Ved nogen hvor jeg har set det?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Ved nogen hvor jeg har set det?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har for et par år eller tre siden set nogle billeder af en der havde lavet nogle plademontier på en disc.
De var sammensat så der var flere farver der voksede sammen, så stenen/disc´en blev flerfarvet.
Det så lidt spøjst ud med en disc hvor der var både rød, blå og grøn monti samtidig. De voksede så det så ud som om det var én koral.
Lidt som man ser det med visse Australske Scolymiaer. En sammenblanding af farver, skarpt afgrænset.

Jeg har prøvet at lave sådan en disc, men det driller (læs, det er svært synes jeg). Hver gang jeg prøver ender jeg op med enten en rød eller en grøn disc.
Det tætteste jeg har været på er en disc med rød og lilla, men det er med 90% rød og 10% lilla og den lilla er klart i krise. De var lige store da jeg startede.

Jeg kan ikke finde ud af hvor jeg så det. Muligvis/sandsynligvis i et af de blade Carsten (DecOcean) har stående på sin disk.

Kan nogen hjælpe?

Erik
Senest rettet af crazy seahorse tirs 4. jun 2013 09:12, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Ved nogen hvor jeg har set det?

Indlæg af Bingocaller »

Var det ikke Esben der havde gang i noget af det samme måske? Han havde ihvertfald gang i noget med flere plademontier på samme tid
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Er det noget i denne stil du tænker på ?
22211_558787650799054_963895457_n.jpg
https://www.facebook.com/pages/Sho-Tank ... 1341887960" onclick="window.open(this.href);return false;
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

@ Flemming

Nej desværre, det er ikke den. De er ellers flotte.
Det jeg tænker på (billedet) var nærmest som en palet, med flere forskellige samlet på samme sten/disc.
De voksede helt tæt, som om det var én monti med forskellige farver.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2100 København Ø

Indlæg af bhansen »

Hej,

Hvad med denne?
Vedhæftede filer
platingmontis_zpscad1c0b4.jpg
Hilsen
Brian

Nuværende akvarie: viewtopic.php?f=94&t=67527
Tidligere akvarie: viewtopic.php?f=94&t=48661
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

damm det ser sq fedt ud
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

kunne det være her?

http://www.thereeftank.com/forums/f178/ ... 70384.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vedhæftede filer
imagesCAGD9E9L.jpg
imagesCAGD9E9L.jpg (9.47 KiB) Vist 1838 gange
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13
Postnummer: 9300 Sæby

Indlæg af toni »

Wow, sikke flotte formationer!! :GO

Helt sikkert noget der må prøves! Tak for inspirationen! :GO
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Ryom skrev:kunne det være her?

http://www.thereeftank.com/forums/f178/ ... 70384.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er ikke det præcise billede, men det er der henad.
Jeg prøver at løbe tråden igennem.

Tak for det Ryom.

Erik

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

bhansen skrev:Hej,

Hvad med denne?
Desværre nej, det er lidt det samme som med den Flemming lagde ind.
De her koraller er vokset ind i hinanden, da andre sidder lidt som dem Ryom viser et billede af.
Det ser jo ud som om det er én koral med forskellige farver.

Jeg har en Montipora digitata, hvor en rød plademonti har vokset sig ind imellem grenene på digi´en.
De "mokker" sig op i sådan nogle kræmmerhus lignende foldede røde plader - lidt som røde isvafler uden is, mellem de blå grene.
Det ser ret "syret" ud.
Men du kan se at det er to forskellige koraller der vokser sammen. Det kan man ikke med dem jeg så et billede af.

Erik

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Nu har jeg nærlæst den tråd som Ryom linkede til og der nogle interessante informationer.
I tråden er der flere som har forsøgt det samme som jeg, med det samme resultat - at Montierne udkonkurerer hinanden og man ender op med én af typerne.

Der var dog en spændende "ny vinkel" på det - at det måske er en slags infektion. Ikke en infektion som slår korallen ihjel (som jeg forstår det), men som korallen godt kan leve videre med.
De kalder det "green jacket". Infektionen de inficeres med kaldes GFP (Green Fluorescent Protein)
Der står lidt (desværre LIDT) her: http://reefbuilders.com/2009/11/04/gfp- ... en-jacket/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så det billede jeg ledte efter har måske været et resultat af en af naturens små pudsigheder, snarere end resultatet af målrettet arbejde.
Det er ikke et isoleret Montipora fænomen, Acropora kan også få det. Det giver nogle ret flotte koraller synes jeg.
http://www.garretts-acropolis.com/Enlar ... ket_lg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det tætteste jeg har kunne finde på det jeg ledte efter er dem der vises på denne side: http://www.garretts-acropolis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er den der hedder Combo capricornis "color wheel". De kan mixes og skader ikke hinanden, men de vokser ikke sammen til én koral.

Erik

Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"