Hjælp til valg af indhold i akvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
hasbutt
Copepod
Copepod
Reactions:
12
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2012

Hjælp til valg af indhold i akvarie

Indlæg af hasbutt »

Heij jeg er meget ny i saltvandsverdenen. Er der nogen der kan fortælle mig hvor stor et akvarie jeg skal bruge til cirka 4 klovnfisk + nogle koraller, polypper, børstorme og skivkoraller. Er der nogen af jer der kan fortælle mig hvad forskellen på stenkoraller og blødkoraller er. Jeg ved Fog i hvert faldt at nogle er mere lyskrævende end andre. Men kan i nævne nogen koraller der ikke bliver monster store men er nemme og super flotte. Så de har de skrigende farver når lyset er tændt i akvariet.
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Hjælp til valg af indhold i akvarie

Indlæg af R.Munk »

4 klovnfisk er nok no go med mindre dit akvarie skal være meget stort. De er nogle hidsige sataner, hvis du først har et fast par. Mht koraller er det nok en god idé at starte op med lps og blød koraller. Sps kræver meget stabile forhold, og lidt mere viden. Start evt ud med nogle zoas, hammer koraller og forskellige skiver :-)
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

Som w00tifruutti siger så kun 2 klovne :)
de behøver faktisk ikke ret meget plads, har hørt om folk der holder dem i 23 liter, dog vil jeg mene det lige er lidt nok :) men tror jo større akvarie jo nemmere bliver det for dig :) men ender heller ikke med kun at havde 2 klovne ;-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Forskellen på blød og sten koraller burde være lige for.
Men der er stor forskel på deres krav til akvariet.
Blødkoraller kræver ikke nær så meget lys som stenkoraller og er langt mindre krævende med hensyn til vandet kvalitet, især kh og ca.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg vil anbefale dig, at kigge lidt her. Det hjalp mig meget i starten, til at danne et overblik over de forskellige opdelinger og lign.
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Koraller" onclick="window.open(this.href);return false;
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"