Lidt mystisk dødsfald...

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Lidt mystisk dødsfald...

Indlæg af MoG »

Jeg prøvede for første gang at købe fisk fra de jong, i sidste mandag. Fik varerne sent på natten/morgenen og var færdig med at afklimatisere og rydde op mv kl 5.00 og kørte til lufthavnen kl 6.00. Så lidt pres havde jeg da!! :biggrin: Alt så umiddelbart ud til at have det fint og selv paletten svømmede allerede rundt! (havde købt en gul kirurg, paletkirurg og en gramma loreto + div.
Min fiskepasser har været forbi 3 gange og har fodret med levende og flage. Hver gang tog han billeder og video og sendte, hvor jeg kunne se at alle fisk svømmede livligt rundt (inkl. Paletten) .. Den havde ingen pletter og var i ret så pæn stand, så jeg troede virkelig den klarede den! Jeg bliver så ringet op igår af min fiskepasser der fortæller at paletten sad død på den ene pumpe!? Den var meget fremme og havde ingen pletter!? Han sagde samtidig at den gule var ret dominerende .. Kan den ha' tævet den ihjel?

Øv øv.. Tænkte at den nok skulle klare den , når der var gået næsten en uge!

Jeg havde bl.a. Købt fra de jong , for at kunne få de fisk jeg gerne ville have i de ønskede størrelser. Plus det at kunne introducere begge kirurger samtidig, for at undgå problemer ..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lidt mystisk dødsfald...

Indlæg af Carsten »

Den største fejl du gjorde var at tage på ferie, lige efter at du havde fået fiskene.
Et er at din fiskepasser kom forbi og fodrede, men det er ikke det samme som at du kigger ind i akvariet 100 gange på en dag.
Men der er ingen der siger at det ville have gjort nogen større forskel om du var der eller ej.

Jeg har selv lige mistet en gul kirurg. Og det tog kun en uges tid fra flot til skrot. Selvom den spiste, blev den ultra tynd på blot en uges tid.
Hvorfor og hvad der skete kan jeg ikke svare på, for de 2 andre ser fine ud.

Men med nye kirurger skal man være klar med foder konstant, og det har jo ikke været tilfældet hos dig.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Det var heller ikke med min gode vilje Carsten .. Turen blev rykket en måned. Jeg havde bare en teori om at det ville være godt at der var helt stille omkring akvariet, så de i ro og mag kunne vænne sig til de nye omgivelser! Altså ingen der render forbi akvariet og derved stresser... Har stadig en del algevækst på nogle sten, så der burde være foder nok at vælge i mellem... Det er i hvertfald bare rigtig surt.. Nu må jeg se med egne øjne hvordan den opfører sig (den gule), om den er en bandit.. Flyver hjem om nogle timer og er hjemme til aften tid, så burde det være muligt og se om den har udnævnt sig selv til konge...
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Morten
Det var dog ærgerligt. Kirurger kan nogen gange være nådeløse.
Du må trøste dig med, at du har gjort alt hvad du kunne ud fra de omstændigheder der nu engang var.
Og så må vi bare konstatere, at fisk dør nogen gange uden der har været en påviselig grund.

Håber I har haft en god tur.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hej Erik! Jo tak, det har været en super tur! Man har da fået slidt sine sko helt ned!:-) hold da op det er stort .. Har desuden også fået tid til at besøge et stort akvarium (Sealife Aquarium , i Val D' Europe), hernede.. Men der smider jeg billeder og video op en af dagene..

Ja, jeg må bare på jagt efter en ny ... Men hvad ville være det bedste: finde en der er større eller mindre end den gule ?
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

En større. Er der ballade så øger det chancerne for at den klarer sig.
Efter mine erfaringer er det forøvrigt en god ide at have Paletter flere sammen.
Det øger chancerne, da de andre pludselig har flere ens fisk at jagte efter, så man fordeler tæskene.
Men det kommer selvfølgelig an på pladsen.
Hvis man kun har plads til tre Kirurger, er det selvfølgelig ikke lige så spændende at de to af dem er samme art.

Godt I har haft en god tur.
Ser frem til billeder og video.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Mikki »

Det er ikke sådan at din pumpe er så kraftig at din palet kan være blevet suget fast derpå?
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Nej.. Det enten 6045 eller en moddet 6015 den hang på.. Så det er ikke tilfældet.
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Nå.. Kom hjem til aften og kunne endelig se til akvariet! Sjovt som man kan glæde som et lille barn til at komme hjem til sit akvarie! :biggrin: det var lidt brunalger på sandet og ruden, men ikke noget helt vildt! Det skyldes måske lidt gavmild fodring og en skummer der måske havde skummet lidt for tørt.. Nå, men skummer blev hurtigt renset, ruder renset og vand gjort klar til vandskifte imorgen/overmorgen... Så burde det være tilbage på sporet igen! :wink:

Bortset fra den døde palet , ser alle ud til at have det godt! Den gule er lidt sky og kommer ikke frem når der fodres, men har sat lidt tang ned på en sten...
Morten
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"