Id af koralle(r)
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Id af koralle(r)
Jeg havde besøg af Carsten fra Ølstykke forleden.
Han spurgte til et par af mine koraller, som jeg heller ikke selv ved præcist hvad er for nogle.
Vi var enige om, at det kunne ligne noget Favia/Favites-agtigt noget.
Jeg har prøvet tidligere her på Forum, men uden held.
Nu prøver jeg så igen.
Beklager kvaliteten, det er taget med mobilen. Men det er vel til at se både form og farve.
De er tydeligvis i familie, derfor betegnelsen fætre.
De har, som det ses knoldet vækst og vokser ikke som de Faviaer jeg kender og har set, i en "bobleform".
Erik
Han spurgte til et par af mine koraller, som jeg heller ikke selv ved præcist hvad er for nogle.
Vi var enige om, at det kunne ligne noget Favia/Favites-agtigt noget.
Jeg har prøvet tidligere her på Forum, men uden held.
Nu prøver jeg så igen.
Beklager kvaliteten, det er taget med mobilen. Men det er vel til at se både form og farve.
De er tydeligvis i familie, derfor betegnelsen fætre.
De har, som det ses knoldet vækst og vokser ikke som de Faviaer jeg kender og har set, i en "bobleform".
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Re: Id af koralle(r)
Det et godt spørgsmål, må jeg poste billederne på reef centrals lps id fora ?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Sæfølihellfish skrev:Det et godt spørgsmål, må jeg poste billederne på reef centrals lps id fora ?
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
De siger alle favia pentagona! Men at deres vokseform er noget usædvanlig!
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Tusind tak skal du have.hellfish skrev:De siger alle favia pentagona! Men at deres vokseform er noget usædvanlig!
Jeg har googlet navnet og læst de fleste af trådene igennem.
Et par af indlæggene spekulerer i om det er en Favia eller en Favites.
Jeg hælder mest til det sidste da de deler cellevægge og ikke som ved Acans har separate cellevægge.
Og ud fra de billeder jeg har set, har de fuldstændig ret i, at det er en højst usædvanlig vækstform de har.
Jeg har et enkelt frag og det bevarer vækstformen og encruster ikke, som langt de fleste af de billeder jeg har set her til aften gør.
Det var et rigtig godt initiativ du viste der, det er jeg glad for.
Erik
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja nu har jeg så i mellemtiden fundet ud af at der ikke er noget der hedder favia pentagona.. Den hedder selvfølgelig favites pentagona som du er inde på 
Som man kan læse her former den nogle gange irregulære søjler
http://coral.aims.gov.au/speciesPages/s ... /0166/view" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har selv snorklet med disse yderst fascinerende koraller flere steder, men dem jeg husker bedst var ud for panamas kyst, i en lille øgruppe der hedder San blas. Jeg skal ikke kunne sige om det lige var denne art (der er den ikke udbredt til ifølge australiens regering) men de stod helt alene på sandbunden og var på størrelse med en gammel Fiat 500 .. Først længere ude kom revene som man kender dem .. Havde man ingen anelse om hvad det var kunne man let tro det var store sten man lige kunne stå på - så store var de!
Selvfølgelig, der er altid rart at kunne hjælpe hinanden! Især når det er noget man ikke ser hver dag som i dette tilfælde

Som man kan læse her former den nogle gange irregulære søjler
http://coral.aims.gov.au/speciesPages/s ... /0166/view" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har selv snorklet med disse yderst fascinerende koraller flere steder, men dem jeg husker bedst var ud for panamas kyst, i en lille øgruppe der hedder San blas. Jeg skal ikke kunne sige om det lige var denne art (der er den ikke udbredt til ifølge australiens regering) men de stod helt alene på sandbunden og var på størrelse med en gammel Fiat 500 .. Først længere ude kom revene som man kender dem .. Havde man ingen anelse om hvad det var kunne man let tro det var store sten man lige kunne stå på - så store var de!
Selvfølgelig, der er altid rart at kunne hjælpe hinanden! Især når det er noget man ikke ser hver dag som i dette tilfælde

- TroJanRds
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Randers
din fætter 1 ligner meget denne her jeg har dog er min meget mere flad 

Hej.
Lidt at se på billedetmen kunne også være en Micromussa diminuta.
Mvh
Lidt at se på billedetmen kunne også være en Micromussa diminuta.
Mvh