Søger stadig led computer

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2013

Søger stadig led computer

Indlæg af kgkj »

Jeg har købt mig en 36-75V driver http://www.ebay.com/itm/320936909163?ss ... 1497.l2649 på denne driver var min plan at monter 2, 3W UV led og 8, 3W cool white og 8, 3W Royal Blue led.
Jeg vil godt kunne dæmpe alle 3 farver hver for sig evt. med 3 potentiometer, men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre eller hvordan opbygningen skal se ud.

Jeg håber at der er en som ved lidt som kan hjælpe mig lidt på vej..

Kim
Senest rettet af kgkj ons 26. jun 2013 21:21, rettet i alt 6 gange.
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Re: Dæmpning af led

Indlæg af kgkj »

Her er et par tegninger af min plan over lampen, men jeg mangler at tegne ledninger på da jeg ikke ved hvordan de skal føres når jeg gerne vil kunne dæmpe 3w UV, 3W hvid, 3W blå og 10W blå hver for sig, er der en som også kan hjælpe med dette..

Jeg vil også lige høre om jeg ikke godt kan monter 3 køleplader på en alu plade smurt med kølepasta, og så monter mine led på alu pladen lige som på tegningen..
led.jpg
led1.jpg
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

op
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Bergenser »

De drivere du henviser til kan ikke dæmpes.
Den mest brugte løsning til dæmpning af LED i diy projekter idag er i min optik et 0-10v signal til typisk en meanwell driver (eln 60-48D). De 0-10v styres som du rigtigt skriver enten af et potentiometer eller eller en computer af en art. Mig bekendt findes der ikke drivere der kan dæmpe kun 2-3 LEDer endnu, så det bliver nok et problem at finde. Hvis jeg var dig ville jeg droppe den 10W i midten og tilføje et par hvide og blå mere i stedet, det bliver lettere at have med at gøre. Dertil ville jeg vælge 2 meanwells, en til de blå og en til de hvide. Derved kan du styre de 2 kanaler med potentiometer eller computer. De 2 UV, kan du måske finde en driver til som kører konstant? Der findes rigtig mange tråde omkring netop dette emne. Brug søge funktionen i forummet.
Mht. Kølepladerne kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre at lime med kølepasta. Men der skal nok bruges et par tuber hehe
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

Bergenser skrev:De drivere du henviser til kan ikke dæmpes.
Den mest brugte løsning til dæmpning af LED i diy projekter idag er i min optik et 0-10v signal til typisk en meanwell driver (eln 60-48D). De 0-10v styres som du rigtigt skriver enten af et potentiometer eller eller en computer af en art. Mig bekendt findes der ikke drivere der kan dæmpe kun 2-3 LEDer endnu, så det bliver nok et problem at finde. Hvis jeg var dig ville jeg droppe den 10W i midten og tilføje et par hvide og blå mere i stedet, det bliver lettere at have med at gøre. Dertil ville jeg vælge 2 meanwells, en til de blå og en til de hvide. Derved kan du styre de 2 kanaler med potentiometer eller computer. De 2 UV, kan du måske finde en driver til som kører konstant? Der findes rigtig mange tråde omkring netop dette emne. Brug søge funktionen i forummet.
Mht. Kølepladerne kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre at lime med kølepasta. Men der skal nok bruges et par tuber hehe
Tak for dit svar. :)

Det er rigtigt at der kommer en hel del omkring led og dæmpning hvis man søger på forummet men jeg kan ikke finde det jeg skal bruge, og så er jeg meget grøn hvad andgår led AC og mA og volt og dæmpning, så derfor prøver jeg at spørge i stedet for :h

Kan du, eller en anden vise mig hvilken driver/dimmer jeg kan bruge, som ikke koster en hel bondegård :)

Min plan med den 10W led er at den skulle funger som noget der svarer til hqi lys
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

Kan jeg ikke bare denne driver http://www.ebay.com/itm/2-3-x3W-Dimmabl ... 4ab4ad8998 på til mine 2, 3W UV, og sådanne 2 driver http://www.ebay.com/itm/6-13-x3W-Dimmab ... 1c32070f2f til mine 2X8 3W, og så monter en potentiometer på alle 3.

Eller er jeg helt forkert på den :)
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Bergenser »

Der står de er dimmable... Men øhh kan ikke lige gennemskue hvordan det helt teknisk foregår.... Der står jo sådan set intet om det i beskrivelsen.
På selve driveren står der 650mA og 18-42V på sekundærsiden, hvilket jeg tolker som værende fast strøm og variable spænding.
Jeg ved ikke hvordan LEDer reagere på spændingsdæmpning, jeg har personlig kun hørt om dæmpning af LED ved at begrænse strømmen igennem dem.
Jeg kan ikke læse ud af de oplysninger du linker til hvordan dette helt præcist foregår med de drivere der.
Jeg har købt meanwell, som er dyre ja, men de er også rigtig nemme at bruge til flere typer LED og dernæst er de pålidelige. Det er nok den mest brugte driver til Diy LED, hvilket der måske er en god grund til :)
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

Bergenser skrev:Der står de er dimmable... Men øhh kan ikke lige gennemskue hvordan det helt teknisk foregår.... Der står jo sådan set intet om det i beskrivelsen.
På selve driveren står der 650mA og 18-42V på sekundærsiden, hvilket jeg tolker som værende fast strøm og variable spænding.
Jeg ved ikke hvordan LEDer reagere på spændingsdæmpning, jeg har personlig kun hørt om dæmpning af LED ved at begrænse strømmen igennem dem.
Jeg kan ikke læse ud af de oplysninger du linker til hvordan dette helt præcist foregår med de drivere der.
Jeg har købt meanwell, som er dyre ja, men de er også rigtig nemme at bruge til flere typer LED og dernæst er de pålidelige. Det er nok den mest brugte driver til Diy LED, hvilket der måske er en god grund til :)
Kan du ikke linke til den type som jeg skal bruge :pray:

Den kan vel ikke bruges både den 10W og de 3 kanaler UV, Blå og hvid
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Bergenser »

Jo du burde kunne finde meanwell drivere der kan kører alle dine forskellige LEDer.... Dog ikke den samme driver, du bliver nød til at ha en driver til hver LED streng du vil dæmpe.
Tag eventuelt en snak med Martin fra diy aqualight, han er ganske flink og vil kunne vejlede dig i hvilke drivere du behøver.
Jeg har stadig ikke fidus til den 10W der... Dels fordi jeg mener du kan supplere med alm. Hvide og blå 3W og dels fordi du i min optik bliver nød til at købe en selvstændig driver kun til den ene LED.
De 2 UV led ville jeg smide sammen med de blå.
Altså 2 strenge ialt, 1 med hvide og 1 med blå/lilla, dvs. 2 drivere af typen meanwell 60-48D.
Dvs. I teorien kan du have omkring 120W Led lys hvis du bruger den fulde kapacitet på driverne.
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

Bergenser skrev:Jo du burde kunne finde meanwell drivere der kan kører alle dine forskellige LEDer.... Dog ikke den samme driver, du bliver nød til at ha en driver til hver LED streng du vil dæmpe.
Tag eventuelt en snak med Martin fra diy aqualight, han er ganske flink og vil kunne vejlede dig i hvilke drivere du behøver.
Jeg har stadig ikke fidus til den 10W der... Dels fordi jeg mener du kan supplere med alm. Hvide og blå 3W og dels fordi du i min optik bliver nød til at købe en selvstændig driver kun til den ene LED.
De 2 UV led ville jeg smide sammen med de blå.
Altså 2 strenge ialt, 1 med hvide og 1 med blå/lilla, dvs. 2 drivere af typen meanwell 60-48D.
Dvs. I teorien kan du have omkring 120W Led lys hvis du bruger den fulde kapacitet på driverne.

Er vi enig om at det er denne driver vi snakker om http://www.onlinecomponents.com/mean-we ... p=11952253 2 stk.

og så skal jeg vel bruge 2 af disse http://www.ebay.com/itm/10K-OHM-Linear- ... 3a65d5514a

og 1 af disse http://www.ebay.com/itm/AC-100-240V-DC- ... 5d38221e1f

Og sådan en http://www.ebay.com/itm/5-5-mm-x-2-1mm- ... 5d3b47650a
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ad 1. så er mærket korrekt, men det skal være en ELN 60-48d
http://www.onlinecomponents.com/mean-we ... p=37809828" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller billigere her:
http://diy-aqualight.dk/driver/meanwell-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Og ad 4. de fleste der bruger Meamwell driverne og 10 volts strømforsyning bruger blot et par samle muffer
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

Carsten skrev:Ad 1. så er mærket korrekt, men det skal være en ELN 60-48d
http://www.onlinecomponents.com/mean-we ... p=37809828" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller billigere her:
http://diy-aqualight.dk/driver/meanwell-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Og ad 4. de fleste der bruger Meamwell driverne og 10 volts strømforsyning bruger blot et par samle muffer
Jeg tror jeg er blind jeg kan ikke regne ud hvordan det er billiger hos http://diy-aqualight.dk/driver/meanwell-2.html :smart:

Hos http://store.bravoelectro.com/ledpowers ... p-228.html koster 1 ca. 165kr.
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Bergenser »

Nååjo... Men husk lige på forsendelse... Dels, hvad koster fragten? Og hvor bliver det sendt fra? Eventuelt toldgebyr på pakken, samt PostDanmark opkrævning for bare at kigge på den.
Det er selvfølgelig op til dig om du vil tage chancen :)
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

Bergenser skrev:Nååjo... Men husk lige på forsendelse... Dels, hvad koster fragten? Og hvor bliver det sendt fra? Eventuelt toldgebyr på pakken, samt PostDanmark opkrævning for bare at kigge på den.
Det er selvfølgelig op til dig om du vil tage chancen :)
Ja det er rigtigt

der er vel den til 250kr. som jeg skal bruge på denne side http://diy-aqualight.dk/driver/meanwell-2.html
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Bergenser »

2 af dem bliver du glad ved :)
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

Bergenser skrev:2 af dem bliver du glad ved :)
OK den køber jeg så lige.
Så har jeg jo min 10W som jeg så gerne vil ha monteret også hvad skal jeg ha af driver/dæmper der til.

Jeg skal lige høre om det er optimal at sætte UV og Blå sammen..
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Bergenser »

Pas... Har ikke erfaring med 10W dioder og dæmpning.
Nu ved jeg ikke hvilke UV LED du har valgt... Men min erfaring siger mig, at hverken arctinic purple 420nm eller derunder gør noget som helst visuelt... Det var en ren fuser herhjemme. Tilgengæld er der nogen kloge hoveder der mener korallerne gerne vil have de bølgelængder.
Blue og Royal blue kan tilgengæld sætte gang i farverne hvis det er det du leder efter.
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

Bergenser skrev:Pas... Har ikke erfaring med 10W dioder og dæmpning.
Nu ved jeg ikke hvilke UV LED du har valgt... Men min erfaring siger mig, at hverken arctinic purple 420nm eller derunder gør noget som helst visuelt... Det var en ren fuser herhjemme. Tilgengæld er der nogen kloge hoveder der mener korallerne gerne vil have de bølgelængder.
Blue og Royal blue kan tilgengæld sætte gang i farverne hvis det er det du leder efter.

Det er disse UV led jeg har købt. http://www.ebay.com/itm/221173355005?ss ... 1497.l2649 Jeg prøver at se hvordan lyset bliver ellers kan jeg jo bare rykke dem af igen og sætte 2 andre på.

Det er Royal blue som kommer på lampen
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Bergenser »

Held og lykke med lampen herfra :)
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

Jo tak.. :GO

Er der nogen som kender en driver der kan dæmpes til min 10W
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

Er der nogen som kender en driver der kan dæmpes til min 10W Led
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Bergenser »

Drop den 10W :T
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

Hmm
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Hvorfor skal den kunne dæmpes ?
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

hellfish skrev:Hvorfor skal den kunne dæmpes ?
Det er hvis den nu er for kraftig så kan jeg dæmpe den lidt..
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Bergenser »

Men er det ikke en hvid 10W LED du skal have på?
Hvorfor skal den så dæmpes? Du har vel de 3W led du kan dæmpe istedet for...
10W kan du derved kører fuld knald på en driver dertil, også kan du dæmpe de 3W hvide og blå så du rammer farven.
Problem løst!
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

Som jeg har skrevet er jeg helt :envy: hvad andgår led. Men ja det vil være fint hvis det er det.
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Re: Dæmpning af led/Spørgsmål om led

Indlæg af kgkj »

Jeg skal lige høre om hvor stor/kraftig en moonlight skal være til en 30L nano, hvilken temp./farve det skal være og hvor mange man skal have. Der kommer til at være ca. 30cm mellem lampe og toppen af akvariet

kim
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af TroJanRds »

1-2 dioeder alm. bare den der har smal kejle. måske http://www.dioder-online.dk/index.php?o ... &Itemid=33 et par 470 Ω modstand 20,- kr ca hvis du har trafo helst en 500ma og lidt snille en times arbejde
leddning
tin med flush
en loddekolbe

Jan :beer:
Brugeravatar
kgkj
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af kgkj »

TroJanRds skrev:1-2 dioeder alm. bare den der har smal kejle. måske http://www.dioder-online.dk/index.php?o ... &Itemid=33 et par 470 Ω modstand 20,- kr ca hvis du har trafo helst en 500ma og lidt snille en times arbejde
leddning
tin med flush
en loddekolbe

Jan :beer:
Lyder godt, lige et par spørgsmål til det, dit link sender mig til siden med 8mm. led du skriver smal kejle, er det ikke 1,8mm. du tænker på der??
Hvordan vil det være bedst at sætte de måske 2 led, sammen eller hver for sig??
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"