Søger alternativer
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2013
Søger alternativer
Jeg har kik på sådanne pumpe http://www.campingshop.dk/produkt/vandp ... entil.aspx men man kan sikkeret få en returventil og en pumpe billiger hvis man købte dem som 2 enheder, nogen som kender til en returventil til vand af god kvalitet..
Kim
Kim
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
Re: Søger alternativer
hvad skal den bruges til..?
http://biltema.dk/da/Bat/Pumpe/Vandpump ... mpe-25981/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://biltema.dk/da/Bat/Pumpe/Vandpump ... 2-V-25980/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://biltema.dk/da/Bat/Pumpe/Vandpump ... mpe-25981/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://biltema.dk/da/Bat/Pumpe/Vandpump ... 2-V-25980/" onclick="window.open(this.href);return false;
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
pasex skrev:hvad skal den bruges til..?
Den skal bruges til min DIY osmolator, jeg vil godt ha en retur ventil på pumpen eller på slangen for en sikkerheds skyld
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
hvorfor vil du ha en retur ventil på..? enten lader du slangen gå ned i det kammer du fylder vand i (normalt sumpen) under vandoverfladen og laver et hul eller to lige over vand overfladen for at stoppe eventuelt tilbageløb/ hævert effekt, ellers gør du som de fleste andre, lader slangen stoppe et par cm før vand linien så der aldrig kan løbe saltvand retur og blande det rene osmose vand med saltvand, eller i værste tilfælde tømme via hævert effekt. jeg bruger sidst nævnte metode og der er ingen problemer, der kommer ikke bobler eller plask eller noget... og osmosetanken er ren og indeholder KUN rent osmose vand.
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Ja sidste nævnte var også min tanke, jeg er nok bare den type der både går med livrem og selerpasex skrev:hvorfor vil du ha en retur ventil på..? enten lader du slangen gå ned i det kammer du fylder vand i (normalt sumpen) under vandoverfladen og laver et hul eller to lige over vand overfladen for at stoppe eventuelt tilbageløb/ hævert effekt, ellers gør du som de fleste andre, lader slangen stoppe et par cm før vand linien så der aldrig kan løbe saltvand retur og blande det rene osmose vand med saltvand, eller i værste tilfælde tømme via hævert effekt. jeg bruger sidst nævnte metode og der er ingen problemer, der kommer ikke bobler eller plask eller noget... og osmosetanken er ren og indeholder KUN rent osmose vand.

Der kommer bare en masse tanker frem, hvis nu slangen falder ned i sumpen eller en anden ting som gør at sumpen tømmes over i min osmose dunk
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Hvis det kun sker som et sjældent uheld, er det vel bare at skylle dunken og komme nyt vand på... (Bare dunken ikke står lavt, så vandet tømmes ud af sumpen og ud på gulvet...)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Ved ikke om det bare er mig der ikke lige kan se dit setup for mig, men med mindre din ferskvandsbeholder er placeret så lavt, at vandoverfladen i din ferskvandsbeholder er lavere end vandoverfladen i sumpen, vil scenariet hvor slangen falder ned i sumpen, vel mere sandsynligt medføre den modsatte problematik: At der bliver ved med at løbe ferskvand over i sumpen efter pumpen er stoppet. Med mindre du har en meget stor ferskvandsbeholder vil dette nok ikke medføre vandskader på bygningen, men dyrenes osmoseregulering vil måske komme på overarbejde.kgkj skrev:Ja sidste nævnte var også min tanke, jeg er nok bare den type der både går med livrem og selerpasex skrev:hvorfor vil du ha en retur ventil på..? enten lader du slangen gå ned i det kammer du fylder vand i (normalt sumpen) under vandoverfladen og laver et hul eller to lige over vand overfladen for at stoppe eventuelt tilbageløb/ hævert effekt, ellers gør du som de fleste andre, lader slangen stoppe et par cm før vand linien så der aldrig kan løbe saltvand retur og blande det rene osmose vand med saltvand, eller i værste tilfælde tømme via hævert effekt. jeg bruger sidst nævnte metode og der er ingen problemer, der kommer ikke bobler eller plask eller noget... og osmosetanken er ren og indeholder KUN rent osmose vand.![]()
Der kommer bare en masse tanker frem, hvis nu slangen falder ned i sumpen eller en anden ting som gør at sumpen tømmes over i min osmose dunk
Jeg ville derfor ikke bare (som jeg forstår Passex indlæg) lade slangen stoppe et par cm over vandoverfladen i sumpen. Slangen bør stoppe så højt oppe, at udløbet er over højest mulige vandstand i ferskvandsbeholderen..
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Og for lige at runde det af som Poul skriver.
En slange der hænger et stykke over vandet, er i en evig fare for at komme ud af kurs. Så vandet kommer på gulvet frem for i akvariet.
Jeg klarede det lille problem, ved at sætte vandslangen inden i et pvc rør der lige var et nummer større end slangen, og så lade røret nå ned i vandet.
Røret kan så fæstnes til siden på sumpen med en sugkop eller ligende ting.
Der hvor rør og slange samles kan der komme luft ind, så vandet stopper.
En slange der hænger et stykke over vandet, er i en evig fare for at komme ud af kurs. Så vandet kommer på gulvet frem for i akvariet.
Jeg klarede det lille problem, ved at sætte vandslangen inden i et pvc rør der lige var et nummer større end slangen, og så lade røret nå ned i vandet.
Røret kan så fæstnes til siden på sumpen med en sugkop eller ligende ting.
Der hvor rør og slange samles kan der komme luft ind, så vandet stopper.
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Hvis sump og fæsrkvands beholder står i samme niveau og pumpen ligger på bunden af ferskvandsbeholderen og slangen bare har et par små huller lige over vand overfladen i sumpen vil der aldrig kunne ske noget.
Om det så er smart at have slangen fra ferkvand til at lægge ned i sumpen med saltvand ved jeg ikke. (Tænker om salten vil kravle sig gennem slangen og blande sig med ferskvandet ?) Men vandet vil aldrig af sig selv kunne løbe den ene eller den anden vej hvis der ikke er en niveau forskel som kan starte en hævert!
Om det så er smart at have slangen fra ferkvand til at lægge ned i sumpen med saltvand ved jeg ikke. (Tænker om salten vil kravle sig gennem slangen og blande sig med ferskvandet ?) Men vandet vil aldrig af sig selv kunne løbe den ene eller den anden vej hvis der ikke er en niveau forskel som kan starte en hævert!
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvilken sump og ferskvandbeholder vil altid have samme niveau?? Ingen. På et eller andet tidspunkt vil vandstanden i ferskvandsbeholderen komme under niveau med vandstanden sumpen, og så løber vandet baglænsS1m0n skrev:Men vandet vil aldrig af sig selv kunne løbe den ene eller den anden vej hvis der ikke er en niveau forskel som kan starte en hævert!
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12

Mit akvarie står på et skab
Min sump står i et andet skab et andet sted
Min dunk med osmosevand står i et tredje skab
skabet med sumpen og skabet med vanddunken hænger begge 2 på vægen ca. 35cm over gulvet.
Slangen mellem sump og vanddunken vil blive ført ned fra begge skabe og trækkes langs forlisten.
Jeg er mest bekymret over at sumpen vil blive oversvømmet med osmosevand hvis uheldet er ude.
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Enig. Men selv tog det som en selvfølge at der var lavet et par huller i vandslangen lige over vandoverfladen i sumpen.Carsten skrev:Hvilken sump og ferskvandbeholder vil altid have samme niveau?? Ingen. På et eller andet tidspunkt vil vandstanden i ferskvandsbeholderen komme under niveau med vandstanden sumpen, og så løber vandet baglænsS1m0n skrev:Men vandet vil aldrig af sig selv kunne løbe den ene eller den anden vej hvis der ikke er en niveau forskel som kan starte en hævert!
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
S1m0n skrev:Hvis sump og fæsrkvands beholder står i samme niveau og pumpen ligger på bunden af ferskvandsbeholderen og slangen bare har et par små huller lige over vand overfladen i sumpen vil der aldrig kunne ske noget.
Det er noget sludder Simon.S1m0n skrev:Enig. Men selv tog det som en selvfølge at der var lavet et par huller i vandslangen lige over vandoverfladen i sumpen.Carsten skrev:Hvilken sump og ferskvandbeholder vil altid have samme niveau?? Ingen. På et eller andet tidspunkt vil vandstanden i ferskvandsbeholderen komme under niveau med vandstanden sumpen, og så løber vandet baglænsS1m0n skrev:Men vandet vil aldrig af sig selv kunne løbe den ene eller den anden vej hvis der ikke er en niveau forskel som kan starte en hævert!
Det vil da virke som en hævert hvis vandoverfladen i ferskvandsbeholderen er over disse huller. Når pumpen stopper vil vandet forstætte med at strømme over i sumpen indtil vandoverfladen i ferskvandsbeholderen er kommet ned i niveau med de "par huller i vandslangen lige over vandoverfladen i sumpen".
Det har intet at sige om pumpen ligger på bunden. Det er højden på vandoverfladen der har betydning.
(forudsat undertrykket af den nedhængende vandsøjle ikke overstiger atmosfærens tryk, men da det jo svarer til ca. 10 meters fald har det i denne forbindelse kun akademisk interesse)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
min slange fra ro vand beholderen hænger et par cm over vandspejlet i sumpen, stripset fats til en ledning fra pumpen til po4 filltret, det er så højt at vandet stille løber tilbage til ro tanken når pumpen har kørt og den vil aldrig kunne komme ud af kurs.
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
jeg laver nok en holder til den slange..
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
God ide. Man kan også købe en fiks og færdig for ganske små penge: http://www.fish-street.com/4_way_tube_h ... gory_id=89" onclick="window.open(this.href);return false;kgkj skrev:jeg laver nok en holder til den slange..
som så samtidig kan holde evt. doseringsslanger
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Super den snupper jegPoulD skrev:God ide. Man kan også købe en fiks og færdig for ganske små penge: http://www.fish-street.com/4_way_tube_h ... gory_id=89" onclick="window.open(this.href);return false;kgkj skrev:jeg laver nok en holder til den slange..
som så samtidig kan holde evt. doseringsslanger