Hjælp til PVC samlinger
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Hjælp til PVC samlinger
Jeg står og skal til at bestille PVC fra koiimport.dk. Men jeg har ikke prøvet at samle PVC før og kunne godt bruge lidt hjælp til hvilke dimser, som jeg skal bruge.
Et sted skal jeg sætte et rør på en gennemføring, så en kuglehane på gennemføringen, så skal jeg have en form for union, og så til sidst rør igen.
- Men skal jeg vælge gennemføring til limning eller med gevind?
- Hvilken type union skal jeg bruge?
- Og hvordan sætter jeg gennemføring og kuglehane sammen?
Et andet sted har jeg samme situation, men blot med en tilbageløbsventil i stedet for en kugle hane.
- Er det så samme løsning, eller hvordan gøres det her?
Der må være en del derude som har samlet en del PVC før, så der må da være nogen der kan hjælpe mig, som ikke fatter et hak af det her PVC noget. ...det kan jo være lidt svært at se det for sig før man sidder med det i hænderne.
Et sted skal jeg sætte et rør på en gennemføring, så en kuglehane på gennemføringen, så skal jeg have en form for union, og så til sidst rør igen.
- Men skal jeg vælge gennemføring til limning eller med gevind?
- Hvilken type union skal jeg bruge?
- Og hvordan sætter jeg gennemføring og kuglehane sammen?
Et andet sted har jeg samme situation, men blot med en tilbageløbsventil i stedet for en kugle hane.
- Er det så samme løsning, eller hvordan gøres det her?
Der må være en del derude som har samlet en del PVC før, så der må da være nogen der kan hjælpe mig, som ikke fatter et hak af det her PVC noget. ...det kan jo være lidt svært at se det for sig før man sidder med det i hænderne.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Geografisk sted: Fyn
jeg har købt pvc hos koiimporten, jeg syntes ikke deres kuglehåndtag og gode, mit det ene kan ikke lukkes helt!
Et råd: Du må ikke klemme hårdt på kuglehåndtag for de kan vrides skæve. Det er nu ikke det der er sket ved mit det utætte, det er bare dårlig kvalitet!
Alt det andet skal du nok tegne for at man kan få et overblik!

Et råd: Du må ikke klemme hårdt på kuglehåndtag for de kan vrides skæve. Det er nu ikke det der er sket ved mit det utætte, det er bare dårlig kvalitet!
Alt det andet skal du nok tegne for at man kan få et overblik!

retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Nu spørger jeg nok dumt, men hvorfor har du kuglehane på tilbageløbet?
Det er godt nok det vildeste 12 liters setup jer har set...
Det er godt nok det vildeste 12 liters setup jer har set...

Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Der er også kun en kuglehane på nedløbet, og en tilbageløbsventil på tilbageløbet. Jeg ved godt at med den setup er kuglehanen ikke vildt vigtig, men kan alligevel godt lide at man kan lukke helt, hvis men skulle få brug for at tage sumpen ud engang.
Og ja, det er et vildt 12L setup.
Men der er ingen der kan hjælpe mig med det jeg spørge om? Hvilke dele skal jeg bruge? Hvordan får jeg sat tilbageløbsventilen fast på gennemføringen? Skal jeg vælge gennemføringen med eller uden gevind. - Jeg er lidt lost.
Og ja, det er et vildt 12L setup.
Men der er ingen der kan hjælpe mig med det jeg spørge om? Hvilke dele skal jeg bruge? Hvordan får jeg sat tilbageløbsventilen fast på gennemføringen? Skal jeg vælge gennemføringen med eller uden gevind. - Jeg er lidt lost.
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Okey, jeg mente engenligt også tilbageløbet!
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
Min Blog om Akvariet!
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg tror du vil få problemer med at finde en pumpe, der er kraftig nok, til at "bryde" stopdimsen i tilbageløbsventilen. Så det kan være nødvendigt, at have tilbageløb i overløbet også.
Ellers vil jeg foretrække at du limer det sammen. Det er helt klart lettest at overskue når man ikke skal købe en masse gevindhalløg ind, og så kan du heller ikke forskorte dem af, hvis der nu er noget du har overset (medmindre du selv kan lave gevindene)
Tilbageløbsventilen og kuglehanen er lavet sådan, at du kan lime dem direkte fast til pvc-røret. Du kan godt tage den af og på igen, på grund af den måde det er lavet på (er lidt svært at forklare).
Ellers er det bare at købe nogle pvc-rør i ønsket tykkelse og længde, noget lim og rengøringsmiddel (jeg har noget du gerne må låne, der skal ikke bruges særligt meget, så det er ligefør at det er overflødigt at købe al den lim og rengøringsmiddel) og så nogle 90 graders bøjninger og evt. en samlemuffe til din spraybar og noget slange fra pvc-rør til returpumpen.
Og så mangler du også noget gennemføring ved hullerne i akvariet, men det er jeg ikke helt inde da jeg ikke har huller i mit
Ellers vil jeg foretrække at du limer det sammen. Det er helt klart lettest at overskue når man ikke skal købe en masse gevindhalløg ind, og så kan du heller ikke forskorte dem af, hvis der nu er noget du har overset (medmindre du selv kan lave gevindene)
Tilbageløbsventilen og kuglehanen er lavet sådan, at du kan lime dem direkte fast til pvc-røret. Du kan godt tage den af og på igen, på grund af den måde det er lavet på (er lidt svært at forklare).
Ellers er det bare at købe nogle pvc-rør i ønsket tykkelse og længde, noget lim og rengøringsmiddel (jeg har noget du gerne må låne, der skal ikke bruges særligt meget, så det er ligefør at det er overflødigt at købe al den lim og rengøringsmiddel) og så nogle 90 graders bøjninger og evt. en samlemuffe til din spraybar og noget slange fra pvc-rør til returpumpen.
Og så mangler du også noget gennemføring ved hullerne i akvariet, men det er jeg ikke helt inde da jeg ikke har huller i mit

- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Takker, Mikkel!
Jeg synes der er et par problemmer i at have retur i overløbet. Jeg er for det første bange for at overløbet bliver for stort, en sådan spraybar er nemmere at skjule end et stort overløb. Det andet er at da skummer og returpumpe skal stå i hver sin ende af akvariet, så er det svært at føre al vandet hen til det samme overløb.
Men jeg kan føre et rør op bag ved hele akvariet, og over kanten, det vil også gøre både gennemføring, boring og tilbageløbsventil overflødig, og blot kræve nogle ekstra bøjninger. Og så skal jeg finde en pumpe der passer, når vandet skal løftes så højt og igennem så mange vinkler, det er vist et advanceret regnestykke - jeg må vist prøve mig lidt frem...
Jeg synes der er et par problemmer i at have retur i overløbet. Jeg er for det første bange for at overløbet bliver for stort, en sådan spraybar er nemmere at skjule end et stort overløb. Det andet er at da skummer og returpumpe skal stå i hver sin ende af akvariet, så er det svært at føre al vandet hen til det samme overløb.
Men jeg kan føre et rør op bag ved hele akvariet, og over kanten, det vil også gøre både gennemføring, boring og tilbageløbsventil overflødig, og blot kræve nogle ekstra bøjninger. Og så skal jeg finde en pumpe der passer, når vandet skal løftes så højt og igennem så mange vinkler, det er vist et advanceret regnestykke - jeg må vist prøve mig lidt frem...
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ellers kan du bore et hul i overløbet nede ved bunden, og evt. så langt nede, at spraybaren kan køre langs bunden og under skummeren.
At lade det køre over akvariet er nemt og sikkert, efter min mening. Så kan du jo også få løst proplemet med, at du skulle bruge en svag returpumpe, for på den måde kommer der jo, som du selv siger, flere bøjninger og mere modstand. Så er en kraftigere pumpe nødvendig.
Mit køre over siden af akvariet. Jeg synes egentlig ikke at det ser så slemt ud.
(Jeg regner med at jeg skal ud i Saltvandsbutikken igen i weekenden, så jeg kan tage limen og rengøringsmidlet med der, hvis du er interesseret. Ellers skal jeg sikkert indtil Århus på et andet tidspunkt eller ud til John.)
At lade det køre over akvariet er nemt og sikkert, efter min mening. Så kan du jo også få løst proplemet med, at du skulle bruge en svag returpumpe, for på den måde kommer der jo, som du selv siger, flere bøjninger og mere modstand. Så er en kraftigere pumpe nødvendig.
Mit køre over siden af akvariet. Jeg synes egentlig ikke at det ser så slemt ud.
(Jeg regner med at jeg skal ud i Saltvandsbutikken igen i weekenden, så jeg kan tage limen og rengøringsmidlet med der, hvis du er interesseret. Ellers skal jeg sikkert indtil Århus på et andet tidspunkt eller ud til John.)
- Vedhæftede filer
-
- DSC00090.JPG (44.79 KiB) Vist 2279 gange
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Der hvor samlemuffen sidder, har der siddet en tilbageløbsventil, men min OC 2500 kunne ikke få så meget som en dråbe igennem den (og ja, jeg havde vent den rigigt og jeg prøvede også begge veje). Så det er også en god idé at købe nogle samlemuffer for en sikkerheds skyld, de koster jo ikke alverden.
kuglehaner
du kan få kuglehaner med unioner i begge ender så hvis de bliver defekte kan du lødsne unioner og sætte en ny på..
kunne du bruge produktkataloet?
kunne du bruge produktkataloet?
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Jeg nåede ikke at kigge så meget i det. Min computer herhjemme er lidt sløv til den store fil, og da jeg kiggede på den på universitet havde jeg ikke for meget tid til at kigge på det, desværre.
Men nu tror jeg at jeg har fået styr på det hele. Og jeg undgår overhovedet at bruge tilbageløbsventiler og kuglehaner. Bare en gennemføring og nogle rør og vinkler, Keeping it simple er tit det bedste.
Tak for hjælpen alle sammen. Og Mikkel jeg PB'er dig lige omkring at låne lim...
Men nu tror jeg at jeg har fået styr på det hele. Og jeg undgår overhovedet at bruge tilbageløbsventiler og kuglehaner. Bare en gennemføring og nogle rør og vinkler, Keeping it simple er tit det bedste.
Tak for hjælpen alle sammen. Og Mikkel jeg PB'er dig lige omkring at låne lim...
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Hehe, en ting til 55kr som bare skal sidde og så pæn ud? Hehe.
Ej, jeg kan altid tilføje den senere hvis jeg føler det er nødvendigt, men jeg kan sagtens undgå at få vand der løber tilbage uden, og især når jeg kun har durso, og intet rør længere nede... Og returrøret kan sikres ved bare et lille hul over overfladen, så jeg undgår hævert effekt.
Ej, jeg kan altid tilføje den senere hvis jeg føler det er nødvendigt, men jeg kan sagtens undgå at få vand der løber tilbage uden, og især når jeg kun har durso, og intet rør længere nede... Og returrøret kan sikres ved bare et lille hul over overfladen, så jeg undgår hævert effekt.