaret til dem, skær ned på fodret, begræns dig med fiskene eller deres størrelser, samt lav lidt vandskift så skal du nok finde kursen, for det kunne ikke svare sig og tilsætte evt rowa eller nitrat filter før man havde styr på kilden til det høje nærrings indhold. I dag er svaret noget anderledes, der kommer man med en masse midler der kan hjælpe her og nu på problemet i stedet for og tage problemerne i deres opstarts fase.

Men vi må jo også huske på at nogen af de ting som vsv eller vodka samt lacl jo rent faktisk fungerer rigtig godt for nogen, problemet ligger nok mere i mange som bare springer ud i det uden og have læst bare en lille smule på det og her er det jo så det går rigtig galt, de tilsætter noget uden og vide en fis om hvordan det vil reagere i akvariet og hvis de ikke lige syntes der sker noget så får den da bare lidt mere og så smuttede koraller og fisk.

mvh Thue
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af MoG »

Synes skam det er en glimrende tråd Erik.

Som der bliver nævnt flere gange, så er utålmodigheden nok grunden til udbredelsen af disse mirakelkure. Man skal dog bare lige huske på at tiderne de ændrer sig! En del af jer "gamle rotter", har jo selv berettet om hvor svært (umuligt) det var at holde stenkoraller i gamle dage og udvalget af fisk m.m. var yderst begrænset i forhold til idag.
Da jeg selv fik interesse for saltvand for 1.5 år siden, fik jeg tudet ørerne fulde af et par familiemedlemmer der har holdt mange og forskellige ferskvandsfisk i mange år. De sagde om saltvand; "Det er umuligt at holde", "fiskene dør", "Der skal måles HELE tiden", og " Det koster så jorden ryster"(okay, måske lige på det punkt er der stadig noget om snakken :biggrin: ). Det holdt jo ikke lige....... For da jeg første gang stiftede bekendtskab med saltvand hos Nils i Klovnfisken, stod jeg med åben mund og polypper (Hø hø), da jeg så at man kunne få et Rsm 130L plug and play saltvandsakvarie!! :W jeg var målløs over at det kunne gøres så let, når jeg kun havde hørt hvor umuligt det var! Pointen er, at tiderne ændrer sig og udviklingen gør at grænserne for hvad der er muligt, rykker sig.
Man kan jo ligeledes sige, at alle disse tilsætninger og produkter bliver fremstillet for at "gøre det lettere". Hvad enten man skal hæve sin No3, nedbringe sin Po4, få den og den farve frem, osv osv osv. jeg kunne jo blive ved! :biggrin: Selv den måske aller vigtigste proces af dem alle, nemlig indkøringen, kan klares med en Hokus pokus flaske og vupti, så har du koraller og kirurger i efter en uge! Jeg er bestemt ikke tilhænger af dette. Personligt ventede jeg 4 måneder før der kom noget i, bortset fra en hugo og clean up crew...
Tror bare at det kan gå galt for mange nye, når de gerne vil have fyldt akvariet inden for en uge... og man samtidig ikke lige har sat sig ind i tingene!

Jeg vil dog gerne indrømme at jeg er bruger af LaCl, som også er et "nemt" produkt. Det fjerner po4 effektivt, men ved godt at bivirkningerne på den lange bane ikke rigtig kendes endnu...
Morten
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 602
Tilmeldt: ons 3. dec 2008 21:55
15
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af Thomaas »

+1 :rofll:
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 560
Tilmeldt: ons 1. dec 2004 21:41
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af DennisJ »

godt indlæg ;o)

Har selv været omkring lidt forskellige tilsætninger for at få akvariet i topform, diverse mirakel flasker, dr. tim waste away m.m. uden det ændrede noget/rettede op på tingenes tilstand.
Skal ikke sige om noget af det, eller summen af forskellige ting har fået det til at gå ned af bakke, men ned af bakke er det gået, og nu gider jeg ikke mere :-(

Det bliver back to Basics. Alt ryger i en midlertidig balje (når jeg finder en i passende størrelse) og så starter jeg forfra, med nyt bundlag og levende/døde sten, indkøringen kommer til at tage den tid det tager, og så er jeg sikker på at glæden ved at sidden i sofaen og stirre ind i tanken vender tilbage.

Det bliver en dejlig vinter, når baljen kører derud af ;o)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af jonas _sandager »

Hejsa.
Jeg er, som den nybegynder, jeg nu en gang er, ved at lave en masse fejl, netop fordi jeg ikke har den fornødne erfaring til at lave en plan, og så tålmodigt holde mig til den. Sådan er det. Det er et af vilkårene for at være ny inden for et område. Så, ja, på den konto har jeg jo ikke megen vægt at lægge bag mine argumenter. Men alligevel vil jeg tillade mig at give mit besyv med :)

For mig at se, er der to forhold der bliver diskuteret ind over hinanden her; nødvendigheden af at tænke fremad og holde sig til sin plan, og tilsætningen af alle mulige 'mirakelmidler'.

Det første forhold virker det på mig, ikke som om at der er så meget at diskutere. Lige meget hvor store akvarier vi har med at gøre, er det umådeligt små økosystemer, i forhold til de naturlige rev, og er men ikke 10 skridt foran, skal der ingenting til at det hele går berserk, lige som man kun skal gøre én forkert ting, fast i en periode, før balancen forskubber sig voldsomt med potentielt fatale følger. Så at stabilitet og målrettede planer er en fordel, må for mig at se, være den åbenlyse konklusion.

MEN, så er det jo bare, at vi alle sammen har et liv ved siden af akvariet, der findes ydre forhold der påvirker rutinerne og vi kan selv være dovne. Derfor kommer der også nødvendigvis små ustabiliteter i systemet. Det tror jeg ikke at nogen kan komme uden om. Her opstår katastroferne!
Det er for mig, som sagt, åbenlyst at man må gøre hvad man kan for at undgå at stille sig selv i den situation. Det er vel også det trådoplæggets mening var?
Her virker det jo så til at der er generel enighed om, at man ikke bare skal 'hælde noget kemi i baljen'. Dette udsagn er der vel flere ting i, for det første er langt det meste af det vi kommer i akvarierne altså kemi, balling, kalkreaktorer og blå flasker... Det hele er kemi. Så at ophøre med at komme kemi i, er nok ikke den rigtige vej at gå ;)
Men sagens natur taget i betragtning, kan jeg igen kun være enig i at tålmodighed og stabilitet er vejen frem. Man må forsøge at komme tilbage til sin balance, ved at eliminere den ubalance der måtte være opstået. Men her kunne en analogi være et barn der går balancegang, men som er ved at falde; vil man hjælpe det, er den bedste løsning at gribe det, og lige så stille give det støtte til at finde sin balance igen. Lægger man der imod selv kræfter i, og puffer barnet op på plads igen, så falder det bare ned til den anden side, da det ikke har kunnet genoprette sin balance. Det samme må være gældende for akvariesystemer; man må gribe det, og lade det finde sin balance, ellers vælter skidtet. Så så langt tror jeg, at jeg er enig.
Af dette følger det også, at man ikke skal begynde at tilsætte noget nyt, når ens system er i ubalance. Når barnet er ved at falde, er det ikke det rigtige tidspunkt at kaste en balancepind op til det. Så på den måde er mirakelflaskerne ikke en løsning.

Det - og her kommer jeg til min grund til at skrive mit indlæg - er så bare ikke nogen særlig godt grund til HELT at afskrive deres positive virkninger. Jeg kører af gode grunde selv ikke med noget af den slags. Simpelthen fordi det ikke er noget for nybegyndere, spørger man mig. Lige som når man kører en kalkreaktor ind, bliver man nødt til at vide hvad man laver, og være konsistent med det. Kigger man lidt rundt på nettet, er der nogle helt overdrevne akvarier der kører med et fuldt zeovit-program. Det fortæller altså mig at det kan have en positiv effekt. Men som sagt kræver det indsigt, stabilitet - og så vil jeg også tro, at det kræver at man følger hele programmet. Balling virker jo også super, men tilsætter man kun én af væskerne, vil mit bud være at man kommer i problemer i det lange løb. Jeg håber I kan se hvor jeg vil hen. Alt det der ofte bliver omtalt som mirakelkure, tror jeg, kan sagtens have deres berettigelse. Som her-og-nu-løsninger; næppe, men at afskrive dem helt, og alle der bruger det som tåber, er nok heller ikke den bedste tilgang.

Dette er, selvsagt, ikke skrevet for at træde nogen over tæerne. Det tror jeg egentlig også at folk herinde er voksne nok til heller ikke at opfatte det som :) Men det er blot mit lille input til debatten. Da jeg er grøn som en græsmark om foråret, bliver jeg kun glad, hvis der er nogen der har lyst til at rette mig hvor jeg tager fejl :) Man bør ikke diskutere, hvis ikke man ikke er villig til at acceptere at man har taget fejl ;)
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 114
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 09:12
11
Postnummer: 4532 Gislinge
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Holbæk

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af Elliott »

Det er jo som med så meget andet: Keep it simple, less problems!
Elliott

720 balje/ 140 bundkar / Under construktion
Min balje: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p544044
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af crazy seahorse »

Tusind tak for de mange gode indlæg.
Jeg synes der har været rigtig mange gode tanker i indlæggene.
Det lader til at et gennemgående træk er tålmodigheden, som mange (de fleste) kæmper hårdt med. Og det er sikkert en vigtig faktor.

Jeg savner måske nogle indlæg fra nogen som bruger tilsætninger systematisk og som har gode erfaringer med det.
Der må være nogle der har et akvarie som har kørt i flere år, med feks Red Sea programmer eller KZ produkter og som har gode farver og vækst.
Jeg mener, at med alle de KZ flasker der sælges, så bruges de vel systematisk hos nogle og det kunne være rart, for sammenligningens skyld, at høre deres erfaringer.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af crazy seahorse »

jonas _sandager skrev:Hejsa.
Det - og her kommer jeg til min grund til at skrive mit indlæg - er så bare ikke nogen særlig godt grund til HELT at afskrive deres positive virkninger. Jeg kører af gode grunde selv ikke med noget af den slags. Simpelthen fordi det ikke er noget for nybegyndere, spørger man mig. Lige som når man kører en kalkreaktor ind, bliver man nødt til at vide hvad man laver, og være konsistent med det. Kigger man lidt rundt på nettet, er der nogle helt overdrevne akvarier der kører med et fuldt zeovit-program. Det fortæller altså mig at det kan have en positiv effekt. Men som sagt kræver det indsigt, stabilitet - og så vil jeg også tro, at det kræver at man følger hele programmet. Balling virker jo også super, men tilsætter man kun én af væskerne, vil mit bud være at man kommer i problemer i det lange løb. Jeg håber I kan se hvor jeg vil hen. Alt det der ofte bliver omtalt som mirakelkure, tror jeg, kan sagtens have deres berettigelse. Som her-og-nu-løsninger; næppe, men at afskrive dem helt, og alle der bruger det som tåber, er nok heller ikke den bedste tilgang.

Dette er, selvsagt, ikke skrevet for at træde nogen over tæerne. Det tror jeg egentlig også at folk herinde er voksne nok til heller ikke at opfatte det som :) Men det er blot mit lille input til debatten. Da jeg er grøn som en græsmark om foråret, bliver jeg kun glad, hvis der er nogen der har lyst til at rette mig hvor jeg tager fejl :) Man bør ikke diskutere, hvis ikke man ikke er villig til at acceptere at man har taget fejl ;)
@ Jonas
Rigtig fine betragtninger og gode pointer. Jeg har tilladt mig at sakse lidt i indlægget (det kan læses i sin fulde længde længere oppe).
Jeg har også set de Zeovit akvarier som du nok også har set. Der er rigtig meget farve på de koraller og jeg tror du har ret i din antagelse, at man skal køre hele programmet for at få de resultater.
Men spørgsmålet er, for mig, hvor naturligt det egentlig er?
Man udsulter systemet totalt, for derefter at tilføre lige præcis de ting, som skal få korallernes farve frem.
Som Peder RN skrev i et indlæg for nylig om KZ stylo pozzi glow, at den reducerer antallet af zooxanteller vha kobber, for derefter at trække farverne frem, hvilket igen betyder, at man skal bruge flere af de dyre flasker for bare at holde liv i korallerne.
For mig er det bare ikke den rigtige måde at holde levende ting på. De skulle jo gerne have det godt uden brug af "respirator".
Jeg synes at man kan stille spørgsmål ved, om det er en positiv virkning af tilsætningerne. At korallerne får de overdrevne farver er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med, at de har det godt - blot at de kan få farver.
Burhøns lever jo også et kummerligt liv, hvor de kun får det der fremmer æglægningen, men her er der enighed om, at det ikke er ordentlig dyrevælfærd, men lægger æg - det gør de.
Det er selvfølgelig sat lidt på spidsen, men det illustrerer vel egentlig min pointe i trådstarten. Men det er jo kun min mening.
Og du har helt ret. Man skal kunne ændre sin holdning, hvis det viser sig at man tager fejl.

Men igen, er der ikke nogen der er tilhængere af at tilsætte nogle af alle de ting vi kan købe, som vil dele deres erfaring?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
15
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af TNielsen »

Jeg vil da godt komme med mit besyv om "mirakel" produkterne

Brugte selv Dr. Tims One and Only i opstarten sammen med døde sten, dødt sand osv. og selvom det tog lidt mere tid en de magiske 5 dage, så gik det væsentligt hurtigere end den "traditionelle" vej som folk mener skal tage måneder.

Jeg dummede mig så lidt da jeg ikke vaskede de døde sten godt nok inden de kom i baljen og derfor måtte jeg vente lidt længere (cirka 1½ uge) før ammonium og nitrit værdierne faldt og akvariet blev brugbart, lesson learned! :hehe:

Syntes lidt man ser en tendens til herinde at mange er lidt "gammeldags" i deres meninger og der findes kun 1 vej til målet, men glemmer lidt at der sagtens kan være andre veje til "rom" en lige deres vej. Og vis man som ny herinde spørger til disse veje kan man godt føle sig haglet lidt ned, selvom man kan finde andre flotte akvarier som køre pænt på den alternative måde :)

Husk vejen til Rom kan være noget bumpet så syntes da vi skal hjælpe hinanden så meget som muligt, også selvom noget at det kan lyde som hokus pokus :grouphug: :beer:
saltvandsakvarie123
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: tirs 30. apr 2013 13:17
11
Postnummer: 5464 Brenderup Fyn
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Brenderup 5464

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af saltvandsakvarie123 »

Jeg har ikke startet mit akvarie op endu men det gør ikke noget det tar den tid det tar og den holdning vil jeg beholde når der er vand i jeg er ikke så meget for piller og medicin for der er næsten altid frygelig mange bivirkninger. Jeg syndes at man nu om dage har en ide om at alt skal ske lige nu og her så foreksempel kunne man sige jeg gammelt akvarie i kælderen og noget akvarie salt så jeg blander det da lige og køber fisk og koraller med hensyn til lys så bruger jeg da bare mine t8 rør. Men jeg mener at man bare skal lade ting tage den tid de tar. Hast værk er lastværk. god dag. :-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Debatoplæg: Er vi for slemme til "at springe over osv"

Indlæg af crazy seahorse »

TNielsen skrev:Jeg vil da godt komme med mit besyv om "mirakel" produkterne

Brugte selv Dr. Tims One and Only i opstarten sammen med døde sten, dødt sand osv. og selvom det tog lidt mere tid en de magiske 5 dage, så gik det væsentligt hurtigere end den "traditionelle" vej som folk mener skal tage måneder.

Jeg dummede mig så lidt da jeg ikke vaskede de døde sten godt nok inden de kom i baljen og derfor måtte jeg vente lidt længere (cirka 1½ uge) før ammonium og nitrit værdierne faldt og akvariet blev brugbart, lesson learned! :hehe:

Syntes lidt man ser en tendens til herinde at mange er lidt "gammeldags" i deres meninger og der findes kun 1 vej til målet, men glemmer lidt at der sagtens kan være andre veje til "rom" en lige deres vej. Og vis man som ny herinde spørger til disse veje kan man godt føle sig haglet lidt ned, selvom man kan finde andre flotte akvarier som køre pænt på den alternative måde :)

Husk vejen til Rom kan være noget bumpet så syntes da vi skal hjælpe hinanden så meget som muligt, også selvom noget at det kan lyde som hokus pokus :grouphug: :beer:
Tak for dit udmærkede bidrag til debatten.
Selvom det måske lyder lidt underligt, så kan jeg godt lide hvis nogen ikke har den samme mening som jeg. Det er jo ikke sikkert, at det jeg siger/mener/tror er det rigtige og så er det kun godt med en anden vinkel på det.

Det er i mine øjne ærgerligt, hvis nogen føler sig "haglet ned" over at øjne en genvej, som de så spørger ind til.
Det skrevne ord kan til tider virke hårdere end det er tiltænkt. Nogle, har jeg set, har været irriterede over at blive spurgt om det samme gang på gang - og har så henvist til søgefunktionen. Det har nu aldrig generet mig og jeg svarer gerne på de samme spørgsmål flere gange.

Du skriver at der er tendenser til at man er "gammeldags" og ikke er åben over for at der kunne findes nye veje og det kan du godt have ret i.
Men det man skal holde sig for øje er nok, at i saltvandshobbyen - og navnlig inden for biologien, er det ikke os, hverken de erfarne eller de uerfarne der udstikker reglerne. Det gør naturen. Og jo oftere man har erfaret på egen krop/pengepung, at det forholder sig sådan, uanset om man mener noget andet, så finder man ud af at der sjældent findes genveje. Måske er der en genvej, men det er ikke sikkert at den er gavnlig på langt sigt.
Der er en pris for alting og det er altid godt, i mine øjne, at nære en naturlig skepsis overfor produkter der lover "mirakler".

Nu har jeg været akvarist i en del år og har interesseret mig for saltvand i en del af den tid og det har selvfølgelig gjort, at jeg har set en del ting afprøvet.
Det samme gælder for dem herinde på forum, der har haft saltvand i en længere årrække.
En af de ting jeg har lagt mærke til er, at når jeg kigger rundt på andres akvarier, både her og i udlandet, så er det gennemgående dem der eksperimenterer mindst, der har den største succes med deres akvarier. Her tænker jeg på akvarier der kører i mere end bare et par år.

Jeg har bare måtte erkende, at for mit vedkommende er det gamle ord "ting tager tid" rigtigt i forbindelse med mit akvarie. Og det går nemmere hvis jeg holder mig til det jeg ved virker.
Jeg er ikke så gammeldags, at jeg ikke er glad for alle de nye ting der er kommet på teknikfronten. Dem benytter jeg mig med stor fornøjelse af, men jeg forlader mig ikke på dem. Jeg holder hele tiden øje med, om det virker som det skal.

Igen, mange tak for dit indlæg i debatten.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"